ASTK12125U Public affairs og lobbyisme som moderne politisk interessevaretagelse - et praksis perspektiv

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Public Affairs and Lobbying as political representation - a Practical Perspective

Kursusindhold

Professionel politisk interessevaretagelse undergår i disse år en kraftig forandring, hvor ønsket og behovet for at påvirke og ændre den politiske dagsorden og den politiske beslutningsproces er i stærkt stigende vækst.

Udbuddet: "Public affairs og lobbyisme som moderne politisk interessevaretagelse - et praksis perspektiv" fokuserer på hvordan public affairs og lobbyisme udspiller sig i teori og praksis, hvad enten det foregår i en offentlig institution, en interesseorganisation, eller en privat virksomhed.

Public affairs og lobbyisme handler i udbuddets optik om, hvordan interesseorganisationer og erhvervsliv forsøger at påvirke beslutnings-processer i det politiske system og i den politiske dagsorden.

Udbuddet tager udgangspunk i en udvikling og udfordring af den klassiske korporatistiske model, mod en højere grad af pluralisme, men handler også i høj grad om de nye redskaber og metoder der i stigende grad tages i brud af såvel private som offentlige aktører. Denne forandring skaber fundamentale forandringer for forvaltningen og dens ansatte, og de ændrede ramme-betingelser for  forvaltningen og dens institutioner er en vigtig del af konteksten for udbuddet.

Der vil også være fokus på tendenser for public affairs og lobbyisme som en legitim og professionel disciplin internationalt, og gennemgang af hvordan public affairs og lobbyisme konkret udføres i en dansk kontekst.

Forståelse af dette felt fordrer en eklektisk anvendelse af teorier, herunder teorier om politisk kommunikation, massemedier, forvaltningen og politologi. Vi vil berøre et bredt empirisk felt, herunder forvaltningen og embedsapparatet, politisk journalistik, public affairs og lobbyisme.

Der vil tages eksplicit udgangspunkt i forvaltningen og embedsfunktionen, men der vil være et udpræget fokus på public affairs og lobbyisme og dets redskaber og metodikker.

Der pågår i disse år samtidigt en diskussion om legitimitet og etik som følge af en øget lobbyisme. Det har  at gøre med det grundlæggende spørgsmål om hvorvidt der ønskets en øget brug af public affairs og lobbyisme i det danske samfund, samt flere og flere eksempler på både offentlige og private aktører der tydeligt overskrider etiske retningslinjer i konkrete public affairs og lobbyopgaver. Udbuddet vil derfor også diskutere hvorvidt og hvordan public affairs og lobbyisme kan reguleres, og hvordan der sikres en høj grad af etiske standarder og legitimitet omkring disciplinen.

Udbuddet vil gennemgå konkrete eksempler på succesfuld påvirkning af den politiske dagsorden, og vise  hvordan centrale aktører og institutioner har ageret. Der vil både blive fokuseret på traditionelle og nye typer af interesseorganisationers praksis, den politiske journalistiks rolle, tænketanke og andre typer af organiseringer, samt ikke mindst forvaltningens rolle.

Politisk kommunikation ses i denne kontekst som et overordnet og samlet felt der indeholder en række underelementer såsom politisk journalistik etc. Public affairs og lobbyisme er per definition politisk interessevaretagelse, med hvor politisk interessevaretagelse er en bred term, er public affairs og lobbyisme en specifik form for (professional og legitim) politisk interessevaretagelse.

Målbeskrivelser
Udbuddets målsætning er at sætte den studerende i stand til efter endt undervisning at kunne:
 
  • Forstår hvordan politisk kommunikation generelt kan sættes i forhold til public affairs og lobbyisme
     
  • Få en kontekstuel forståelse for disciplinen i forhold til korporatisme og pluralisme som former for politisk interessevaretagelse
     
  • Se hvordan public affairs og lobbyisme er en form for specifik politisk kommunikation, og være i stand til at anvende og adskille disse discipliner
     
  • Kende og kunne anvende de nyeste redskaber og metoder for professional public affairs og lobbyisme i en dansk og international kontekst
     
  • Praktisk kunne udføre public affairs opgaver for offentlige og private aktører
     
  • Få indblik i hvordan public affairs og politisk interessevaretagelse organiseres og udføres i danske organisationer af forskellig art
     
  • Få indblik i hvordan debatten om legitimitetsgraden af public affairs udfolder sig, og hvilke normative og etiske udfordringer og debatter der findes
     
  • Forstå den nyeste danske praksis for legitim professionel public affairs, og efter endt udbud ville kunne arbejde og beskæftige sig med feltet
     
  • Sætte public affairs ind i en teoretisk politologisk- og forvaltningsramme
 
Kompetencebeskrivelse
Udbuddet er anvendeligt for studerende der ønsker at arbejde med politisk kommunikation i såvel bred som snæver forstand, dvs. som del af sine samlede opgaver (f.eks. ansat i et politisk sekretariat i en interesseorganisation eller i en forvaltningsenhed) eller som sin primære opgave (f.eks. ansat i en public affairs funktion i en interesseorganisation, en privat virksomhed, i et konsulentbureau eller i en offentlig virksomhed).

Udbuddet klæder de studerende på med nyeste viden, og metoder og redskaber der i løbet af de sidste 10 år er anvendt i praksis. Der vil blive gennemgået konkrete cases fra en række af Danmarks største virksomheder, hvor de konkrete opgaver vil blive sat ind i en teoretisk politologisk ramme og analysedesign. De studerende vil efter endt udbud have en konkret værkstøjskasse som er empirisk afprøvet med succes hos en lang række danske organisationer og virksomheder.

Derfor vil de studerende have en såvel praktisk som teoretisk fordel for at arbejde professionelt med public affairs og lobbyisme, i forhold til andre.

Udbuddet styrker desuden de studerende mulighed for at få ansættelse i institutioner af mere kommerciel art, der traditionelt ikke har beskæftiget studerende med baggrund fra Statskundskab. Dette værende private virksomheder med et politisk sekretariat, eller kommunikations og public affairs afdelinger, både i Danmark og i udlandet.

Udbuddet vil med stor fordel kunne følges af studerende der ønsker at arbejde med politisk interessevaretagelse og politisk kommunikation.

Litteraturliste som forelæsningsrækken vil tage udgangspunkt i (vil blive suppleret senere):

Andersen, Niels Åkerstrøm Andersen og Born Asmund. (2001). Kærlighed og omstilling - Italesættelsen af den offentligt ansatte. København: Nyt fra Samfundsvidenskaberne. 

Bourdieu, Pierre: Om TV og journalistikens magt. (1996). Tidernes Skifter. København.

Blumler, Jay, I Journal of Public Affairs, Aug. 2001, Volume 1, number 3, s. 201-209.

Cook, Timorty. (1998). Governing with The News Media as a Political Institution. Chicago: University of Chicago Press.

Christiansen, Peter Munk og Asbjørn Sonne Nørgård: De som meget har: Store danske virksomheder som politiske aktører. Magtudredningen, 2003, s. 9-97

Esbensen, Mads Christian (2007). Public Affairs - lobbyisme - i praksis. Informations Forlag.

Esbensen, Mads Christian (2012). Lobbyisme i organisationer - mod en professionel og legitim praksis. Dansk Psykologisk Forlag.

Getz, Kathleen, Journal of Public Affairs, Volume 1, no. 4 & Volume 2, no. 1, 2002. S. 305-329.

Harr, E. (2006) Medielobbyisme - kunsten af sætte en dagsorden. København: Børsens Forlag.

Harris, Ph. & Fleischer, C.S. (red.) (2005). The Handbook of Public Affairs. Sage Publications.

Heath, Robert (1997). Strategic Issues management. Organizations and Public Policy Challenges.

Meznar, Johnnson & Mizzi (2006), Journal of Public Affairs, J. Publ. Aff. 6: 58-68.

McGrath, C. & Harris, P. (2008): The Creation of the US Lobbying Industri. I: Routledge Handbook of Political Management (red. Dennis W. Johnson). Routledge.

Svendsen. G.T. (2008). Lobbyisme i EU. Frederiksberg: Samfundslitteratur.

Van Schendelen, Rinus (2002). Machiavelli in Brussels - the art of lobbying the EU. Amsterdam University Press.  

Derudover vil der være en liste til supplerende litteratur (følgende udkast vil være bruttolisten):

Andersen, Niels Åkerstrøm. (1996). Udlicitering - Når det private bliver politisk. København: Nyt fra Samfundsvidenskaberne.

Andersen, Niels Åkerstrøm. (1999). Diskursive Analysestrategier. København: Nyt fra Samfundsvidenskaberne.

