ASTK12126U Kinas identitet og sikkerhed som opstigende stormagt

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

The Security and Self-understanding of a Rising China

Kursusindhold

Kinas hastige opstigning rummer potentialet til at skabe grundlæggende ændringer i international politik. Indtil videre har Kina søgt at holde relativt lav profil udadtil for at kunne fokusere på den hjemlige udvikling, men et mere selvsikkert og selvbevidst Kina synes efterhånden parat til for alvor at træde i karakter på den internationale scene. Udviklingen har affødt en omfattende debat om Kinas identitet og stormagtspotentiale, som især kredser om følgende spørgsmål: Hvad er de bærende elementer i Kinas selvforståelse, repræsenterer Kina en alternativ samfundsmodel i forhold til Vesten, i hvilken udstrækning er Kina blevet integreret i det internationale samfund, hvordan påvirker Kinas stigende militære magt den regionale orden samt forholdet til USA, og hvilke sikkerhedspolitiske udfordringer står Kina overfor? 

Kurset forsøger først og fremmest at besvare disse overordnede spørgsmål, som belyses ud fra vestlige såvel som kinesiske kilder. Ideen er bl.a. at identificere forskellene mellem den officielle kinesiske fortælling om Kinas opstigning og de mange alternative (primært vestlige) udlægninger, som snarere fokuserer på Kinas faktiske udenrigs- og sikkerhedspolitiske adfærd og på de mere eller mindre uofficielle politiske identitetsstrømninger i det kinesiske samfund. Herudover trækkes der undervejs linjer tilbage til Kinas dynastiske historie som civilisatorisk omdrejningspunkt for Asien med henblik på bedre at kunne forstå den nuværende debat om Kinas opstigning. Endelig inddrages to centrale teoretiske perspektiver på Kinas opstigning (realisme og konstruktivisme) for herigennem at kunne diskutere nogle forskellige typer af forklaringer på, hvad der ligger til grund for Kinas udenrigs- og sikkerhedspolitiske kurs i det 21. århundrede.

Målbeskrivelser

De studerende skal efter kursets afslutning kunne:

  • Beskrive de væsentligste udenrigs- og sikkerhedspolitiske udfordringer, som Kina står over for som opstigende stormagt
     
  • Redegøre for Kinas forhold til regionale naboer, USA samt det internationale samfund
     
  • Analysere de forskellige narrative elementer af Kinas selvforståelse, belyse deres historiske forankring samt vurdere deres indbyrdes styrke
     
  • Navigere mellem mere eller mindre modstridende vestlige og kinesiske kilder, som debatterer Kinas opstigning
     
  • Identificere og vurdere muligheder og begrænsninger ved at anvende hhv. en realistisk og konstruktivistisk tilgang til at forklare Kinas udenrigs- og sikkerhedspolitik

 

Kompetencebeskrivelse
Hensigten er at præsentere de studerende for en af de senere års væsentligste debatter inden for studiet af International Politik nemlig debatten om Kinas opstigning. Kurset skal først og fremmest indføre de studerende i de identitetsmæssige og sikkerhedspolitiske aspekter af denne debat, men de studerende vil samtidig opnå en bred forståelse af Kinas politiske, militære, historiske og til dels også økonomiske forudsætninger for at indtage en stormagtsrolle i det 21. århundrede. Herudover vil kurset bidrage til at klargøre de teoretiske muligheder og begrænsninger ved at benytte forskellige perspektiver på Kinas opstigning, hvor især brugen af et konstruktivistisk fokus på Kinas identitetsnarrativer udforskes på forskellig vis. De studerende vil også blive bevidstgjort om forskellene mellem hhv. vestlige og kinesiske kilders udlægning af Kinas opstigning. Endelig byder kurset på en række strukturerede debatter, analytiske øvelser og studenter-oplæg, som alt sammen skal medvirke til at styrke de studerendes præsen-tationsfaglige kompetencer.


