ASTK12124U Performance management i dansk forvaltning
Performance management in Danish government administration
Kurset tager udgangspunkt i at offentlig ledelse og styring i de seneste år i stadig højere grad er blevet baseret på målinger af performance for at dermed at kunne dokumentere værdien af de skabte ydelser. Med performance management betegnes på kurset som det styringsparadigme, der med afsæt i ”New Public Management” sætter fokus på dokumentation, legitimitet og udvikling, og som i stigende grad er uomgængeligt for offentlige institutioner. Kursets formål er således at belyse og beskrive hvordan performance management rejser ind i dansk forvaltningstradition, og at beskrive konsekvenserne i form af øget fokus på reelle resultater, men også øget fokus på kontrol, dokumentation og legitimitet. Kurset rejser spørgsmålet om der er andre mulige veje i dansk forvaltning, og om offentlig forvaltning har en mulighed for at forfølge disse?
Foreløbig gennemgangsplan:
- Introduktion til performance management, baggrund og historie
- New Public Management - markedsgørelsen og styring
- Legitimitet som styring
- Performance management i teorien - krav og principper
- Perspektiver i performance management - effektstyring og programteori
- Performance management i Danmark: Koncepters rejse ind i organisationer
- Statens forventninger, krav og brug af performance management
- Cases: Arbejdsmarkedsstyrelsen, Københavns Kommune
- Kritik af performance management - krav om ny styring
- Eksamensforberedelse
- Beskrive de væsentlige træk ved New Public Management og give
eksempler på deres spredning i Danmark
- Beskrive styringsteknologier udviklingsveje og mønstre for
spredning
- Vise hvordan legitimitet indtager en fremtrædende plads som mål
for den offentlige sektors produktion
- Beskrive de væsentligste teoretiske træk ved performance
management
- Identificere fordele og udfordringer ved performance management
kulturen teoretisk
- Anvende teorier og metoder på konkrete cases
Kompentencebeskrivelse
På grund af udbredelsen af performance management og beslægtede koncepter i dansk offentlig styring er kurset særdeles brugbart for den studerende, der vil arbejde her. Udbuddet styrker den studerende evne til at forstå udbredelsen og indretningen af statslig styring.
Nedenstående er eksempler på litteratur, der vil blive anvendt på faget:
Greve, Carsten: Offentlig ledelse, teorier og temaer i et politologisk perspektiv, Jurist og Økonomforbundets forlag
Kusek, Jody Zall og Ray C. Rist: Ten steps to a result based monitoring and evaluation system, World bank
Mayne, John: Challenges and lessons in implementing Results-Based Management, Evaluation, 2007: 13:87
Davies, Ian C: Evaluation and Performance Management in Government, Evaluation 1999 5:150
Røvik, Kjell arne: Moderne organisasjoner. Trender i organisasjonstenkningen ved tusenårsskiftet. Bergen: Fagbokforlaget
Melander, Preben: Lederskabsreformationen. Kampen for et demokratisk samfund som modspil til det globale imperium
Torning, Jacob, m.fl.: En innovativ offentlig sektor, der skaber kvalitet og fælles ansvar. Forvaltningspolitisk debatoplæg. Forvaltningspolitik.dk, maj 2012
Østergaard Poulsen, Andreas og Steffen Bohni Nielsen, Mads Sinding Jørgensen: New Public Management under udvikling eller afvikling? Resultatbaseret styring i danske kommuner
Suchman, Mark C.: Managing Legitimacy: Strategic and institutional approaches. Academy of Management Review, 1995, 20
Ansvar for styring. Vejledning om styring fra koncern til institution. Finansministeriet februar 2010
Kodeks for god offentlig topledelse. Finansministeriet, Danske Regioner og KL, maj 2005
Majgaard, Klaus: Livet efter NPM - ledelse på kerneforretningens vilkår. Økonomistyring og Informatik, 23. årg. 2007/2008 nr 5
Hood, Christopher; A public Management for all seasons. Public Administration, 1991, vol. 69- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 79
- Forberedelse
- 168
- Holdundervisning
- 28
- I alt
- 275
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøveSynopsiseksamen
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
- Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, dvs. hvor
den studerende med ingen eller få og uvæsentlige mangler og på
selvstændig og overbevisende måde er i stand til at indfri
målbeskrivelsen for udbuddet
- Karakteren 7 gives for den gode præstation, dvs. hvor den
studerende, om end med adskillige mangler, på sikker vis er i stand
til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet
- Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, dvs. den minimalt acceptable præstation, hvor den studerende kun usikkert, mangelfuldt og/eller uselvstændigt er i stand til indfri målbeskrivelsen for udbuddet
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- ASTK12124U
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- D
- Studienævn
- Statskundskab studienævn
Udbydende institut
- Institut for Statskundskab
Kursusansvarlige
- Anders Esmark (ae@ifs.ku.dk)
Undervisere
Mads Teisen