ASTK12539U Seminar: Politisk adfærd: Vælgeradfærd og holdningsdannelse
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Seminar: Political behaviour: Voting and opinion formation
Kursusindhold
Hvor meget ved vælgere om
politik? Hvordan ræsonnerer almindelige vælgere politisk? Og
hvorfra stammer systematiske skift og stabile mønstre i vælgeres
politiske holdninger?
Faget præsenterer de væsentligste teoretiske og empiriske studier af vælgeradfærd og hold-ningsdannelse, som traditionelt sammenfattes under etiketten ‘politisk adfærd’, samt eksempler på ny forskning, som går i dialog med klassikerne. De fleste af fagets tekster stammer fra ame-rikansk forskning, men holdundervisningen vil i vidt omfang dreje sig om temaernes relevans for danske forhold, og deltagerne eksamineres i evne til at anvende teorierne.
Kurset er opbygget omkring fem temaer, som omtrent følger disciplinens historiske udvikling:
Faget præsenterer de væsentligste teoretiske og empiriske studier af vælgeradfærd og hold-ningsdannelse, som traditionelt sammenfattes under etiketten ‘politisk adfærd’, samt eksempler på ny forskning, som går i dialog med klassikerne. De fleste af fagets tekster stammer fra ame-rikansk forskning, men holdundervisningen vil i vidt omfang dreje sig om temaernes relevans for danske forhold, og deltagerne eksamineres i evne til at anvende teorierne.
Kurset er opbygget omkring fem temaer, som omtrent følger disciplinens historiske udvikling:
- Vælgerkompetence
- Partiidentifikation
- Deliberation og deltagelse
- Medier og socialisering
- Ideologiens rødder
Målbeskrivelser
Kompentencebeskrivelse
Seminaret styrker de studerendes kompetence til at forstå fundamentale spørgsmål om vælgeradfærd, vælgerkompetence og holdningsdannelse. Kurset giver både de studerende et disciplinærhistorisk overblik over studiet af vælgeradfærd og holdningsdannelse og et teoretisk overblik over perspektiver på vælgere som politiske aktører.
Seminaret er brugbart for studerende, der ønsker at arbejde professionelt med kommunikation, idet teorierne om holdningsdannelse også er relevante for ikke snævert politiske problem-stillinger. Seminaret har særlig relevans for studerende, der ønsker at arbejde med kommunika-tion og opinionsmåling i politisk øjemed, fx. i politiske partier eller meningsmålingsinstitutter.
Seminarets målsætning er at sætte den studerende i stand til efter endt undervisning at kunne:
- Redegøre for hovedtrækkene i de centrale teorier om
vælgeradfærd og holdningsdannelse,
- Præsentere specifikke hovedværker i amerikansk og
dansk vælgeradfærdsforskning siden 1960’erne,
- Identificere og sammenligne forskellige metoder,
teorier og approaches, som de kommer til udtryk gennem
hovedværkerne,
- Kritisk analysere fordele og ulemper ved de
forskellige metoder, teorier og approaches, som de kommer til
udtryk i de valgte hovedværker,
- Vurdere relevansen af de forskellige metoder, teorier
og approaches, som de kommer til udtryk i de valgte hovedværker, i
en dansk eller anden europæisk sammenhæng,
- Relatere udviklingen i amerikansk forskning i
vælgeradfærd og holdningsdannelse til udviklingen i dansk forskning
i vælgeradfærd og holdningsdannelse samt udviklingen i amerikansk
og europæisk politologi i øvrigt,
- Reflektere over meta-teoretiske standarder for teorivalg og teoribedømmelse.
Kompentencebeskrivelse
Seminaret styrker de studerendes kompetence til at forstå fundamentale spørgsmål om vælgeradfærd, vælgerkompetence og holdningsdannelse. Kurset giver både de studerende et disciplinærhistorisk overblik over studiet af vælgeradfærd og holdningsdannelse og et teoretisk overblik over perspektiver på vælgere som politiske aktører.
Seminaret er brugbart for studerende, der ønsker at arbejde professionelt med kommunikation, idet teorierne om holdningsdannelse også er relevante for ikke snævert politiske problem-stillinger. Seminaret har særlig relevans for studerende, der ønsker at arbejde med kommunika-tion og opinionsmåling i politisk øjemed, fx. i politiske partier eller meningsmålingsinstitutter.
Undervisningsmateriale
Tre bøger udgør grundstammen
i fagets pensum. Bøgerne samler op på empiriske og teoretiske
hovedlinjer vedr. hhv. partiidentifikation, deliberation og
framing:
Hertil kommer en række enkelttekster, der læses og diskuteres ifm. de enkelte undervisningsgange, jf. studieplanen på Absalon.
Pensum i alt 1.016 sider. De resterende ca. 200 sider i det endelige pensum fastlægges frem mod semesterstart, og vil hovedsagelig bestå af danske eksempler.
- Donald P Green, Bradley Palmquist, and Eric Schickler. Partisan
Hearts and Minds: Political Parties and the Social Identities
of Voters. Yale ISPS series. Yale University Press, 2002
- Diana C. Mutz. Hearing the Other Side: Deliberative
versus Participatory Democracy Cambridge University Press, 1
edition, March 2006
- Nicholas J. G. Winter. Dangerous Frames: How Ideas about Race and Gender Shape Public Opinion. University Of Chicago Press, May 2008
Hertil kommer en række enkelttekster, der læses og diskuteres ifm. de enkelte undervisningsgange, jf. studieplanen på Absalon.
Pensum i alt 1.016 sider. De resterende ca. 200 sider i det endelige pensum fastlægges frem mod semesterstart, og vil hovedsagelig bestå af danske eksempler.
Faglige forudsætninger
Faget forudsætter
beståelse af Almen og Sammenlignende Statskundskab samt Metode
2.
Undervisningsform
Seminarets undervisning
finder sted i 14 ugentlige lektioner a to timer. Den enkelte
undervisningsgang tilrettelægges med gennemgang af ugens tekster
suppleret med studenteroplæg, der kritisk diskuterer teksterne. Der
lægges vægt på de studerendes evne til at afprøve teorierne på nye
data samt at diskutere teorierne konkrete, demokratiske
implikationer.
Beståelse af seminaret forudsætter aktiv deltagelse i undervisningen, herunder mindst et oplæg i forbindelse med et af semestrets undervisningsgange. Studerende skal hertil skrive en opgave med afsæt i et af fagets temaer. Opgaven være en empirisk analyse med afsæt i valgundersøgelsesdata eller en teoretisk diskussion med afsæt i fagets tekster. Opgaven karakterbedømmes på 7-skalaen.
Beståelse af seminaret forudsætter aktiv deltagelse i undervisningen, herunder mindst et oplæg i forbindelse med et af semestrets undervisningsgange. Studerende skal hertil skrive en opgave med afsæt i et af fagets temaer. Opgaven være en empirisk analyse med afsæt i valgundersøgelsesdata eller en teoretisk diskussion med afsæt i fagets tekster. Opgaven karakterbedømmes på 7-skalaen.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 79
- Forberedelse
- 168
- Holdundervisning
- 28
- I alt
- 275
Tilmelding
Selvbetjeningen på
KUnet
Eksamen
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringSeminaropgave
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Seminaret bedømmes af underviseren med karakter efter
7-trinsskalaen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- ASTK12539U
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- C2
- Studienævn
- Statskundskab studienævn
Udbydende institut
- Institut for Statskundskab
Kursusansvarlige
- Frederik Georg Hjorth (fh@ifs.ku.dk)
Gemt den
03-06-2013