ASTK12064U International økonomi og integration i EU

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

International economy and EU integration

Kursusindhold
Den studerende skal efter undervisningen kunne redegøre for udviklingen i den internationale økonomi og i EU integrationen, herunder for EURO udviklingen. Den studerende skal mestre praktiske og teoretiske instrumenter til at kunne analysere udviklingen model- og datamæssigt.
Målbeskrivelser
  •  Den studerende skal kunne præsentere og anvende de modeller, der indgår i pensum
     
  • Den studerende skal præcist og detaljeret kunne identificere  og anvende relevante modeller på konkrete problemstillinger
     
  • Den studerende skal kunne redegøre for den finansielle krise og for dens virkninger på europæisk integration
     
  • Den studerende skal have overblik over den internationale økonomiske fra 2. verdenskrig til nu samt have en mere detaljeret viden om udviklingen fra 2000 til nu
     
  • Den studerende skal kunne forholde sig kritisk analytisk til de modeller, der anvendes til belysning af integrationen
     
  • Den studerende skal kunne analysere samspillet mellem den internationale økonomiske udvikling og EU integrationen

 

Lærebøger (vejledende)
Richard Baldwin and Charles Wyplosz: ”The Economics of European Integration”, McGraw-Hill 4th edition, 2012 (hovedbog)

Johan Van Overtveldt: “The End of the Euro”, Agate, 2012

David Marsch: “Euro - the battle for a New Global Currency”, Yale University Press, 2011

George Soros: “Financial Turmoil in Europe and the United States - Essays”, PublicAffairs, 2012

George Soros: ”The New Paradigm for Financial Markets”, PublicAffairs, 2008

Andreas Staab: ”European Union  Explained”  Indiana University Press, 2nd edition, 2011

Supplerende
Jean Claude Piris: “The future of Europe - Towards a Two-Speed Euro”, Cambridge University Press, 2011

Bent Greve (ed.): “Happiness and Social Policy in Europe”, Edward Elgar Publishing, 2010

George Soros: “Does the Euro have a future?”, PublicAffairs

Artikler
Endelig artikeloversigt  efter sommerferien.

Holdundervisning.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 79
  • Forberedelse
  • 168
  • Holdundervisning
  • 28
  • I alt
  • 275
Point
10 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
Synopsiseksamen
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
  • Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, dvs. hvor den studerende med ingen eller få og uvæsentlige mangler og på selvstændig og overbevisende måde er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet
     
  • Karakteren 7 gives for den gode præstation, dvs. hvor den studerende, om end med adskillige mangler, på sikker vis er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet
     
  • Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, dvs. den minimalt acceptable præstation, hvor den studerende kun usikkert, mangelfuldt og/eller uselvstændigt er i stand til indfri målbeskrivelsen for udbuddet