ASTK12502U Seminar: Spindoktorens værkstøjskasse

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Seminar: The toolbox of the Spin doctor

Kursusindhold
Næsten al politik har flertal eller mindretal længe før førstebehandlingen af en lov. Prøveballoner, udspil og debatter i den offentlige debat har for længst positioneret partierne inden de møder op i Folketingssalen. Seminaret giver indblik i - og eksempler på - hvad der opnår adgang til den politiske dagsorden. Det giver indblik i strategiske overvejelser forud for lancering af større politiske oplæg, journalisternes modtræk og oppositionens muligheder hen over nyhedsdøgnet. Hvordan tilpasses, primes og times budskaber og hvordan minimeres risikoen for bagslag? Hvordan bruges formelle redskaber som samråd, spørgsmål til ministrene og redegørelser som nyhedskroge? Seminaret diskuterer forholdet mellem politiske rådgivere og centraladministrationen, som begge skal udføre regeringens politik, men alligevel kan have modstridende interesser. Hvordan påvirker det den politiske dagsorden, at journalister bevæger sig frit rundt på Christiansborg og har opbygget nære netværk over mange år? Hvornår og hvordan påvirker lobbyister og interesseorganisationer både embedsmænd, partiansatte og politikere? Hvordan forberedes og forløber valgkampe i praksis? Hvad har opblomstringen af sociale medier betydet for den politiske debat? Alle disse spørgsmål diskuteres med udgangspunkt i både teori og praksis. Den afsluttende seminaropgave er praktisk orienteret, hvor værktøjskassen anvendes til at lave en lanceringsplan for en aktuel sag.
Målbeskrivelser

Kritisk at analysere fordele og ulemper ved de gennemgåede kommunikationsværktøjer samt evnen til at prioritere værktøjerne i praksis ifm. seminaropgaven.

Formål
Seminaret giver en grundlæggende indsigt i de praktiske værktøjer og strategiske overvejelser anvendt i den politiske kommunikation på Christiansborg og Slotsholmen. Seminaret beskæftiger sig teoretisk - men især praktisk - med både spindoktorers, politikeres, journalisters, eksperters og lobbyisters værktøjskasser i forhold til at deltage i og påvirke den politiske dagsorden. Det styrker de analytiske evner i forhold til, hvordan den politiske dagsorden bliver skabt og hvordan den påvirker den førte politik. Seminaret er lige relevant for kommende embedsmænd, politikere og undervisere.

Mark Ørsten, Sigurd Allern, Ester Pollack (2012), “Scandalous: The mediated construction of Political Scandals in four Nordic countries”, Nordicom

Michala Schnoor, (2009), “Narrativ organisationsudvikling - at forme fælles mening og handling”, Dansk Psykologisk Forlag

Trine Nebel, (2012), ”Dit omdømme på sociale medier - sådan kommunikerer du godt med din målgruppe”, Frydenlund

Preben Sepstrup, Pernille Fruensgaard Øe (2010), ”Tilrettelæggelse af information – kommunikations- og kampagneplanlægning”, Hans Reitzels Forlag

Gert Tinggaard Svendsen, ”Lobbyisme i EU”, 2008, Samfundslitteratur

Mads Christian Esbensen; “PUBLIC AFFAIRS - Lobbyisme i praksis”, 2007, Informations forlag

Anker Brink Lund, Ida Willig & Mark Blach-Ørsten, ”Hvor kommer nyhederne fra”, 2009, forlaget Ajour

Jesper Klit (2009), ”Personlig gennemslagskraft; 7 stærke vaner fra verdens bedste kommunikatører”, Børsens forlag

Anne Høybye, Brit Buchave, Martin Lund, Signe Wagner (2007), ”Politisk spin”, Akademisk forlag

Betænkning 1443 (2004): ”Embedsmænds rådgivning og bistand”, Finansministeriet

Jørgen Pedersen (2003): ”Spindoktor manipulation”, Børsens Forlag

James Carville, Paul Begala (2002) “Buck up, suck up.. and come back when you foul up - 12 winning secrets from the war room”, Simon & Schuster

Bo Bredsgaard Lund, Mads Christian Esbensen (2006), ”Samtaler om spin - insiderberetninger om medier og politik”, Haase & Søns forlag

Gitte Haslebo, Magnus Harald Haslebo (2010): ”Nye veje for journalistik - når sproget skaber virkeligheder”, Dansk Psykologisk Forlag

Pernille Steensbech Lemée, Anne Katrine Lund (2003): ”Tal godt for dig”, Frydenlund

Jens Kristiansen (2007), ”Strategi, kampagne og valgkamp”, Gyldendals forlag
Ingen særlige forudsætninger udover politisk interesse, herunder medieret politik.
Seminaret forløber med ugentlige lektioner af to timers varighed fordelt på temaer som ”strategisk politisk kommunikation”, ”den politiske dagsorden” og ”analyse af spin”, hvor sidstnævnte er analyse af konkrete cases, ikke mindst igangværende cases fra mediedagsordenen. Formen vil være en blanding af undervisning, gæsteoplæg og oplæg fra de studerende i grupper.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 79
  • Forberedelse
  • 168
  • Holdundervisning
  • 28
  • I alt
  • 275
Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Seminaropgave
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Seminaret bedømmes af underviseren med ”Bestået/Ikke bestået”