ASTK12148U Kommunalreformen og dens konsekvenser

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

The Danish Local Government Reform and its Consequences

Kursusindhold
Kommunalreformen i 2007 var en af danmarkshistoriens største reformer af den offentlige sektor. Den var resultatet af en relativt kort politisk proces, og den medførte omfattende forandringer af den geografiske inddeling af amter og regioner, fordelingen af opgaver og finansieringen. I dette udbud skal vi undersøge, 1) hvorfor det kunne lade sig gøre at beslutte og gennemføre kommunalreformen på trods af den modstand, der er imod forandring i det politiske system, 2) hvordan reformen har påvirket styringsforholdet mellem stat og regioner og kommuner, og 3) hvordan reformen har påvirket det kommunale og regionale selvstyre. På det teoretiske plan skal vi både beskæftige os med teorier om den politiske proces og institutionel forandring og med begrebsliggørelser af styringsforholdet mellem stat og kommuner og af det kommunale selvstyre.
 
Udbuddet forventes struktureret under følgende overskrifter:
  1. Indledning
  2. Teoretiske perspektiver på kontinuitet og forandring
  3. Den utænkelige reform – hvordan blev den til?
  4. Reformens rationale(r) og indhold
  5. Kommunalreformen i historisk og internationalt perspektiv
  6. Teoretiske perspektiver på styringsforholdet mellem stat og kommuner
  7. Budgetaftalesystemet før og efter reformen
  8. Mere mål – og rammestyring af de kommunale opgaveområder?
  9. Styring af regionerne
  10. Teoretiske perspektiver på kommunalt selvstyre
  11. Reformens konsekvenser for det lokale demokrati
  12. Reformens konsekvenser for den administrative organisering
  13. Reformens konsekvenser for de kommunale opgaver
  14. Afrunding og afslutning
Målbeskrivelser
Udbuddets målsætning er at sætte den studerende i stand til efter endt undervisning at kunne:

  • Beskrive reformprocessen, der førte til kommunalreformen, og de væsentligste elementer i reformen
     
  • Præsentere teorier om politisk og institutionel kontinuitet og forandring og anvende teorierne til at forklare, hvorfor reformen blev gennemført, og hvilket indhold den fik
     
  • Diskutere forskellige mulige forklaringer på reformen og vurdere de enkelte teoriers forklaringskraft
     
  • Præsentere og anvende teoretiske begreber om styringsforholdet mellem stat og kommuner og om kommunalt selvstyre
     
  • Diskutere udviklingen i styringsforholdet mellem stat og kommuner og det lokale selvstyre ud fra teoretiske begreber
     
  • Vurdere styrker og svagheder ved forskellige begrebsliggørelser af styringsforholdet mellems stat og kommuner og det lokale selvstyre
Foreløbig litteraturliste (endelig liste vil foreligge inden semesterstart)

Blom-Hansen, Jens; Marius Ibsen, Thorkil Juul og Poul Erik Mouritzen (2012): Fra sogn til velfærdsproducent. Kommunestyret gennem fire årtier. Syddansk Universitetsforlag.

Bundgaard, U. & Vrangbæk, C. 2007. Reform by Coincidence: Explaining the Policy Process of the Structural Reform in Denmark. Scandinavian Political Studies, 30, (4) 491-519.

Bækgaard, M. 2008. Politisk og adminitrativ organisering i danske kommuner: Strukturreformens betydning’ Politica - Tidsskrift for Politisk Videnskab 42:2, pp. 349-368.

Bækgaard, Martin. 2010. Skolelukninger i Kommunalreformens skygge? En analyse af Kommunalreformens policy-konsekvenser, I Tidsskriftet Politik, 3:13.

Christiansen, P.M. & Klitgaard, M.B. 2008. Den utænkelige reform. Strukturreformens tilblivelse 2002-2005. Odense, Syddansk Universitetsforlag.

Jespersen, P. K. 2008: Kommunernes valg af administrative organiserings- og styringsformer, i. Hansen et al. (red.): Nye kommuner i støbeskeen, pp. 91-119.

Kingdon, J.W. 2003. Agendas, Alternatives, and Public Policies. New York et al., Longman.

Kjellberg, Francesco. 1988.: Local Government and the Welfare State: Reorganization in Scandinavia, I Dente, Bruno and Kjellberg, Francesco (red.): The dynamics of institutional change, local government reorganization in western democracies, London: Sage.  

Kjær, U., U. Hjelmar & A. L. Olsen. 2010. Municipal Amalgamations and the Democratic Functioning of Local Councils: The Danish 2007 Structural Reform as Case, Local Government Studies, 36:4.

Lassen, D.D. & S. Serritzlew (2010): Kommunalreformen og lokalpolitisk effektivitetsfølelse, Politica – Tidsskrift for Politisk Videnskab, 42:2.   

Lotz, Jørgen. 2007. Spillet om kommunernes økonomi. I  Lundtorp, S. and M. Rasmussen [red.]: Rigtigt Kommunalt, København, Handelshøjskolens Forlag.

Mouritzen, Poul Erik (2010): The Danish Revolution in Local Government: How and Why, I Harald Baldersheim og Lawrence Rose, Territorial Choice, The Politics of Boundaries and Borders, Palgrave, Macmillan, s. 21-41.

Page, Edward C. Goldsmith, Michael J. (1987): Central and local government relations, a comparative analysis of WestEuropean unitary states, London: Sage.

Pierson, P. 2004. Politics in time. History, institutions, and social analysis Princeton and Oxford, Princeton University Press.

Sørensen, Eva Moll, Sissel Hovik, Hilde Lorentzen, Erik Neergaard og Olaf Rieper (2007): Konsultationer og aftaler mellem stat og kommuner i Norge og Danmark, AKF Forlaget.
Grunduddannelsens fag i forvaltning, statskundskab og metode.
Udbuddet vil være baseret på en kombination af oplæg ved underviser, diskussion i plenum, gruppearbejde, og evt. en gæsteforelæsning.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 79
  • Forberedelse
  • 168
  • Holdundervisning
  • 28
  • I alt
  • 275
Point
10 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
Synopsiseksamen
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
  • Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, dvs. hvor den studerende med ingen eller få og uvæsentlige mangler og på selvstændig og overbevisende måde er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet
     
  • Karakteren 7 gives for den gode præstation, dvs. hvor den studerende, om end med adskillige mangler, på sikker vis er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet
     
  • Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, dvs. den minimalt acceptable præstation, hvor den studerende kun usikkert, mangelfuldt og/eller uselvstændigt er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet