ASTK12567U SEMINAR: Kausal Inferens

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

SEMINAR: Causal Inferens

Kursusindhold

Kausalitet betyder årsagsforhold, og kausal inferens handler om at afgøre om ét fænomen påvirker et andet – og hvor stor en eventuel påvirkning er. Det er svært at bedrive kausal inferens i praksis, men i de senere år har man inden for samfundsvidenskaben oplevet en sand "credibility revolution" med et stadig stigende fokus på, hvordan man kan udtale sig om kausale effekter. I tråd med denne udvikling er formålet med kurset, at introducere de studerende til forskellige forskningsdesigns og statistiske metoder til at drage kausale slutninger. Der vil især blive lagt stor vægt på designs, da et veldesignet studie ofte mindsker behovet for at anvende avancerede statistiske teknikker. Der vil også være en introduktion til, hvordan man udfører diverse statistiske analyser i relevante statistik-programmer. Kurset er meget velegnet som optakt til specialeskrivning, ligesom det giver en god ballast og "værktøjskasse" i forhold til empirisk arbejde efter studiet.

Seminaret forventes struktureret omkring følgende overskrifter (nogle vil tage mere end én undervisningsgang).

·         Introduktion til logikken bag kausal inferens.
·         Introduktion til Stata
·         Kort brush-up på multivariat (OLS og logistisk) regressionsanalyse fra grunduddannelsen
·         Eksperimenter
·         Matching
·         Naturlige eksperimenter
·         Instrumentvariable
·         Regression discontinuity designs
·         Difference-in-difference estimation

Udover ovennævnte kan vi evt. komme ind på en række andre teknikker til kausal inferens – bl.a. afhængig af ønsker fra de studerende.
Målbeskrivelser

Der vil lægges vægt på, at de studerende opnår kompetencer til at forstå, udføre, tolke og præsentere undersøgelser med udgangspunkt i de forskningsdesigns og metoder, der fremgår af pensum, og at denne anvendelse sker i sammenhæng med politologiske teorier.

Kriterier for målopfyldelse:

  • Fortolke kausale studier og videreformidle resultaterne til et bredere publikum.
  • Identificere relevante designs og teknikker for at løse politologiske problemstillinger.
  • Analysere kausale politologiske problemstillinger og formidle resultaterne.
  • Reflektere over fordele og ulemper ved de forskellige designs og teknikker fra kursets pensum og kritisk vurdere andres og eget arbejde i forhold til en ambition om at foretage kausal inferens.


Det vil til undervisningsstart forelægge et endeligt pensum. Der vil i et vist omfang blive anvendt grundbøger, men det altovervejende fokus vil være på artikler i videnskabelige tidsskrifter. Som et par centrale tekster kan nævnes:

  • Angrist & Prischke (2010): ”The Credibility Revolution”, Journal of Economic Perspectives, American Economic Association, vol. 24(2), pages 3-3.
  • Blom-Hansen, J.; Monkerud, L. C. og Sørensen, R. (2006): "Do parties matter for local revenue policies? A comparison of Denmark and Norway", European Journal of Political Research, vol. 45(3): 445-465.
  • Dinesen, P.T. Does Generalized (Dis)Trust Travel? Examining the Impact of Cultural Heritage and Destination-Country Environment on Trust of Immigrants, Political Psychology, 33(4): 495-511.
  • Hariri (2011): “The Autocratic Legacy of Early Statehood”, American Political Science Review.
  • Hariri (2012): Kausal inferens i statskundskaben, Politica.
  • Lassen, D.D. og Serritzlew, S. (2011): ”Jurisdiction Size and Local Democracy: Evidence on Internal Political Efficacy from Large-scale Municipal Reform”, American Political Science Review, 105(2): 238-258.
  • Olsen, Asmus. 2012. Regression discontinuity designs in public administration: the case of performance measures. Paper prepared for presentation at the ECPR joint sessions, April 10–15, 2012, Antwerp.
  • Thistlethwaite, Donald L. and Campbell, Donald T. 1960. Regression-discontinuity analysis: an alternative to the ex post facto experiment. Journal of Educational Psychology 51(6), 309–317.

 

Det forudsættes at man har gennemført Metode 2 på grunduddannelsen. Deltagerne bør derudover have en grundlæggende interesse for kvantitativ metode, ligesom de heller ikke bør være bange for matematik. Der vil være et vist overlap med tidligere videregående kvantitative fag på studiet (Metode 3/Videregående anvendt metode med Stata), hvorfor vi ikke anbefaler studerende, der har tidligere har gennemført disse fag, at tilmelde sig dette kursus. Kendskab til Stata, som vil være det primære statistik-program, der anvendes i undervisningen, er endvidere en fordel.
Holdundervisning

Kurset varetages af 5 undervisere, der hver vil fokusere på teknikker til at bedrive kausal inferens, som de har kendskab til i forhold til at bedrive kausal inferens. Undervisningen er tilrettelagt således at vi først gennemgår designs/statistiske metoder samt artikler, som anvender metoderne, på holdet, hvorefter de studerende arbejder videre med teknikkerne til undervisningen samt som undervisningsforberedelse. Kvantitativ metode læres bedst ved at bruge de forskellige metoder i praksis. Derfor vil undervisningen lægge stor vægt på, at de studerende selv arbejder med problemstillingerne, og i den forbindelse arbejdes der efter de fleste undervisningsgange med en praktisk miniøvelse.
Hvad kan det bruges til?
Næsten al empirisk arbejde handler om at drage kausale slutninger, og uanset om man drømmer om en karriere som bureaukrat, konsulent eller forsker, er kausal inferens vigtig. Viden om ”hvad der virker” er en afgørende forudsætning for at den førte politik kan forventes at have den ønskede effekt og efter seminaret skulle deltagerne gerne være rustet til at kritisk forholde sig til andres (kausal-)studier. De skulle ligeledes gerne være i stand til selvstændigt at designe studier, som kan bidrage med viden om, hvorvidt ét fænomen påvirker et andet.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 79
  • Forberedelse
  • 168
  • Holdundervisning
  • 28
  • I alt
  • 275
Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig prøve
Individuel seminaropgave
Krav til indstilling til eksamen
En betingelse for at bestå seminarer er, at den studerende har deltaget aktivt i seminaret, dels gennem tilstedeværelse i minimum 75% af undervisningen og dels gennem aktiv deltagelse.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
  • Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, dvs. hvor den studerende med ingen eller få og uvæsentlige mangler og på selvstændig og overbevisende måde er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
  • Karakteren 7 gives for den gode præstation, dvs. hvor den studerende, om end med adskillige mangler, på sikker vis er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
  • Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, dvs. den minimalt acceptable præstation, hvor den studerende kun usikkert, mangelfuldt og/eller uselvstændigt er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.