HAUA03439U Fordybelseskursus: Pragmatiske vanskeligheder
Audiologipedic Specialisation
Kurset giver en oversigt over kommunikative (pragmatiske) vanskeligheder hos børn – ud fra flere forskellige forskningsperspektiver. Det giver en historisk oversigt over, hvordan pragmatiske vanskeligheder er blevet beskrevet, og det belyser pragmatiske vanskeligheder ud fra grundlæggende teorier om pragmatik og ud fra den normale udvikling af pragmatiske færdigheder. Kurset sammenholder pragmatiske vanskeligheder med andre sproglige vanskeligheder og funktionsvanskeligheder, og det giver et generelt bud på, hvordan pragmatiske vanskeligheder kan opstå. Igennem kurset ses der på pædagogiske og kliniske muligheder for intervention.
Grundbog
Nettelbladt, U. (2013). Språkutveckling och språkstörning hos barn. Pragmatik – teorier, utveckling och svårigheter. Lund: Studentlitteratur.
Bogen er 2. del i serien Nettelbladt, U. & Salameh, E.-K. (red.) Språkutveckling och språkstörning hos barn. Første bog i serien, Fonologi, grammatik och lexikon er baggrundslitteratur.
Supplerende litteratur
Bishop, D. (1999). Uncommon understanding. Development and disorders of language comprehension in children. Hove: Psychology Press. (Kap. 7 & 8).
Bruce, B., Thernlund, G. & Nettelbladt, U. (2006). ADHD and language impairment: a study of the parent questionnaire FTF (Five to Fifteen). European Child and Adolescent Psychiatry, 15(1): 52-60.
Cummings, L. Clinical pragmatics. (2009) Cambridge University Press. (Kap. 1, 2, 4, 6, 7).
Dahlgren, S.O. (2007). Varför stannar bussen när jag inte ska gå av?Att förstå autism, Aspergers syndrom och DAMP. Stockholm: Liber.
Holck, P. (2009). Pragmatic ability in children with early onset brain damage and children with pragmatic language impairment. Ph.d.-afhandling. Lunds universitet. http://www.lu.se/o.o.i.s/12588?ref=simple&orgid=000022000&query=holck&luur_simplesearch_submit=S%C3%B6 k&luur_search_focus=departments
Linell, P. (2009). Rethinking language, mind, and world dialogically. Interactional and contextual theories of human sense-making. Charlotte, NC Information Age Publishing. (Kap. 12).
Nettelbladt, U. & Reuterskiöld-Wagner, C. (2010). När samspelet inte fungerar – pragmatisk språkstörning. I: L. Bjar & C. Liberg (red.), Barn utvecklar sitt språk. Lund: Studentlitteratur. (siderne 173- 193).
Perkins, M. Pragmatic impairment. (2007). Cambridge University Press. (Kap. 1, 2, 4, 5, 7, 9).
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 63
- Holdundervisning
- 42
- Undervisningsforberedelse
- 105
- I alt
- 210
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- AndetFri skriftlig hjemmeopgave
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HAUA03439U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Undervisning uge 45 - mandag og torsdag 13 -17 (lokale følger)
uge 46 - mandage 13 – 17 (lokale følger)
uge 47 - mandag og torsdag 13-17 (lokale følger)
uge 48 - mandag 13-17 (lokale følger) - Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Kursusansvarlige
- Carsten Elbro (ce@hum.ku.dk)
Undervisere
Ulrika Nettelbladt