Foreløbig undervisningsplan
Uge 1: Introduktion til debatten om Kinas opstigning (politisk, økonomisk, militært, identitetsmæssigt) samt til hovedperspektiverne i den bagvedliggende akademiske IP-debat. 

Uge 2: Kinas militære modernisering og sikkerhedspolitik: Fokus på Kinas militære kapabiliteter, dets strategiske kerneinteresser samt dets sikkerhedspolitiske udfordringer regionalt og internationalt. Er Kina en militær stormagt, hvad er formålet med den militære modernisering, og udgør landet en militær trussel mod omverdenen?
[Analytisk øvelse: Sammenligning af officielle kinesiske og amerikanske kilder] 

Uge 3: Kina og den internationale orden: Fra udviklingsland til ansvarlig stormagt? Gennemgang af Kinas gradvise tilslutning til den internationale orden siden den kolde krig. Hovedfokus dels på Kinas stadig mere aktive og engagerede rolle i det internationale samfund og dels på Kinas til tider oppositionelle rolle i FN’s Sikkerhedsråd og som såkaldt BRIKS-land.[Struktureret plenumdebat: Er Kina en status quo-magt eller en revisionistisk magt?] 

Uge 4: Realistiske perspektiver på Kinas opstigning: Et overblik over nogle af de senere års væsentligste realistiske analyser af Kinas opstigning. Spørgsmålet er, i hvilken udstrækning Kinas interesser udspringer af magt- og rivaliseringsdynamikker, polære logikker samt materielle interessekonflikter om territorialkrav, råstoffer m.v. Hvad er mulighederne/​begrænsningerne i et realistisk perspektiv på Kina? 

Uge 5: Konstruktivistiske perspektiver på Kinas opstigning: Et overblik over nogle af de senere års væsentligste konstruktivistiske analyser af Kinas opstigning. Spørgsmålet er, i hvilken udstrækning Kinas interesser konstrueres ud fra et nationalt identitetsperspektiv og/eller det internationale samfunds normer og værdier.  Hvad er mulighederne/​begrænsningerne i et konstruktivistisk perspektiv på Kina?

Uge 6: Kinas civilisatoriske historie: Gennemgang af de vigtigste kinesiske dynastier og deres historiske betydning for Kina i dag. Hovedfokus på ”Riget i Midten”, tributsystemet samt forholdet til ”barbarerne”, men også inddragelse af ”the Warring States Period”, den filosofiske opblomstring samt centraliseringen under Qin- og Han-dynastierne.
[Studenteroplæg (2): Tributsystemets betydning]

Uge 7: ”Et fredeligt Kina i en harmonisk verden”: Præsentation af den officielle fortælling om Kinas identitet og stormagtsrolle. Hvilken type stormagt hævder Kina at være og hvordan begrundes det? Hvad gør Kina for at styrke sin ”bløde magt”? Hovedfokus på narrativerne om Kina som fredeligt opstigende udviklingsland, Kina som konfucianismens faderland samt Kina som suveræn nationalstat.
[Visning af ”propaganda-DVD” fra Kinas kommunistparti og læsning af officielle taler]
 
 
Ovenstående er et uddrag af undervisningsplanen - hent hele planen via fagets hjemmeside i Absalon.

Litteraturliste (ca. 1200 sider)
 
Uge 1:
Introduktion
÷

Uge 2:Kinas militære modernisering og sikkerhedspolitik
Annual Report to Congress: Military and Security Developments Involving the People’s Republic of China 2013”, Office of the Secretary of Defense, 2013, downloaded from website: i + 1-13 + 65-67.

Fravel, M. Taylor (2008), “Power Shifts and Escalation: Explaining China’s Use of Force in Territorial Disputes”, International Security, 32(3): 44-83.

Moss, Trefor (2012), “5 Things the Pentagon Isn’t Telling Us About the Chinese Military”, Foreign Policy, online-article, May 23, 2012, downloaded from: website: 1-5.


