HAUA03438U Fordybelseskursus: Begynderundervisning i læsning og stavning
Audiologipedic Specialisation
Teorier om udvikling af tidlig læse- og stavefærdighed vil blive gennemgået og diskuteret. I forlængelse heraf introduceres begreber og metodiske ideer i den tidlige skriftsproglige pædagogik somphonics, literacy, opdagende skrivningogbørnestavning.På baggrund af forskningsresultater skal de studerende identificere styrker og svagheder ved læse- og staveundervisning, der udspringer af de metodiske ideer og derigennem nå frem til at definere, hvilke elementer der synes at være centrale at have med i begynderundervisning i læsning og stavning.
De studerende får kendskab til fremherskende teorier om udvikling af tidlig læse- og stavefærdighed og introduceres til aktuelle begreber og metodiske ideer i den tidlige skriftsproglige pædagogik. På baggrund af nyere forskningsstudier får de studerende indsigt i det empiriske belæg for undervisningspraksis, der tager afsæt i de metodiske ideer.
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 122
- Holdundervisning
- 24
- Undervisningsforberedelse
- 60
- I alt
- 206
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- AndetAktiv undervisningsdeltagelse inklusiv fremstilling og præsentation af poster i grupper af to til tre studerende samt individuel aflevering af en skriftlig hjemmeopgave på grundlag af posteren.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HAUA03438U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Skema uden for skemagruppe
- Kursuskapacitet
- 35
- Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Kursusansvarlige
- Holger Juul (juul@hum.ku.dk)
- Anne-Mette Veber Nielsen (mhn385@hum.ku.dk)
Undervisere
Holger Juul og Anne Mette Veber Nielsen