ASTK12519U Seminar: Projektledelse i organisationer
Seminar: Project management in organizations
Kursets indhold er søgt bygget op omkring en praktisk og caseorienteret tilgang til projektledelsesredskaber og projektdiscipliner. Indholdet på seminaret vil berøre:
- Redegørelse for feltet hovedemner, samt begrebet projektledelse
og dets betydning for organisationer
- Anvendelse samt diskussion af forskellige metoder/redskaber til
at lede projekter og processer af en divers karakter
- Konkrete redskaber til systematisk at planlægge, strukturere, budgetlægge, tidsestimere, dokumentere, ressourceallokere, og evaluere projektindsatser samt større events og kampagner
- Herunder: Praktisk brug af bl.a. Gantt chart, WBS (Work
Breakdown Structure), Business cases
- Herunder: Praktisk brug af bl.a. Gantt chart, WBS (Work
Breakdown Structure), Business cases
- Gennemgå og diskutere faser i et projektforløb
- Diskussion af betydningen af god (projekt)ledelse
- Diskussion af (teori og praksis) Management vs. ledelse
- Anvende og kombinere viden om organisationers struktur, kultur
og processer til at forklare, hvordan projekter i givne omgivelser
ledes bedst muligt
- Organisations- og arbejdspsykologi (herunder coaching)
- Teams: Teamroller, teamdynamik og ledelse af teams
Seminarets målsætning er at sætte den studerende i stand til efter endt undervisning at kunne (jf. indholdsbeskrivelsen):
- Redegøre for feltets hovedemner, begreber og dets betydning for
organisationer
- Anvende, diskutere, analysere forskellige (konkrete)
metoder/redskaber til at lede projekter og processer af en divers
karakter
- Præsentere løsninger på konkrete projekter/cases
- Diskutere betydningen af samt aspekter ved
- Diskutere af betydningen af god (projekt)ledelse
- Diskussion forskellen (teori og praksis) mellem management vs.
ledelse
- Anvende og kombinere viden og teori om organisationers
struktur, kultur og processer til at forklare, hvordan projekter i
givne omgivelser ledes bedst muligt
- Relatere emner fra Organisations- og arbejdspsykologien
(herunder coaching) til at skabe bedre forståelse for
projektarbejde og projektledelse
- Have indsigt i hvorledes teams, teamroller, teamdynamik bidrager til gennemførelse af projekter med flere personer involveret
Kurset har som overordnet formål, arbejde med projektledelse baseret på faglig indsigt og metoder forbundet med særlig de udfordringer, der er med projekter i rammerne af organisationer. Derfor vil teorien på kurset indeholde elementer fra organisationspsykologi, forvaltning samt mere managementinspirerede tilgange.
Deltagerne vil også få mulighed for at arbejde med oplevede udfordringer i eget projektarbejde og dermed med også at med finde praktiske løsninger herpå.
Kurset har til formål at introducere deltagerne til projektledelse som et disciplineret felt, med egne metoder og faglighed.
Kurset har til formål at præsentere et fag i udvikling, derfor er seminaret også kun en introduktion til arbejdet med projektledelse.Kompetencebeskrivelse
Faget er relevant for studerende, der ønsker at:
- Tilegne sig relevant teori og metode til at kunne styre og lede
projekter i rammerne af organisationer
- Opnå praktisk erfaring med: Projekttyper- og modeller,
planlægning, projektfaser, work-flow-management, budgetlægning,
ressourceallokering, team-ledelse, dokumentation, evaluering og
opfølgning
- I praksis at arbejde med konkrete projekter/cases. De
studerende arbejder i teams
- Introduceres til projektlederrollen: herunder: Hvad er god
ledelse, Ledelsesformer, "Manager vs. Leder"
- Introduceres til elementer fra organisationspsykologien og management teori
Der lægges vægt på at deltagerne får en anvendelsesorienteret tilgang til arbejdet med ledelse af projekter. Endvidere lægges vægt på at styrke færdigheder inden for præsentationsteknik, strukturering af projektforløb.
På denne baggrund ruster seminaret den studerende til at indgå i jobfunktioner som indbefatter projektarbejder, arbejde i teams og ikke mindst ledelse af netop projekter og teams. Derudover sigter seminaret på at gøre øvrige faglige kompetencer tilegnet på studiet anvendelige i rammerne af dominerende arbejdsformer i det private og i organisationer.
Covey, S. 7 Gode Vaner, Schulzt Forlag, 2007
Donnellon, A.; Leading Teams, Harvard Business School Press 2006
Duffy, M.G.: Managing Projects, Harvard Business School Press 2006
E. Schein: Organisationskultur og ledelse, Valmuen, 1994
Graversen et al: Arbejdslivets psykologi, Hans Reitzels Forlag, 2004
Greve, C.: Offentlig Ledelse og Styring, Jurist- og Økonomforbundets Forlag 2007
Jensen, A.F.: Projektmennesket, Århus Universitetsforlag, 2009
Jensen, A.F.: Projektsamfundet, Århus Universitetsforlag, 2010
Kelley, T.: Ten Faces of innovation, Doubleday, 2005
Kelley, T.: The Art of Innovation, Doubleday, 2001
Kousholt, B.: Projektledelse - Teori og praksis, Nyt Teknisk Forlag, 2008
Kummerow, M. J. Work Types - Understand your Work Personality, Business Plus, 1997
Lindegaard & Ryding Olsson: Power i projekter og portefølje, Jurist & Økonom forlag 2005
Madsen, F.: Projektledelse, Børsens Forlag 2006
Mikkelsen, H & Riis, J.O. Grundbog i Projektledelse
Mintzberg, H. Structures in Fives - Designing effective organizations, Prentice Hall 1983
Mintzberg, H.: Managing, Prentice Hall 2009
Røvik, K.A.: Organisasjonsteori for offentlig sektor, Universitetsforlaget 2004
Somers, M.: Coaching at work, John Wiley & Sons Ltd, 2007
Thylefors, I: Lederskab i velfærdsorganisationer, Hans Reitzels Forlag 2008
Der vil være studenteroplæg. De studerende vil arbejde i teams med konkrete cases og præsentere løsninger herpå (studenteroplæg) og perspektivere i forhold til udvalgt litteratur. Udvalget af cases vil ydermere reflektere "projektlederens hovedudfordringer" særligt set i rammerne af organisationer. Derudover vil casene sætte fokus på de grundlæggende projektdiscipliner. Konkrete case-udfordringer bliver indsamlet i samarbejde med rigtige organisationer.
Der sigtes på at afvikle 2-4 besøg hos større organisationer/virksomheder undervejs i forløbet (eks. ReD Associates, COWI, Dansk Røde Kors, IO Interactive, Parti).
Torsdag d. 26. september kl. 8.00-17.30
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 79
- Forberedelse
- 168
- Holdundervisning
- 28
- I alt
- 275
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringIndividuel seminaropgave
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- ASTK12519U
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår og Forår
- Skemagruppe
- B2
- Studienævn
- Statskundskab studienævn
Udbydende institut
- Institut for Statskundskab
Kursusansvarlige
- Henrik Christian Højstrøm (henrik.christian.hojstrom@soc.ku.dk)