ASTK12559U SEMINAR: Ledelse i praksis

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

SEMINAR: Practical leadership

Kursusindhold

Seminarets formål er at udvikle de studerendes evne til at lede.

Dette realiseres gennem tre moduler. I seminarets første modul opfrisker vi de væsentligste indflydelsesteknikker, som inkluderer læsning af ansigtsudtryk og kropsprog, opbygning af relationer samt coaching. I andet modul oparbejder vi evnen til at bruge centrale ledelsesværktøjer som rekruttering, strukturering, forhandling, positionering og mødeledelse. I tredje og sidste modul forsøger vi at øge vores individuelle selvbevidsthed og udarbejde en personlig udviklingsplan.

Seminarets grundlæggende præmis er, at evnen til at lede er delvis medfødt og delvis mulig at udvikle. Denne udvikling fremmes bedre ved praktisk øvelse end ved teoretiske studier, og de studerende får således medansvar for undervisningens tilrettelæggelse og eksekvering.

Målbeskrivelser

Målet er, at de studerende ved seminarets afslutning har:

  • Udviklet et selvstændigt perspektiv på god ledelse,
  • Afprøvet de væsentligste indflydelsesteknikker,
  • Erhvervet sig centrale ledelsesmæssige værktøjer,
  • Afklaret deres professionelle værdier og karrieremæssige ambitioner, samt
  • Trænet deres lederevner gennem medansvar for undervisningen.

 

Kompetencebeskrivelse

Der skelnes i seminaret mellem uformelt og formelt ledelsesansvar. Uformel ledelse omfatter evnen til at få andre til at følge ens initiativ, mens formel ledelse defineres som kontraktlig autoritet over et specifikt antal medarbejdere. Mens de fleste studerende har udøvet uformel ledelse via foreningsarbejde og lignende, går der for mange et par år før egentlige lederstillinger opnås. I seminaret trænes kompetencer med relevans både for studerende der forbereder sig på formelle lederstillinger, og for dem der primært ønsker at gøre en forskel via uformelle strategier. Kompetencerne er tilsvarende relevante for både den offentlige og den private sektor.

Samtidig er seminaret metodisk og praktisk snarere end teoretisk, og det er således ikke tilstrækkeligt for studerende, der ønsker at foretage akademisk forskning i ledelsesteori. Ligeledes er det ikke velegnet for studerende, der primært ønsker at forstå ledelse fra et eksternt perspektiv eller ønsker at vente en årrække med at anvende teknikkerne. Studerende med motivation for snarest muligt at sætte deres fingeraftryk på omverdenen får mest ud af faget.

Vi benytter i seminaret uddrag fra nedenstående tekster. En længere liste af relevant litteratur bliver gjort tilgængeligt på Absalon. Det samlede pensum på 1200 sider er identisk for alle studerende.

Til første modul vedrørende indflydelsesteknikker:

  • Carnegie, Dale (1937) How To Win Friends and Influence People
  • Cialdini, Robert (2006) Influence
  • Ekman, Paul (2007) Emotions Revealed
  • Navarro, Joe (2008) What Every Body is Saying

Til andet modul vedrørende den ledelsesmæssige værktøjskasse:

  • Fernández-Araoz, Claudio (2007) Great People Decisions
  • Fisher, Ury, and Patton (1992) Getting to Yes
  • Macchiavelli, Nicolo (1532) The Prince
  • McInerny, D.Q. (2005) Being Logical
  • McKinsey Staff Paper, number 66 (2007) The McKinsey Approach to Problem Solving
  • Weston, Anthony (2008) A Rulebook for Argument

Til tredje modul vedrørende personlig udvikling:

  • Boyatzis, Richard E. and McKee, Annie (2005) Resonant Leadership
  • George, Bill (2008) Finding Your True North: A Personal Guide, by Bill George
  • Maister, David (2008) Strategy and The Fat Smoker
Seminaret bestås via ugentlige opgaver, konstruktiv deltagelse og medansvar for undervisningen.
Størstedelen af de ugentlige opgaver afleveres individuelt, men de udvikles via gruppediskussioner. Medansvaret for undervisningen indebærer, at de studeredende planlægger og afholder størstedelen af undervisningsgangene med underviseren som sparringspartner. I denne forbindelse inviteres der også et antal gæster, som bidrager med specifikke faglige input.
Til første undervisningsgang er der ingen forberedelse påkrævet, men fremmøde er afgørende. Ved denne lejlighed præsenteres både de specifikke forventninger til aktiv deltagelse og kravene til den første aflevering.
Det forudsættes at de studerende er parate til at dele deres hidtidige ledelseserfaringer og fremadrettede ambitioner, samt at de er motiverede til at hjælpe deres medstuderendes læringsproces efter bedste evne.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 79
  • Forberedelse
  • 168
  • Holdundervisning
  • 28
  • I alt
  • 275
Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Individuel seminaropgave
Krav til indstilling til eksamen
En betingelse for at bestå seminarer er, at den studerende har deltaget aktivt i seminaret, dels gennem tilstedeværelse i minimum 75% af undervisningen og dels gennem aktiv deltagelse.
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Seminaret bedømmes af underviseren med ”Bestået/Ikke bestået”