Andersen, Niels Åkerstrøm og Born, Asmund. (2003). Shifters og Organisationer i anden ordens perspektiv - systemteoriens analysestrategiske maskine. In Højlund, Holger og Knudsen, Morten (ed): Organiseret Kommunikation - systemteoretiske analyser (pp. 182-206 og 308-322). København: Samfundslitteratur.

Argenti and Forman, The Communication Advantage: A Constituency-Focused Approach to Formulating and Implementing Strategy, I Schultz, Hatch & Holten Larsen, The Expressive Organization, 2000, s. 233-245.

Asmussen, Kaj og Meilby, Mogens. (1978). Før deadline - Dagblads-journalistikkens grundtrin. Århus: Danmarks Journalisthøjskole og Institut for Presseforskning

Barthes, Roland (1969). Oversat af Hans-Jørgen Andersen og Jens Juhl Jensen. Mytologier. Biblotek Rhodes. København.

Berkowitz, Dan (ed.). Social meanings of News - a text reader (1997). London: Sage Publications.

Beck, Ulrik. (1994). The Reinvention of Politics: Towards a Theory of Reflexive Modernisation. London: Sage.

Beck, Ulrick, Giddens Anthony og Lash, Scott (1996). Reflexive Modernisation: Politics, Tradition and Aesthetics in the Modem Social Order. Cambrigde: Polity.

Bourdieu, Pierre: Den offentlige mening eksisterer ikke.  I: Bourdieu: Men hvem skabte skaberne? Akademisk forlag, København, 1997. s. 224-235.

Campell, Alistair, The Blair Years - Extracts form the Alistair Campell Diaries (2007). Hutchinson: London.

Collin, Finn (2003) Konstruktivisme. Samfundslitteratur. Roskilde Universitetsforlag.

Corner, J. and Pels, D. (eds) (2003). Media and the Restyling of Politics. London: Sage.

Christensen, Jens-Peter i Henrik Qvortrup (red.); Exit Nyrup, Høst & Søn, 2002: Spindoktorer - Et Uansvarligt Element I Statsforvaltningen?, s.129-139

Easton, David. (1953 og 1965). A Framework for Political Analysis. USA: Prentice-Hall, Englewood Cliffs, NJ.

Fairclough, Norman (2000), New Labour, New Language? Routledge. London.

Faucheux, Roandl. (2002) Running for office. M. Evans & Company, Inc. New York.

Grey, Lawrence (1994) How to win a local election. M. Evans & Company, Inc. New York

Gould, Philip. (1999). The Unfinished Revolution: How the Modernisers Saved the Labour. London: Abacus.

Getz, Kathleen, Journal of Public Affairs, Volume 1, no. 4 & Volume 2, no. 1, 2002. S. 305-329.

Gramsci, Antonio. (1972). Politik og kultur. København: Gyldendal.

Giddens, Anthony (1994A) Beyond Left and Right. Cambridge: Polity Press.


Ovenstående er et uddrag af litteraturlisten - hent hele listen via fagets hjemmeside i Absalon.

Udbuddet er udviklet til studerende der er på kandidat-delen. Interesse og praktisk erfaring fra et studenterjob eller lignende, med politisk kommunikation generelt og politisk påvirkning er den fordel, men ingen forudsætning.
Udbuddet vil være baseret primært på forelæsninger samt inddragelse af gæsteforelæsninger specifikt rettet mod forskellige elementer i forelæsningsrækken. Der vil blive lagt op til diskussioner og inddragelse af de studerende løbende.

Gæsteforelæsningerne vil være toneangivende personer der i forskellige sammenhænge udøver, har været påvirker af, og/eller beskæftiger sig med public affairs og lobbyisme. F.eks. tidligere formand for DI, formænd og administrative ledere af større interesseorganisationer, departementschefer, etc.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 79
  • Forberedelse
  • 168
  • Holdundervisning
  • 28
  • I alt
  • 275
Point
10 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
Synopsiseksamen
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
  • Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, dvs. hvor den studerende med ingen eller få og uvæsentlige mangler og på selvstændig og overbevisende måde er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet
     
  • Karakteren 7 gives for den gode præstation, dvs. hvor den studerende, om end med adskillige mangler, på sikker vis er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet
     
  • Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, dvs. den minimalt acceptable præstation, hvor den studerende kun usikkert, mangelfuldt og/eller uselvstændigt er i stand til indfri målbeskrivelsen for udbuddet