Shambaugh, David (2013), “China’s Global Security Presence”, in David Shambaugh, China Goes Global: The Partial Power, Oxford: Oxford University Press: 270-306.

Swaine, Michael (2010), “China’s Strategy and Security in the post-Cold War Era”, in Brantly Womack, China’s Rise in Historical Perspective, Lanham: Rowman & Littlefield Publishers: 89-106.

White Paper, “The Diversified Employment of China’s armed forces”, The Information Office of the State Council, April 2013, downloaded from: website: 1-20.


Uge 3:Kina og den internationale orden
Bijian, Zheng (2005): “China´s Peaceful Rise to Great-Power Status”; Foreign Affairs 84(5): 18-24.

Chin, Gregory & Ramesh Thakur (2010), “Will China Change the Rules of Global Order?”, the Washington Quarterly, 33(4): 119-38.

Ikenberry, John (2008), “The Rise of China and the Future of the West”, Foreign Affairs 87(1): 23-37.

Jisi, Wang (2011), “China’s Search for a Grand Strategy: A Rising Great Power Finds Its Way”, Foreign Affairs, vol. 90(2): 68-79.

Johnston, Alastair Iain (2013), “How New and Assertive Is China’s New Assertiveness?”, International Security 37(4): 7-48.

Shambaugh, David (2013), “Understanding China’s Global impact” + “China’s Global Diplomatic Presence”, in David Shambaugh, China Goes Global: The Partial Power, Oxford: Oxford University Press.: 4-12 + 45-53.

Wuthnow, Joel (2010), “China and the Process of Cooperation in the Security Council Deliberations”, The Chinese Journal of International Politics 3(1): 55-77.

Uge 4:Realistiske perspektiver på Kinas opstigning
Wang, Yuan-kang (2011), Harmony and War: Confucian Culture and Chinese Power Politics, New York: Columbia University Press: 181-209.

Glaser, Charles (2011), “Will China’s Rise Lead to War? Why Realism Does Not Mean Pessimism”, Foreign Affairs, 90(2): 80-91.

Mearsheimer, John (2010), “The Gathering Storm: China’s Challenge to US Power in Asia”, Chinese Journal of International Politics 3(4): 381-96.

Ross, Robert (2009), “China’s Naval Nationalism: Sources, Prospects, and the U.S. Response”, International Security, 34(2): 54-81.

Schweller, Randall & Xiaoyu Pu (2011), “After Unipolarity: China’s Visions of International Order in an Era of U.S. Decline”, International Security, 36(1): 41-72.

Tellis, Ashley (2012), “U.S.-China Relations in a Realist World”, in David Shambaugh (ed.), Entangled Titans: the United States and China, Lanham: Rowman & Littlefield Publishers: 75-100.

Ovenstående er et uddrag af litteraturlisten - hent hele listen via fagets hjemmeside i Absalon.

Der forudsættes kundskaber svarende til grunduddannelsen i statskundskab. Ingen særlig forhåndsviden om Kina er nødvendig for at kunne gennemføre kurset.
Kurset vil primært være bygget op omkring forelæsninger og efterfølgende diskussion, men vil også inddrage analytiske øvelser, strukturerede plenumdebatter, DVD-materiale, gæsteforskerforedrag, studenteroplæg samt en afslutningsquiz.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 79
  • Forberedelse
  • 168
  • Holdundervisning
  • 28
  • I alt
  • 275
Point
10 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
Synopsiseksamen
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
  • Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, dvs. hvor den studerende med ingen eller få og uvæsentlige mangler og på selvstændig og overbevisende måde er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet
     
  • Karakteren 7 gives for den gode præstation, dvs. hvor den studerende, om end med adskillige mangler, på sikker vis er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet
     
  • Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, dvs. den minimalt acceptable præstation, hvor den studerende kun usikkert, mangelfuldt og/eller uselvstændigt er i stand til indfri målbeskrivelsen for udbuddet