ASTK12123U Organisation: Organisationsteori og offentlige organisationer
Organisation: Organisation Theory and Public Organisations
(del af specialisering i organisation og ledelse - læs mere via hjemmeside)
Kurset bygger videre på den grundlæggende introduktion til
organisationsteori, der er givet i faget national forvaltning på
bachelor-delen. På den baggrund udbygges forståelsen for
organisationsteori som felt og en række centrale værker læses,
diskuteres og kritiseres. Litteratur med et særligt offentligt
sigte, fx Christopher Hoods Art of the State vil blive læst, men
også mere generisk organisationslitteratur, fx Kjell Arne Røviks
Trender og Translasjoner. Faget vil i vides muligt omfang sigte mod
at læse hele værker/en enkelt eller to teoretikere per gang. Faget
vil over semesteret dække en række tilgange til organisationer,
både klassiske, men også nyere teorier vil blive inddraget.
Faget er primært teoretisk i sit udgangspunkt, men konkrete cases
vil løbende blive inddraget, og de studerende opfordres til at tage
udgangspunkt i en konkret case til eksamen.
Faget giver indblik i en række organisationsteoretiske tilgange og vil derfor være anvendeligt i en lang række erhvervsmæssige sammenhænge. Endvidere vil fagets fokus på analytisk anvendelse forbedre de studerendes analytiske kompetencer.
Faget vil fokusere på teorier der er generiske, men også teorier, der finder særlig anvendelse i en offentlig kontekst.
Faget vil undervejs inddrage metodiske overvejelser i forbindelse med analyser af organisationer og vil i den sammenhæng kunne fungere forberedende til specialet.
Fagets formål er at opbygge et grundigt kendskab til organisationsteori blandt deltagerne og sætte dem i stand til at anvende dette kendskab analytisk på empiriske problemstillinger.
Udbuddets målsætning er at sætte den studerende i stand til efter endt undervisning at kunne:
- Beskrive de vigtigste temaer i organisationsteorien,
- Præsentere hovedsynspunkter og udviklingstendenser i
organisationsteoretiske tilgange,
- Identificere og sammenligne forskellige betingelser for
analyse, metode og teori, som de kommer til udtryk gennem de
vigtigste tilgange behandlet i faget,
- Selvstændigt anvende begreber, teorier og metoder fra de
forskellige tilgange i analyse af relevant empirisk materiale,
- Kritisk analysere fordele og ulemper ved de forskellige
analysestrategier, metoder og teorier, som de kommer til udtryk i
de valgte tilgange,
- Vurdere relevansen af de forskellige analysestrategier, metoder
og teorier, som de kommer til udtryk i de valgte tilgange,
- Relatere uenigheder og udviklinger i de forskellige tilgange
til udviklingen i forvaltningsstudier generelt,
- Reflektere over meta-teoretiske standarder for teorivalg og
teoribedømmelse.
En komplet gennemgangsplan og pensumliste vil være tilgængelig i god tid før semesterstart. Eksempler på litteratur, der vil indgå i faget er følgende:
Brunsson, Nils (2000): The Irrational Organisazation. Irrationality as a basis for organizational action and change. Bergen: Fagbokforlaget, kap. 1-3
Brunsson, Nils (2002): The Organization of Hypocrisy. Talk, Decisions and Actions in Organizations.København: Abstrakt, Copenhagen Business School Press, kap. 1-2, 9
Hood, Christopher (1998): The Art of the State. Culture, Rhetoric, and Public Management. Oxford: Oxford University Press
Røvik, Kjell Arne (2007): Trender og Translasjoner. Ideer som former det 21. århundrets organisasjon.Oslo: Universitetsforlaget
Scott, W. Richard og Gerald Fredrick Davis (2007): Organizations and organizing: rational, natural, and open systems perspectives. Upper Saddle River:Pearson Prentice Hall
Weick, Karl E.(2001): Making Sense of the Organization.Malden MA: Blackwell Publishers.pp.1-57,93-125,176-207
Der vil i slutningen af kurset blive afsat en dobbelt undervisningsgang til et ”opgaveseminar”, hvor de studerende vil få mulighed for at få feedback på udkast til synopser.
Faget er grundmodul i specialiseringen i organisation og ledelse, men vil også være åbent for studerende, der ikke følger specialiseringen.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 79
- Forberedelse
- 168
- Holdundervisning
- 28
- I alt
- 275
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøveSynopsiseksamen
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
- Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, dvs. hvor
den studerende med ingen eller få og uvæsentlige mangler og på
selvstændig og overbevisende måde er i stand til at indfri
målbeskrivelsen for udbuddet
- Karakteren 7 gives for den gode præstation, dvs. hvor den
studerende, om end med adskillige mangler, på sikker vis er i stand
til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet
- Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, dvs. den minimalt acceptable præstation, hvor den studerende kun usikkert, mangelfuldt og/eller uselvstændigt er i stand til indfri målbeskrivelsen for udbuddet
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- ASTK12123U
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- B2
- Studienævn
- Statskundskab studienævn
Udbydende institut
- Institut for Statskundskab
Kursusansvarlige
- Caroline Louise Howard Grøn (cg@ifs.ku.dk)