ASTK12553U SEMINAR: Folketinget, Minister og Ministerier/Forvaltning
SEMINAR: Parlament, minister and bureaucracy
Seminaret tilstræber at levere en kombination af forsknings- og praksisbaseret viden om, hvordan – i prioriteret rækkefølge - et parlament (Folketinget), ministre og i begrænset udstrækning ministerier arbejder. I det lys kan seminaret siges at have til formål:
- at få diskuteret politologiske og politologisk relevante analyser af Folketinget, ministerrollen og ministerier
- at få belyst forskellige erfaringer med, hvordan Tinget og dansk politik virker i praksis samt
- at give deltagerne mere fortrolighed med faste og praksisnære ministervendte arbejdsformer i Folketinget som f.eks. åbne samråd, lovforslagsbehandling, besvarelse af udvalgsspørgsmål, spørgetid mv..
Seminarets indhold er, så vidt det er muligt, søgt bygget op i temaer, som søges belyst under en teoretisk og en praktisk vinkel. Mulige temaer, som dog ikke er endeligt fastlagt endnu vil bl.a. være: Partigrupper, minoritetsregering, ministerrollen, ministre, fagudvalgene, de tværgående udvalg (Europaudvalget og Finansudvalget), fagministerier og Finansministeriet. Seminaret vil kunne godskrives som Forvaltning.
Kompetencebeskrivelse:
Hensigten er, at deltagerne efter endt seminardeltagelse vil have en viden om Folketinget og ministerrelationen, som både praktisk og teoretisk vil kunne være til nytte i forbindelse med relevant arbejde i institutioner og organisationer, herunder i centraladministrationen.
Seminarets målsætning er at sætte den studerende i stand til efter endt undervisning at kunne:
- Præsentereog anvende en eller flere teoretiske tilgange og kunne analysere parlament, ministre og/eller ministerier og relationerne herimellem
- Vurdere (kritisk) relevans, gyldighed og frugtbarhed af en eller flere af sådanne teoretiske tilgange og analyser
- Demonstrere kendskab til Folketingets institutioner, aktører og dets vigtigste arbejds- og beslutningsformer i samspil med omgivelserne, herunder ministre og ministerier.
Et udkast til foreløbig litteraturliste, hvorfra litteraturuddrag vil indgå, kunne se sådan ud:
Andeweg, Rudy (2000): ”Ministers as double agents? The delegation process between cabinets and agents”, European Journal of Political Research, (vol. 37), pp. 377-395.
Damgaard, Erik (1995): “Parliament and Government”, i Peter Esaisson & Knut Heidar (eds.): Beyond Westminster and Congress: the Nordic Experience, Columbus: Ohio State University Press, pp. 265-280 (16 sider).
Damgaard, Erik (2003): Folkets styre. Magt og ansvar i dansk politik, Århus: Aarhus Universitetsforlag (Magtudredningen) (uddrag).
Green-Pedersen, Christoffer (2010): Partier i nye tider. Den politiske dagsorden i Danmark. Århus: Aarhus Universitetsforlag (uddrag).
Henningsen, Ulla Rødgaard (1997): Minister i en malstrøm – en undersøgelse af danske ministres roller og arbejdsvilkår, København: Institut for Statskundskab (specialeafhandling), (uddrag)
Jensen, Henrik (1995): Arenaer eller aktører. En analyse af Folketingets stående udvalg, København: Samfundslitteratur, pp. 13-77 (uddrag)
Jensen, Henrik (2002): Partigrupperne i Folketinget, København: Jurist- og Økonomforbundets Forlag
Jensen, Lotte (2008): Væk fra afgrunden. Finansministeriet som økonomisk styringsakt, Odense: Syddansk Universitetsforlag (uddrag).
Laver, Michael & Kenneth A. Shepsle (1996): Making and Breaking Governments: Cabinets and Legislatures in Parliamentary Democracies, New York: Cambridge University Press, pp. 18-58. (uddrag)
Herudover påtænkes anvendt uddrag af litteratur, der kan belyse centrale aspekter af ministerrollen og af ministres og ministeriers arbejdsgange i forhold til Folketinget og partigrupper mv., f.eks. Flemming Hansen (2008): Politik til tiden, Sohns Forlag, og betænkning 1537 (2013),Ministre særlige rådgivere – et serviceeftersyn.
Det er en klar forventning, at:
• deltagerne skriver en eller flere – obligatoriske eller selvvalgte – seminaropgaver,
• opponerer på andres opgaver,
• læser den opgivne litteratur på forhånd
• går aktivt i dialog med oplægsholdere,
• er aktive ved øvelser og studenteroplæg
• og i øvrigt lever op til almindelig aktivitetskrav for seminardeltagelse.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 79
- Forberedelse
- 168
- Holdundervisning
- 28
- I alt
- 275
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig prøveIndividuel seminaropgave
- Krav til indstilling til eksamen
- En betingelse for at bestå seminarer er, at den studerende har deltaget aktivt i seminaret, dels gennem tilstedeværelse i minimum 75% af undervisningen og dels gennem aktiv deltagelse.
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- ASTK12553U
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- B2
- Studienævn
- Statskundskab studienævn
Udbydende institut
- Institut for Statskundskab
Kursusansvarlige
- Henrik S. Jensen (3-7779744f7875823d7a843d737a)
Fagkoordinator: Peter Nedergaard