ASTK12569U SEMINAR: Skriftlig formidling
SEMINAR: Written Mediation
Undervisningen vil både bestå af teoretiske overvejelser og
praktiske skriveøvelser. Seminaret dækker tre hovedområder:
1) Principper og dilemmaer i forhold til skriftlig formidling af
fagligt stof
3) Komposition af tekster
3) Grundlæggende kommunikationsteori
Der vil blive arbejdet med både notater, rapporter, taler, opinion, pressemeddelelser og webtekster.
De studerende skal kende den samfundsmæssige og politiske
kontekst, som den skriftlige formidling indgår i, de skal analysere
konkrete tekster, og de skal ikke mindst i praksis lære at formidle
på skrift. Undervisningen struktureres efter fire
formidlingsmæssige genrer:
a) Notater og rapporter
Notater og rapporter har til formål at formidle faglig viden til
en modtagergruppe, som ikke har fagligheden og/eller tiden til at
sætte sig lige så grundigt ind i emnet som skribenten. De
forskellige typer af rapporter og notater vil blive gennemgået,
ligesom skribentens rolle og modtagergruppens sammensætning vil
blive diskuteret. Især i den offentlige sektor ændrer
modtagergruppen sig over tid, hvor særligt centraladministrationens
organisering og reglerne for aktindsigt spiller ind. De studerende
skal lære at skrive notater både i rollen som embedsmand og i
rollen som konsulent i et parti, en organisation eller en
virksomhed.
b) Journalistiske tekster
Pressemeddelelser, webtekster og nyhedsartikler er journalistiske
tekster, hvor skribenten benytter sig af de samme virkemidler, som
bliver anvendt af pressen. Skribentens rolle vil dog være
anderledes end journalistens, hvis han eller hun arbejder i en
organisation, et ministerium eller en virksomhed, da teksterne i så
fald typisk har et politisk og/eller strategisk sigte. Forskellige
konkrete eksempler på journalistiske tekster vil blive analyseret,
ligesom de studerende skal lære at anvende de journalistiske
virkemidler i praksis.
c) Opinion
Blogs, kronikker, debatindlæg og læserbreve bliver brugt af
politikere, organisationer, virksomheder og andre meningsdannere
for at fremme et bestemt synspunkt. Grundlæggende
argumentationsteori vil blive gennemgået, ghostwriterens rolle vil
blive diskuteret og forskellen på de enkelte debatkategorier vil
blive gennemgået. Debatstoffets udvikling over tid – ikke mindst
internettets betydning – vil blive diskuteret. De studerende skal
lære at skrive debatstof inden for de forskellige kategorier.
d) Taler
En tale er kun skriftlig formidling for skribenten – ikke for
taleren og ikke for den primære modtagergruppe. Derfor er denne
genre helt sin egen. De forskellige typer af taler vil blive
gennemgået, ligesom de studerende skal lære genrens egenart at
kende. Konkrete eksempler på taler vil blive inddraget i
undervisningen. De studerende skal skrive en kort tale, som en
medstuderende skal holde.
Seminaret har til formål at lære de studerende at formidle
kompliceret stof på en overbevisende måde. Når seminaret er
bestået, kan de studerende:
• Skrive forskellige typer tekster i et flydende sprog og med en
overskuelig struktur
• Anvende forskellige formidlingsmæssige virkemidler
• Forstå de dilemmaer, som knytter sig til faglig formidling – og
handle ud fra denne viden
• Formidle akademisk stof på skrift til folk med andre fagligheder
uden at gå på kompromis med egen faglighed
• Forstå grundlæggende argumentationsteori og anvende teorien i
egne tekster
• Identificere formidlingsmæssige problemer i egne og andres
tekster
• Demonstrere fortrolighed med forskellige formidlingsmæssige
genrer og deres særlige karakteristika
Hvad kan seminaret bruges til?
Arbejdsgivere i både den offentlige og i den private sektor stiller store krav om skriftlige formidlingsevner til kandidater i statskundskab. At formidle sin viden på skrift er en stor del af jobbet for de fleste færdiguddannede kandidater fra statskundskab. Seminaret vil ruste de studerende til at møde disse krav.
På seminaret vil de studerende lære at formidle fagligt stof på en direkte og lettilgængelig måde uden at gå på kompromis med deres faglighed. De vil få kendskab til den grundlæggende teori bag skriftlig formidling, og de vil kunne omsætte teorien til praksis.
- Pontoppidan, Christina: Gør teksten klar. Samfundslitteratur, 2012
- Friis, Nanna: Kort, klart og klikbart. DJØF’s Forlag, 2012.
- Marquardt Frederiksen, Søren: Få det fortalt. Sådan skriver du gode pressemeddelelser. Gyldendal, 2009
- Lyhne, Amalie: Skriftlig formidling for DJØF’ere.
Samfundslitteratur, 2013.
- Kjøller, Klaus: Tekst for viderekomne. Samfundslitteratur, 2004.
- Jørgensen, Charlotte og Merete Onsberg: Praktisk argumentation.
Nyt Teknisk Forlag, 2008.
- Solveig Schmidt: Journalistikkens grundtrin II. Forlaget Ajour,
2011.
- Grunwald, Smistrup og Veirup: Journalistens sprog. Forlaget
Ajour, 1997.
- Jensen, Leif Becker: Den sproglige dåseåbner. Roskilde
Universitetsforlag, 2001.
- Windahl og Signitzer: Using Communication Theory. Sage, 1998.
- Rask, Kirsten: Fagsprog – videnssprog. Grafisk Litteratur,
2005.
- Pedersen, Karsten (red.): Offentlig kommunikation i virkeligheden. DJØFs Forlag, 2009.
Seminaret vil være baseret på oplæg af underviseren, men de studerende skal også deltage aktivt i undervisningen gennem spørgsmål, mindre skriveøvelser og diskussion. Hver uge vil der blive stillet en mindre skriftlig opgave, som skal afleveres og godkendes for at seminaret kan anses for at være bestået. De studerende skal regne med et tidsforbrug på cirka 10-15 timer per uge.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 79
- Forberedelse
- 168
- Holdundervisning
- 28
- I alt
- 275
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig prøveIndividuel semiaropgave
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- ASTK12569U
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- B1
- Studienævn
- Statskundskab studienævn
Udbydende institut
- Institut for Statskundskab
Kursusansvarlige
- Amalie Lyhne Larsen (amalie.lyhne@ifs.ku.dk)