HAUA03437U Fordybelseskursus: Projektdesign
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Audiologipedic Specialisation
Uddannelse
Audiologopædi
Kursusindhold
Kurset tager de vanskelige dele af arbejdet med udviklingsprojekter op. Det drejer sig om:
- Afgrænsning af problem‑ og målformuleringer. Om betydningen af at lægge sig fast på et velafgrænset problem, og hvordan man afgrænser problemet,
- Præcisering af et løsningsforslag på problemet. Om at designe projektet i praksis, så løsningsforslaget faktisk kan løse eller belyse problemet, og så det kan vurderes, i hvilket omfang løsningsforslaget faktisk bidrog til at løse problemet,
- Gennemgang af relevant forskningslitteratur. Hvordan relevant litteratur kan inspirere problemafgrænsning og ‑design,
- Evaluering af udbyttet af den særlige indsats. Om betydningen af at man lægger sig fast på en evalueringsmåde fra starten af, og på forskellige måder at vurdere effekt på.
Kurset viser, hvordan hvert af disse områder har stor indflydelse på udbyttet af udviklingsprojekter, dvs. på, hvad man kan lære af udviklingsprojekter.
Målbeskrivelser
Kursets overordnede
formål er, at forbedre deltagernes forudsætninger for at
tilrettelægge, evaluere og rapportere udviklingsprojekter om
skriftsproglige færdigheder, fx i kommunalt regi. Det drejer sig i
særlig grad om, at præcisere og styrke sammenhængene mellem
projekternes mål (problemformulering), forslagene til hvordan
målene nås (problemløsningsforslag), og mulighederne for at vurdere
opfyldelsen af projekternes mål. Gode forudsætninger inden for
disse områder styrker sandsynligheden for, at deltagerne selv og
andre kan drage nytte af gennemførte projekter.
Undervisningsform
Kurset udbydes til
praktikere (fx læsekonsulenter) og audiologopædistuderende på
overbygningen. Der optages lige mange af hver, således at de to
grupper kan arbejde sammen parvis om konkrete forslag til
udviklingsprojekter. Formålet med dette er at bringe praktikernes
kendskab til de virkelige udfordringer sammen med de studerendes
kompetencer omkring dokumentation. En væsentlig del af kurset vil
tage form af workshops om især praktikernes forslag til
udviklingsprojekter. Disse projekter kan være i alle faser fra den
første planlægning til rapportskrivning.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 122
- Holdundervisning
- 24
- Undervisningsforberedelse
- 60
- I alt
- 206
Tilmelding
Selvbetjeningen på
KUnet
Eksamen
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Andet
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HAUA03437U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Skema uden for skemagruppe
- Kursuskapacitet
- 35
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Kursusansvarlige
- Mads Poulsen (9-733476757b72796b74466e7b7334717b346a71)
Undervisere
Mads Poulsen
Gemt den
14-05-2013