AØKB08017U Makroøkonomi A
Macroeconomics A
Faget videreudvikler langsigtsdelen af Økonomiske Principper B.
I Makro A opstilles og analyseres alternative formelle modeller til
forståelse af de langsigtede, trendmæssige tendenser i de vigtigste
makroøkonomiske variable, såsom aggregeret indkomst og forbrug (per
capita), indkomstfordeling, realløn og realrente,
nettofordringsposition overfor udlandet, teknologisk niveau og
produktivitet samt ledighed. I sammenhæng hermed præsenteres
empirisk materiale under anvendelse af simple statistiske metoder.
Faget bygger op til Makro B ved at beskrive det forankringspunkt,
økonomiens fluktuationer foregår omkring. Det bygger også op til
Makro C ved at omfatte de mest fundamentale versioner af de
langsigtsmodeller, som også indgår i Makro C.
De studerende skal lære de vigtigste såkaldte stiliserede empiriske fakta om økonomisk vækst og strukturel ledighed at kende, og de skal kende til og forstå den række af økonomisk teoretiske modeller, som i kurset inddrages til forklaring af disse fakta og til forståelse af økonomiens trendmæssige udvikling i det hele taget.
En vigtig kundskab, der begyndende skal erhverves i dette
kursus, er selvstændig opstilling og analyse af formelle,
makroøkonomiske modeller, som af type er som kendt fra faget, men
som kan være variationer heraf. Der vil typisk være tale om
modeller, som er formulerede som, eller er tæt på at være
formulerede som, egentlige generelle ligevægtsmodeller. En del af
denne kundskab består i en verbal formidling af en forståelse af
modellernes egenskaber.
En anden vigtig kundskab er at kunne koble teori og empiri, så
empirisk materiale kan tilvejebringes og analyseres på en måde, der
er afklarende i forhold til teorien. Igen er verbal formidling af
de konklusioner, der kan drages ud af samspillet mellem teori og
empiri, en vigtig del af den beskrevne færdighed.
De typer af modeller, der skal kunne analyseres, omfatter modeller
for lukkede såvel som for åbne økonomier, statiske såvel som
dynamiske modeller, dynamiske modeller med såvel diskret tid som
kontinuert tid. Modellerne skal både kunne analyseres generelt og
ved numerisk simulation (sidstnævnte dog kun af ikke-stokastiske
dynamiske modeller i diskret tid).
De studerende skal opnå færdigheder i at foretage økonomiske analyser i de typer af modeller, faget beskæftiger sig med, herunder analyser af strukturelle, økonomisk politiske indgreb og formidle analysens indsigter.
Peter Birch Sørensen og Hans Jørgen Whitta-Jacobsen, “Introducing Advanced Macroeconomics: Growth and Business Cycles”.2. udgave (2010). Følgende er pensum:
Kapitel 1 (minus afsnit 1.6) samt 2-12
Der forudsættes kendskab til regressionsanalyse svarende til bogens Appendiks herom.
Opgaveregning ved holdundervisningen tager i et vist omfang form af “lærerstyret gennemgang”, men studerende søges i vid udstrækning aktiveret i forskellige former, som alle baserer sig på hjemmeforberedelse: Indspark fra de studerende ved den lærerstyrede gennemgang, decideret gennemgang af (dele af) opgaver ved studerende, gruppearbejde i timerne, korte “regn-selv-pauser”, summegrupper mv.
I tilknytning til holdundervisningen stilles der 10 mindre skriftlige hjemmeopgaver og én eksamenslignende lynprøve. Bortset fra lige i starten og slutningen af semestret er der dermed aflevering hver uge. Opgaverne vil blive gennemgået og diskuteret på holdene, når besvarelserne er afleveret. For disse opgavers vedkommende vil gennemgangen i særlig høj grad foregå med involvering af de studerende.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 3
- Forberedelse
- 119
- Forelæsninger
- 42
- Øvelseshold
- 42
- I alt
- 206
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig prøve, 3 timer med opsyn.3 timers skriftlig prøve uden hjælpemidler.
- Krav til indstilling til eksamen
- Der stilles i løbet af semestret 8-10 hjemmeopgaver samt 1 lynprøve. Heraf skal 7 være afleveret af den studerende og godkendt af holdlæreren som forudsætning for at kunne gå til eksamen.
- Hjælpemidler
- Uden hjælpemidler
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
20 % ekstern censur
- Eksamensperiode
- Opdateres umiddelbart før semesterstart
- Reeksamen
- Samme som ordinær. Ved få tilmeldte kan eksamensformen ændres til en mundtlig prøve med aflevering af synopsis. Bemærk at reeksamensdatoen dermed kan ændres.
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- AØKB08017U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår og Forår
- Skemagruppe
- Efterår (uge 36-50)
Forår (uge 6-21) - Kursuskapacitet
- Ingen begrænsning
- Efter- og videreuddannelse
- Pris
- 320 kr. pr. ECTS
- Studienævn
- Økonomisk Studienævn
Udbydende institut
- Økonomisk Institut
Kursusansvarlige
- Hans Jørgen Whitta-Jacobsen (5-6c636571644267657170306d7730666d)
Efterårssemesteret - Hans Jørgen Whitta-Jacobsen (5-6c636571644267657170306d7730666d)
Efterårssemesteret
Undervisere
Efterår 2013:
Hold 1 Jakob Haslund-Thomsen
Hold 2 Tobias Wartacz
Hold 4 Morten Puch
Hold 5 Alexander Jensen
Hold 6 Srdjan Zakula
Hold 7 Sofie Cairo
Hold 8 Morten Puck
Hold 9 Andreas Ø. Nielsen
Forår 2014:
Hold 1 Sofie Cairo
Hold 2 Srdjan Zakula
Hold 3 Henriette Nylander Nielsen