ASOK05412U Om begrebet survey og spørgeskemakonstruktion

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Surveys and questionnaires

Uddannelse
KA Metodefag
Kursusindhold
Kurset vil gennemgå survey-begrebet belyst ved aktuelle eksempler (primært internationale) surveys. Det er hensigten, at de studerende skal kunne vurdere forskellige stikprøvedesign mht. metodologiske problemer. Ligeledes skal der opnås et basalt kendskab til begrebet vægtning samt over overblik over analysemetoder i forbindelse med surveys.
De studerende skal have opnået en håndværksmæssig kompetence mht. spørgeskemakonstruktion.
Målbeskrivelser
At få kendskab til den grundlæggende survey metodologi samt opøvelse af en håndværksmæssig kompetence vedr. spørgeskemakonstruktion.

Schumann, H. & Presser, S.: Questions & Answers in Attitude Surveys. Experiments on Question Form, Wording, and Context. Sage Publications 1981. Kapitlerne 1-7 og 12. (221 sider).

Bay, Hans: Vejning/vægtning af stikprøver. Kommentar i Dansk Sociologi (nr. 4 20. årg.) December 2009. 

Bay, Hans: Bortfald i stikprøver og politisk vejning af stikprøver (sommerskole 2010).

Bay, Hans: Et eksempel på konstruktion af værdikort. (sommerskole 2010).

Bay, Hans: Hvor skal skalaen starte? (notat sommer 2010).

Fangel, Stine m. fl.: Nye problemer med repræsentativitet i surveys, som opregning med registre kan reducere. Metode & Data nr. 93 2007

Larsen, Brian Thorsted: Forskerbeskyttelse i CPR 2008. Notat fra Danmarks Statistik, Metode.

Larsen, Brian Thorsted: Kvalitetssikring og optimering af repræsentative stikprøver. Notat fra Danmarks Statistik, Metode.

Henning Olsen: Guide til gode spørgeskemaer (Socialforskningsinstituttet 2006)

Anden litteratur:

Olsen, Henning: Fra spørgsmål til svar. Konstruktion og kvalitetssikring af spørgeskemadata. Akademisk forlag 2005. (222 sider).
Undervisningen er en blanding af forelæsninger og studenteroplæg. Samt skriftlige øvelser.
5 moduler (i starten) er afsat til at arbejde med konkrete statiske modeller på eksisterende datasæt fra Sociologisk Databanken (ESS, EVS og PISA). I disse moduler vil der blive fokuseret på den tekniske/statistiske gennemførsel af analyserne. Der vil blive brugt en blanding af værktøjerne SPSS, SAS.
Kurset fungerer også som liniefag for specialiseringsretningen: Metode
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 123,5
  • Forberedelse
  • 123,5
  • Forelæsninger
  • 28
  • I alt
  • 275,0
Point
10 ECTS
Prøveform
Løbende bedømmelse
Bestås ved aktiv deltagelse, og bedømmes bestået/ikke bestået af underviseren.
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen.
Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Skriftlig opgave
Bedømmelse efter 7-trins-skalaen
Individuel eller gruppe
Omfang: Max 15 sider á 2400 tegn (inkl. mellemrum). Ved gruppebesvarelser tillægges 50 % á 2400 tegn pr. ekstra studerende.
Bemærk: Ved gruppebesvarelser skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere.
Eksamensperiode
Aflevering af eksamensopgaver: Kl. 12.00 i sekretariatet (16.1.34) Afleveringsdatoer vil være tilgængelige på Absalon.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen.