ASTK12563U SEMINAR: Strategisk kommunikation

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

SEMINAR: Strategic communication

Kursusindhold

Hvorfor kører nogle oplagte vindersager helt af sporet for politiske organisationer? Mens andre får drejet tabersager til succes? Svaret handler ofte om, hvorvidt du kan kommunikere din sag eller ej.

For topledere i erhvervslivet eller ledende politikere i et ministerium gælder det om at sikre organisationens - og det personlige – omdømme. Selv om det  kan være svært at værdisætte præcist, er der ingen tvivl om at håndteringen af organisationers omdømme i dag udgør en afgørende del af virksomhedens værdi - og derfor er integreret del af enhver topleders virke.

”Strategisk kommunikation” er netop betegnelsen for denne bevidste og planlagte type kommunikation, hvor organisationer forsøger at sætte dagsordnen. Kommunikationen har et strategisk formål og en konkret handlingsplan – altså: Hvor vil vi hen, og hvordan?  Kampagnen bygger på en forudgående analyse af både fordele og ulemper ved forskellige løsningsmodeller.

Der er ”strategisk kommunikation” over alt omkring os. Public Relations (PR) er ofte et af de foretrukne værktøjer til at få budskabet ud – og derfor gælder det om at kunne danse med medierne. Men der er også andre værktøjer i kassen, for eksempel marketing, lobbyisme, politiske kampagner, m.v.

Dette fag lærer dig, hvordan du kommunikerer strategisk. Faget dykker helt ind i maskinrummet. Ikke bare på organisationernes kommunikationsafdelinger, hvor kuglerne støbes og fyres af - men også på mediernes nyhedsredaktioner, hvor selv de bedste kommunikationsplaner bliver smadret til ukendelighed, når journalisterne tager organisationernes ellers så velfriserede virkelighed under behandling.

Andre fag om kommunikation handler ENTEN om PR eller om journalistik. DETTE fag lærer dig, hvad der sker lige dér, hvor de to mødes.  For at kunne kommunikere strategisk, er det afgørende at forstå mediernes spilleregler. Derfor er det vigtigt, at du lærer hvad der sker, når nyheden lander på journalistens bord: Hvordan arbejder journalister, hvad tænder de på, hvordan vil de have historierne serveret, hvordan vinkler de historierne – og kan man overhovedet stole på dem? Denne viden er afgørende for at kunne få sine budskaber rigtigt ud over rampen – men alt for mange, der har kontakt med medierne, aner ikke, hvad de selv laver.

Vi analyserer den gensidige afhængighed mellem journalistik og PR. Hvordan kommunikerer de to parter? Hvilke regler gælder i samspillet mellem dem? Hvad er de skrevne og uskrevne regler herfor? Hvornår bryder man dem? Hvad sker der, når man gør?

Fokus er på, hvordan kommunikation fungerer i praksis. Og vi nøjes ikke med at vise dig det – du får selv lov at øve dig, og teste, om din egen kommunikation kan tåle mosten, når den udsættes for kritisk journalistik sidst i semestret.
 

Målbeskrivelser

Seminarets målsætning er at sætte den studerende i stand til efter endt undervisning at kunne:

  • Beskrive relevante modeller indenfor kommunikation og politisk videnskab.
  • Præsentere hvordan strategisk kommunikation gribes an professionelt og i overensstemmelse med branchens etiske regelsæt
  • Anvende teorier og modeller på konkrete kommunikationsproblemstillinger i forskellige organisationer.
  • Sammenligne og analysere konkrete udfordringer.
  • Kombinere og syntetisere bidrag til den akademiske debat om forholdet mellem medierne og organisationer.
Vurdere gyldigheden af de forskellige argumenter i litteraturen.
  • Grundbog: Doorley, J., & Garcia, H. F. (2011):”Reputation management: The key to successful public relations and corporate communication,” 2nd edition, New York: Routledge.
  • Burns, Lynette: “Understanding Journalism”, Sage, London 2002
  • Watson, James (1998): Media Communication – An Introduction to Theory and Process.”2. edition, Palgrave, New York.
  • Smith, Ronald D. (2005): Strategic Planning for Public Relations”. 2nd edition. Lawrence Erlbaum Associates, London.
  • Statsministeriet(2012): "Håndbog om Ministererhvervet". Håndbogen indeholder en række konkrete notater og artikler udarbejdet af forskellige ministerier om spillereglerne for ministeren (ca. 75 sider) inkl.:
    • Regeringsarbejdet - regeringens konkrete arbejde, relevante uddrag af forvaltningsloven og offentlighedsloven
    • Ministeransvar – og de særlige rådgiveres rolle og funktion.
    • Ministerens forhold til Folketinget - spørgsmål til ministre, høringer, åbenhed og krisehåndtering etc.
    • Lovgivningsarbejdet – regeringsgrundlag, lovprogrammet, finansloven, og interesseorganisationernes indflydelse undervejs.
  • Erik Damgaard (2003): "Folkets Styre", Magtudredningen, Aarhus Universitetsforlag, Aarhus.
  • Øvrige artikler om strategisk kommunikation, PR og kommunikation.
Kundskaber svarende til bacheloruddannelsen i statskundskab. Kendskab til dansk politik, medier og journalistik er en fordel.
Undervisningen vil bestå af både oplæg, gæsteforelæsninger, rollespil, og feltstudium, hvor de studerende får mulighed for at mødes med professionelle fra pressen og PR-bureauerne.
De studerende udarbejder en individuel seminaropgave på baggrund af de modeller og cases, der bliver gennemgået i undervisningen. Analysen må gerne ske i samarbejde med en virksomhed eller organisation af eget valg. Rammerne for opgaven gennemgås i starten af semestret
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 79
  • Forberedelse
  • 168
  • Holdundervisning
  • 28
  • I alt
  • 275
Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig prøve
Individuel seminaropgave
Krav til indstilling til eksamen
En betingelse for at bestå seminarer er, at den studerende har deltaget aktivt i seminaret, dels gennem tilstedeværelse i minimum 75% af undervisningen og dels gennem aktiv deltagelse.
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Seminaret bedømmes af underviseren med ”Bestået/Ikke bestået”