ASTK12549U Seminar: Videregående anvendt Statistik med STATA
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Seminar: Advanced Applied Statistics with STATA
Kursusindhold
Metode er vores værktøj
som samfundsvidenskabere. Vores metodiske viden hjælper os til at
analysere sammenhænge i virkeligheden på en systematisk og valid
måde. Dette seminar fokuserer specifikt på den kvantitative del af
det metodiske univers. Vi anvender programmet Stata, der er mere
fleksibelt og effektivt end de programmer, der blev introduceret på
grunduddannelsen, men som samtidig er nemt at gå til for de
studerende.
Seminaret forventes struktureret omkring følgende overskrifter (nogle vil tage mere end én undervisningsgang).
Under de enkelte punkter vil vi søge at tage problemstillinger op, som de studerende interesserer sig for eller har mødt i praksis. Hvis lejligheden byder sig, vil vi også bruge aktuelle undersøgelser, der bliver omtalt i medierne til at eksemplificere forskellige aspekter af en given metode. Såfremt det har interesse, vil underviseren også præsentere eget igangværende arbejde, som de studerende så får mulighed for at kritisere og bidrage til.
Seminaret forventes struktureret omkring følgende overskrifter (nogle vil tage mere end én undervisningsgang).
- Introduktion til Stata
- Brush-up og mere dybdegående gennemgang af multivariat og
bivariat regressionsanalyse fra grunduddannelsen - herunder
regressionsforudsætninger
- Håndtering af overtrædelse af centrale forudsætninger
- Introduktion til maximum likelihood-estimation med særligt
fokus på anvendelse af logistisk regression (modeller med binære
afghængige variable såsom krig vs. fred eller stemte ved sidste
valg vs. stemte ikke ved sidste valg)
- Panelmodeller (analyse af data med variation i tid og rum) -
herunder særligt fixed effects- og
difference-in-difference-modeller
- Kausale teknikker (forskellige teknikker til at udlede
kausalitet) - særligt instrumental variabel-regression og
regression discontinuity designs
- Præsentation af resultater fra en række forskellige modeller
vha. grafer og tabeller
- Basal programmering med Stata med fokus på datamanipulation og fremstilling
Under de enkelte punkter vil vi søge at tage problemstillinger op, som de studerende interesserer sig for eller har mødt i praksis. Hvis lejligheden byder sig, vil vi også bruge aktuelle undersøgelser, der bliver omtalt i medierne til at eksemplificere forskellige aspekter af en given metode. Såfremt det har interesse, vil underviseren også præsentere eget igangværende arbejde, som de studerende så får mulighed for at kritisere og bidrage til.
Målbeskrivelser
Seminarets fokus er
anvendelsesorienteret. Der vil lægges vægt på, at de studerende
opnår kompetencer til at forstå, udføre, tolke og præsentere de
statistiske metoder. De studerendes evne til at anvende og formidle
metoderne i praksis sættes i første række, men ofte vil en
kompetent anvendelse af en metode kræve et vist kendskab til
teknikken bag ved, hvorfor vi ikke viger tilbage for en (lille)
smule matematik i ny og næ.
Kompetencebeskrivelse
Forståelse af kvantitative teknikker er en af de kompetencer, der hyppigst efterspørges i det offentlige såvel som i det private erhvervsliv. Dette gælder fx i ministerier, konsulentfirmaer og interesseorganisationer. Seminaret styrker de studerendes evne til at forstå og bruge disse teknikker. Evnen til selvstændig produktion, fortolkning og videreformidling af empirisk videnskab er ikke alene vigtigt for personer, der direkte skal arbejde med kvantitativt materiale, men også for den almindelige generalist, der skal kunne forholde sig kritisk og konstruktivt til rapporter og undersøgelser, der ofte er udformet med anvendelse af de teknikker, som gennemgås i seminaret. Seminaret vil ligeledes være særdeles nyttigt i forhold de videre studie - dels i forbindelse med øvrige, videregående metodefag og dels i forbindelse med specialet, som i mange tilfælde vil indeholde kvantitative komponenter.
