ASTK12542U Seminar: Den Offentlige Sektors Psykologi: Teorier og Metoder
Seminar: The Psychology of the Public Sector: Theories and Methods
Tentativ oversigt over undervisningsgangene:
- Introduktion: Genveje og fejlslutninger i beslutningstagning.
- Guldstandarden: Eksperimentelle metoder i studiet af attituder og adfærd.
- Sølvstandarden: Naturlige eksperimentelle metoder i studiet af attituder og adfærd.
- Framingeffekter og offentlig politik.
- Anchoring og skoleranglister
- Negativity bias og resultatmålinger.
- Tal, genveje og skatter.
- Ekspertvurderinger?
- Referencepunkter og servicetilfredshed.
- Synlighed og usynlighed i offentlig politik.
- Budgetter.
- Afrunding og diskussion.
Seminarets målsætning er at sætte den studerende i stand til efter endt undervisning at kunne:
- Beskrive centrale begreber fra politisk psykologi
- Identificere og sammenligne forskellige kausale
metoder til psykologiske studier af attitude- og
adfærdsforandringer
- Kritisk analysere fordele og ulemper ved de
forskellige præsenterede metoder og teorier
- Vurdere relevansen af de forskellige metoder og
teorier til at forstå konkrete problemer i den offentlige sektor
- Relatere de præsenterede teorier til aktuelle spørgsmål omkring den offentlige sektor
Kompetencebeskrivelse
Seminaret er velegnet til studerende, der ønsker at analysere og forbedre den offentlige sektor og offentlige politikker. Dette indbefatter konsulenter, fuldmægtige i centraladministration eller analytikere i tænketanke og interesseorganisationer. Seminaret vil give deltagerne konkrete teoretiske og metodiske færdigheder, som vil forbedre deres evne til at forstå og løse problemer i relation til den offentlige sektor. Forhåbentlig vil de studerende også blive mere bevidst om psykologiske mekanismer, der påvirker deres egne attituder og adfærd i professionelle sammenhænge.
Eksempler på litteratur, der vil indgå i faget:
Bowman, N. A. and M. N. Bastedo (2009). Getting on the front page: Organizational reputation, status signals, and the impact of US News and World Report on student decisions. Research in Higher Education, 50 (5), 415-436.
Danziger, S., Levav, J., and Avnaim-Pesso, L. (2011). Extraneous factors in judicial decisions. Proceedings of the National Academy of Sciences, 108, 6889-6892.
Freedman, D. A. (1991). Statistical Models and Shoe Leather. Sociological Methodology, 21, 291-313.
Hastings, J. S. and J. M. Weinstein (2008, November). Information, School Choice, and Academic Achievement: Evidence from Two Experiments. The Quarterly Journal of Economics, 123 (4), 1373-1414.
Johnsen, A. (2012). Why Does Poor Performance Get So Much Attention in Public Policy? Financial Accountability & Management, 28 (2), 121-142.
Jones, B. D. (1999). Bounded rationality. Annual Review of Political Science, 2 (1), 297-321.
Kahneman, D. (2003). A perspective on judgment and choice: Mapping bounded rationality. American psychologist, 58 (9), 697-720.
Olsen, A. L. (2013). The politics of digits: evidence of odd taxation. Public Choice, 154 (1-2), 59-73.
Pope, Devin and Uri Simonsohn. Round Numbers as Goals: Evidence from Baseball, SAT Takers, and the Lab. Psychological Science (2011), 22(1), 71-79.
Robinson, G., J. E. McNulty, and J. S. Krasno (2009). Observing the Counterfactual? The Search for Political Experiments in Nature. Political Analysis, 17 (4), 341-357.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 79
- Forberedelse
- 168
- Holdundervisning
- 28
- I alt
- 275
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringSeminaropgave
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- ASTK12542U
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- A1
- Studienævn
- Statskundskab studienævn
Udbydende institut
- Institut for Statskundskab
Kursusansvarlige
- Asmus Leth Olsen (ajlo@ifs.ku.dk)