ASTK12124U Performance management i dansk forvaltning

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Performance management in Danish government administration

Kursusindhold

Kurset tager udgangspunkt i at offentlig ledelse og styring i de seneste år i stadig højere grad er blevet baseret på målinger af performance for at dermed at kunne dokumentere værdien af de skabte ydelser. Med performance management betegnes på kurset som det styringsparadigme, der med afsæt i ”New Public Management” sætter fokus på dokumentation, legitimitet og udvikling, og som i stigende grad er uomgængeligt for offentlige institutioner.  Kursets formål er således at belyse og beskrive hvordan performance management rejser ind i dansk forvaltningstradition, og at beskrive konsekvenserne i form af øget fokus på reelle resultater, men også øget fokus på kontrol, dokumentation og legitimitet. Kurset rejser spørgsmålet om der er andre mulige veje i dansk forvaltning, og om offentlig forvaltning har en mulighed for at forfølge disse?

Foreløbig gennemgangsplan:

  1. Introduktion til performance management, baggrund og historie
  2. New Public Management - markedsgørelsen og styring
  3. Legitimitet som styring
  4. Performance management i teorien - krav og principper
  5. Perspektiver i performance management - effektstyring og programteori
  6. Performance management i Danmark: Koncepters rejse ind i organisationer
  7. Statens forventninger, krav og brug af performance management
  8. Cases: Arbejdsmarkedsstyrelsen, Københavns Kommune
  9. Kritik af performance management - krav om ny styring
  10. Eksamensforberedelse
Målbeskrivelser
Udbuddets målsætning et at sætte den studerende i stand til, efter endt undervisning, at kunne:
 
  • Beskrive de væsentlige træk ved New Public Management og give eksempler på deres spredning i Danmark
     
  • Beskrive styringsteknologier udviklingsveje og mønstre for spredning
     
  • Vise hvordan legitimitet indtager en fremtrædende plads som mål for den offentlige sektors produktion
     
  • Beskrive de væsentligste teoretiske træk ved performance management
     
  • Identificere fordele og udfordringer ved performance management kulturen teoretisk
     
  • Anvende teorier og metoder på konkrete cases
 
Kompentencebeskrivelse
På grund af udbredelsen af performance management og beslægtede koncepter i dansk offentlig styring er kurset særdeles brugbart for den studerende, der vil arbejde her. Udbuddet styrker den studerende evne til at forstå udbredelsen og indretningen af statslig styring.

Nedenstående er eksempler på litteratur, der vil blive anvendt på faget:

Greve, Carsten: Offentlig ledelse, teorier og temaer i et politologisk perspektiv, Jurist og Økonomforbundets forlag

Kusek, Jody Zall  og Ray C. Rist: Ten steps to a result based monitoring and evaluation system, World bank

Mayne, John: Challenges and lessons in implementing Results-Based Management, Evaluation, 2007: 13:87

Davies, Ian C: Evaluation and Performance Management in Government, Evaluation 1999 5:150

Røvik, Kjell arne: Moderne organisasjoner. Trender i organisasjonstenkningen ved tusenårsskiftet. Bergen: Fagbokforlaget

Melander, Preben: Lederskabsreformationen. Kampen for et demokratisk samfund som modspil til det globale imperium

Torning, Jacob, m.fl.: En innovativ offentlig sektor, der skaber kvalitet og fælles ansvar. Forvaltningspolitisk debatoplæg. Forvaltningspolitik.dk, maj 2012

Østergaard Poulsen, Andreas og Steffen Bohni Nielsen, Mads Sinding Jørgensen: New Public Management under udvikling eller afvikling? Resultatbaseret styring i danske kommuner

Suchman, Mark C.: Managing Legitimacy: Strategic and institutional approaches. Academy of Management Review, 1995, 20

Ansvar for styring. Vejledning om styring fra koncern til institution. Finansministeriet februar 2010

Kodeks for god offentlig topledelse. Finansministeriet, Danske Regioner og KL, maj 2005

Majgaard, Klaus: Livet efter NPM - ledelse på kerneforretningens vilkår. Økonomistyring og Informatik, 23. årg. 2007/2008 nr 5

Hood, Christopher; A public Management for all seasons. Public Administration, 1991, vol. 69
Kundskaber svarende til grunduddannelsen i statskundskab.
Undervisningen vil foregå som en blanding af forelæsning, studenterinddragelse og caseanalyse af konkrete eksempler på brug af performance management. Der forventes at være eksterne oplægsholdere. Der forventes endvidere aktiv deltagelse.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 79
  • Forberedelse
  • 168
  • Holdundervisning
  • 28
  • I alt
  • 275
Point
10 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
Synopsiseksamen
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
  • Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, dvs. hvor den studerende med ingen eller få og uvæsentlige mangler og på selvstændig og overbevisende måde er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet
     
  • Karakteren 7 gives for den gode præstation, dvs. hvor den studerende, om end med adskillige mangler, på sikker vis er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet
     
  • Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, dvs. den minimalt acceptable præstation, hvor den studerende kun usikkert, mangelfuldt og/eller uselvstændigt er i stand til indfri målbeskrivelsen for udbuddet