Eksamensbetingelserne
Kompetencebeskrivelse
Forståelse af kvantitative teknikker er en af de kompetencer, der hyppigst efterspørges i det offentlige såvel som i det private erhvervsliv. Dette gælder fx i ministerier, konsulentfirmaer og interesseorganisationer. Seminaret styrker de studerendes evne til at forstå og bruge disse teknikker. Evnen til selvstændig produktion, fortolkning og videreformidling af empirisk videnskab er ikke alene vigtigt for personer, der direkte skal arbejde med kvantitativt materiale, men også for den almindelige generalist, der skal kunne forholde sig kritisk og konstruktivt til rapporter og undersøgelser, der ofte er udformet med anvendelse af de teknikker, som gennemgås i seminaret. Seminaret vil ligeledes være særdeles nyttigt i forhold de videre studie - dels i forbindelse med øvrige, videregående metodefag og dels i forbindelse med specialet, som i mange tilfælde vil indeholde kvantitative komponenter.
Eksamensbetingelserne
- Aktiv deltagelse i undervisningen
- Godkendelse af obligatorisk opgave
Undervisningsmateriale
Det vil til
undervisningsstart forelægge et endeligt udkast til pensum, som vil
blive justeret alt efter de studerendes faglige interesser. Pensum
vil primært bestå af en eller flere lærebøger i kvantitative
teknikker, undervisningsnoter udformet af underviseren samt
empiriske artikler eller rapporter, der illustrerer, hvordan
teknikkerne kan bruges i praksis. Det endelig valg af empiriske
tekster fastlægges i samråd med de studerende.
Grundbøger og centrale økonometriske artikler:
Grundbøger og centrale økonometriske artikler:
- Gujarati, Damodar N. (2003): Basic Econometrics, New York:
McGraw-Hill
- Wooldridge, Jeffrey (2006): Introductory Econometrics: A Modern
Approach, Mason, OH: Thomson (sandsynligvis hovedfokus på denne
bog)
- Winship, Cristopher & Stephen L. Morgan (1999): The
Estimation of Causal Effects from Observational Data. Annual Review
of Sociology
- Hariri, Jacob G. (2012): Kausal Inferens i Statskundskaben. Politica
Faglige forudsætninger
De faglige forudsætninger
er Metode II på grunduddannelsen. Faget vil lægge vægt på
forståelsen af de statistiske metoder i højere grad end matematik,
men en vis interesse for at arbejde med tal er en nødvendighed. Det
er ikke nogen forudsætning, at de studerende har arbejdet med
kvantitativ metode siden Metode II på grunduddannelsen.
Undervisningsform
Undervisningen er
tilrettelagt med gennemgang af de statistiske metoder på holdet,
hvorefter de studerende arbejder med teknikkerne eller diskuterer
de empiriske artikler i grupper. Kvantitativ metode læres bedste
ved at bruge de forskellige metoder i praksis, og derfor vil
undervisningen lægge stor vægt på, at de studerende selv arbejder
med problemstillingerne. Efter hver undervisningsgang vil der
forelægge miniøvelser, som de studerende arbejder selvstændigt med
og derefter fremlægger for holdet den efterfølgende
undervisningsgang. Seminaret afsluttes desuden med en større
opgave, der analyserer en selvvalgt problemstilling.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 79
- Forberedelse
- 168
- Holdundervisning
- 28
- I alt
- 275
Tilmelding
Selvbetjeningen på
KUnet
Eksamen
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringKvantitativ analyse af en selvvalgt problemstilling
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
- Identificere relevante teknikker for at løse
samfundsvidenskabelige problemstillinger
- Analysere kvantitative problemstillinger ved hjælp af Stata
- Fortolke kvantitative studier og videreformidle resultaterne
til et bredere publikum
- Reflektere over fordele og ulemper ved de forskellige teknikker fra kursets pensum og kritisk vurdere andres kvantitative arbejde
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- ASTK12549U
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- A2
- Studienævn
- Statskundskab studienævn
Udbydende institut
- Institut for Statskundskab
Kursusansvarlige
- Bertel Teilfeldt Hansen (bth@ifs.ku.dk)
Gemt den
03-06-2013