ASTK12545U Seminar: Det Europæiske udenrigspolitiske samarbejde og EU som international aktør

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Seminar: European Foreign Policy Cooperation and the EU as an International Actor

Kursusindhold

Seminarets formål er at give indsigt i centrale spørgsmål i forbindelse med det udenrigspolitiske samarbejde i EU og EU som udenrigspolitisk aktør såvel empirisk som teoretisk. Det underliggende spørgsmål er, hvorvidt EU er en særegn aktør på det udenrigspolitiske område både sammenlignet med andre internationale aktører og i dets indflydelse på medlemsstaternes udenrigspolitik.

Strukturen i seminaret er at analysere tre væsentlige niveauer i forbindelse med EU´s udenrigspolitiske samarbejde:

1) Europas/EU´s udenrigspolitiske governance ( EU-niveaut), 2) EU som udenrigspolitisk  aktør (det internationale niveau), 3) Forholdet mellem medlemsstaternes og EU´s udenrigspolitik (det statslige niveau). I forbindelse med hvert niveau behandles relevante empiriske og teoretiske spørgsmål. Seminaret/Udbudet består på denne baggrund af 4 generelle pinde:

- Diskussion af teoretiske tilgange til studiet af det udenrigspolitiske samarbejde i EU og EU som international aktør (neorealisme, neoliberal institutionalisme, konstruktivisme/ poststrukturalisme. Integrationsteoretiske tilgange mm.). Disse teoretiske problematikker løber igennem de tre nedenstående pinde, idet de i lidt forskellig form genfindes og diskuteres på alle tre niveauer. Diskussionerne vil forme sig som en bred vurdering af de forskellige tilganges frugtbarhed, idet der dog vil være en vis vægtning af spørgsmålet om konstruktivis­mens/poststrukturalismens udfordring til de rationalistiske tilgange på dette område.

- Hvordan kan  EU´s udenrigspolitiske beslutningssystem forstås? (En eller flere EU- udenrigspolitikker, den institutionelle udvikling, aktørerne i EU´s udenrigspolitik, udenrigspolitisk governance, samspillet og spændingen mellem den nationale udenrigspolitik og EU´s udenrigspolitik). Hvad er konsekvenserne af Lissabontraktaten?

- Hvad er  EU´s udenrigspolitiske rolle? (på hvilke områder spiller EU en rolle som udenrigspolitisk aktør, hvordan kan denne rolle karakteriseres, hvilken rolle spiller militære midler, er EU stadig en civilmagt/normativ magt). Der vælges en eller flere politikområder, der uddybes (som for eksempel EU´s rolle på klimaområdet, EU i FN, eller EU´s rolle i spændingsfeltet mellem politik og religion).

-Hvordan er forholdet mellem medlemsstaternes udenrigspolitik og EU´s udenrigspolitik?Hvordan påvirker deltagelse i EU´s udenrigspolitik medlemsstaternes udenrigspolitik. I hvilken grad fører medlemsstaterne udenrigspolitik igennem EU.?Har EU´s udenrigspolitik betydet et brud med traditionel statslig udenrigspolitik og i givet fald, hvordan ser den nye model ud). Til at belyse dette spørgsmål empirisk fokuseres på Frankrig, Storbritannien, Tyskland og især Danmark.

Målbeskrivelser

For at kunne bestå skal man tilfredsstillende kunne:

  • Præsentere centrale tilgange til at forstå beslutningstagning i EU´s udenrigspolitik inklusive medlemsstaternes rolle
     
  • Præsentere de teoretiske hovedtilgange til at analysere EU som en international aktør og deres implikationer for konkret analyse
     
  • Kende og forstå baggrunden for de funktionelle og geografiske områder, hvor EU er en aktør/ikke aktør
     
  • Forstå debatten om EU som civilmagt/normativ magt
     
  • Præsentere forskellige forklaringer på EU´s udvikling på det militære område
     
  • Kunne strukturere den teoretiske debat om EU´s betydning for medlemsstaternes udenrigspolitik og give empiriske eksempler
 
Kompentencebeskrivelse
Den viden der opnås er nyttig i forbindelse med arbejde inden for internationale organisationer, dele af centraladministrationen, som beskæftiger sig med internationale spørgsmål og EU, NGO´er samt jounalistik.

 

International politik på grunduddannelsen. Vilje til at påtage sig mindst et mundtligt oplæg og en opponering på en opgave/synopsis.
Diskussion på baggrund af studenteroplæg (10-15 minutter) om tekster inden for de tre blokke. En kort forelæsning knytter hver blok sammen. Pensum er samlet på 1200 sider.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 79
  • Forberedelse
  • 168
  • Holdundervisning
  • 28
  • I alt
  • 275
Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Seminaropgave
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Seminaret bedømmes af underviseren med ”Bestået/Ikke bestået”