ASTK12551U Seminar: Politisk deltagelse
Seminar: Political Paticipation
Politisk deltagelse og særligt valgdeltagelse er centralt i demokratiske styreformer. At stemme er den vigtigste handling, vi som almindelige borgere foretager i moderne demokratier. Det er her, vi kan belønne og straffe politikerne for deres handlinger i den seneste valgperiode, og det er her, vi tildeler dem et mandat for den kommende. Samtidig symboliserer vores deltagelse en accept af det repræsentative demokratis grundlæggende funktionsmåde. Valgdeltagelsen bliver bl.a. derfor regnet som en af de centrale indikatorer på demokratiets sundhedstilstand. Dette gør det vigtigt at forstå, hvorfor nogle borgere stemmer, mens andre bliver hjemme på sofaen.
Seminaret forventes struktureret omkring følgende overskrifter (nogle vil tage mere end én undervisningsgang, enkelte kan slås sammen hvis de studerende ønsker det).
1. Introduktion og normative perspektiver: Hvorfor er
valgdeltagelse så vigtig?
2. Valgdeltagelsen i Danmark og i verden deskriptivt – nu og over
tid
3. Teoretiske perspektiver på valgdeltagelsen
4. At analysere valgdeltagelsen – forskningsdesign, logistiske
regressioner og surveys
5. Udvalgte rationelle faktorer – fx afstand til valgstedet,
information, valgets tæthed, ansættelsesforhold
6. Udvalgte sociale faktorer – fx familien, uddannelse, netværk
7. Udvalgte psykologiske faktorer – fx personlighedstype, politisk
selvtillid, vane
8. Genetiske faktorer – tvillingestudier
9. Immigranter og valgdeltagelsen
10. Generationseffekter og valgdeltagelsen
11. Tværnationale studier
12. Get-out-the-vote – kan man øge valgdeltagelsen?
Hovedfokus vil være på kvantitative studier af valgdeltagelse, men afhængig af de studerendes interesser kan vi
Seminarets hovedfokus er at øge de studerendes empiriske og teoretiske viden om politisk deltagelse. Desuden er det centralt at forbedre de studerendes evne til kritisk at vurdere forskningsdesigns og metoder og til selv at gennemføre analyser af samfundsvidenskabelige problemstillinger.
Målbeskrivelse:
- Beskrive valgdeltagelsen og udviklingen heri på tværs af lande og demografiske grupper.
- Præsentere centrale normative perspektiver og teoretiske retninger indenfor politisk deltagelse samt de udvalgte empiriske bidrag der vil fremgå af seminarets pensum.
- Fortolke kvantitative studier om politisk deltagelse.
- Kritisk vurdere eksisterende forskning indenfor politisk deltagelse ud fra forskningsdesign, metode og teoretisk bidrag.
- Identificere relevante problemstillinger indenfor politisk deltagelse og selvstændigt analysere disse.
Det vil til undervisningsstart forelægge et endeligt udkast til pensum, som kan justeres alt efter de studerendes faglige interesser. Pensum vil primært bestå af tidsskriftsartikler om valgdeltagelsen.
Udvalgt litteratur:
Blais, A.; Gidengil, E., Nevitte, N. and Nadeau, R. (2004): “Where
Does Turnout Decline Come From?”, European Journal of Political
Research, 43(2): 221-236.
Blais, A.; Young, R. and Lapp, M. (2000): “The calculus of voting:
An empirical test”, European Journal of Political Research, 37(2):
181-201.
Brady, H.E. and McNulty, J.E. (2011): “Turning out to vote: The
costs of finding and getting to the polling place”, American
Political Science Review, 105(1): 115-134.
Downs, A. (1957): An economic theory of democracy, New York:
Harper.
Dyck, J.J. and Gimpel, J.G. (2005): “Distance, Turnout, and the
convenience of Voting”, Social Science Quarterly, 86(3): 531-548.
Elklit, J., Møller, B., Svensson, P. and Togeby, L. (2005): Gensyn
med Sofavælgerne. Valgdeltagelse i Danmark, Århus: Aarhus
Universitetsforlag.
Fieldhouse, E.; Tranmer, M. and Russell, A. (2007): “Something
about young people or something about elections? Electoral
participation of young people in Europe: Evidence from a multilevel
analysis of the European Social Survey”, European Journal of
Political Research, 46(6): 797-822.
Franklin, M. (2004): Voter Turnout and the Dynamics of Electoral
Competition in Established Democracies Since 1945, New York:
Cambridge University Press.
Gerber, A.S.; Green, D.P. and Shachar, R. (2003): “Voting May Be
Habit Forming: Evidence from a Randomized Field Experiment”,
American Political Science Review, 47(3): 540-550.
Highton, B. (2000): “Residential mobility, community mobility, and
electoral participation”, Political Behavior, 22(2): 109-121.
Karp, J., and Brockington, D. (2005): “Social desirability and
response validity: A comparative analysis of overreporting voter
turnout in five countries”, Journal of Politics, 67(2): 825–840.
McNulty, J.H.; Dowling, C.M. and Ariotti, M.H. (2009): “Driving
Saints to Sin: How Increasing the Difficulty of Voting Dissuades
Even the Most Motivated Voter”, Political Analysis, 17(4): 435-455.
Nickerson, D.W. (2008): “Is voting contagious? Evidence from two
field experiments”, American Political Science Review, 102(1):
49-57.
Plutzer, E. (2002): “Becoming a habitual voter: Inertia, resources,
and growth in young adulthood”, American Political Science Review,
96(1): 41-56.
Riker, W.H. and Ordeshook, P.C. (1968): “Theory of calculus of
voting”, American Political Science Review, 62(1): 25–42.
Sondheimer, R.M. and Green, D.P. (2010): “Using Experiments to
Estimate the Effects of Education on Voter Turnout”, American
Journal of Political Science, 54(1): 174-189.
Stoker, L. and Jennings, K.M. (1995): “Life-cycle Transitions and
Political Participation: The case of Marriage”, American Political
Science Review, 89(2): 421-433.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 79
- Forberedelse
- 168
- Holdundervisning
- 28
- I alt
- 275
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringFaget er ikke karakterbedømt og bestås på baggrund af aktiv deltagelse i timerne og beståelse af 2 seminaropgaver. Den første afleveres midt i semesteret og er en bunden opgave om en specifik problemstilling indenfor valgdeltagelse. Den anden opgave afleveres mod slutningen af semesteret og tager udgangspunkt i en selvvalgt problemstilling indenfor emnet politisk deltagelse.
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- ASTK12551U
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- B1
- Studienævn
- Statskundskab studienævn
Udbydende institut
- Institut for Statskundskab
Kursusansvarlige
- Yosef Bhatti (yb@ifs.ku.dk)