ASOK05317U Forbrugerkultur
Consumption Culture
Den sociologiske interesse for forbrug er forholdsvis ny og er i løbet at få årtier gået fra kritik af forbrugersamfundet over en fokusering på forbrug som identitetsskabelse til en mangfoldighed af studier af alle mulige forbrugsfænomener - også de meget lidt iøjnefaldende som fx forbrug af vand. Forbrugerkultur handler således om såvel samfundets karakter af forbrugerkultur, om mangfoldigheden af forbrugerkulturelle fænomener, som om hvordan den enkelte forbrugers ageren kan forstås.
Kurset vil give et overblik over de teoretiske perspektiver på forbrug og vi vil studere de vigtigste teorier nærmere. Kurset lægger historiske, politiske og markedsmæssige vinkler på forbrug som en nødvendig baggrundsviden for studier af forbrugerkulturelle fænomener. Vi ville se nærmere på forskellige områder af forbrug - som mode, mad, kultur osv. - fordi det er ret forskellige socio-kulturelle logikker der gør sig gældende på de forskellige områder
Foreløbig plan:
1. Hvad er forbrugerkultur?
2. Forbrugersamfundets historie
3. Forbrug og produktion
4. For¬brug som distinktion
5. Forbrug som kulturel bias
6. Forbrug i praksis
7. At læse markedsundersøgelser
8. Forbrugerpolitik
9. Emner til opgave/synopsis
10. Mode som forbrug
11. Kulturforbrug
12. Mad-forbrug
13. Forbrugssteder
14. opsamling
_______________________________________________________________________
Formålet med undervisningen er mere generelt, at den studerende opøver mere dybtgående færdigheder i at anlægge sociologiske perspektiver på samfundsmæssige fænomener.
Sociologiske Temafag omfatter således en præsentation af, hvorledes samfundsmæssige institutioner, sektorer og problemområder fremstår i et sociologisk perspektiv. Dette gælder eksempelvis organisationer, familie, uddannelse, arbejdsliv, medier og sociale problemer. Der lægges her specielt vægt på, hvad det sociologiske perspektiv tilbyder frem for andre perspektiver såsom det politologiske, retslige eller økonomiske.
Nærmere bestemt skal den studerende kunne:
· formulere en afgrænset og præcis problemstilling med udgangspunkt i det udbudte fags genstandsfelt/problematik
· strukturere og argumentere overbevisende i behandlingen af den præciserede problemstilling
· inddrage relevant litteratur vedrørende teori, begreber og analyser af det pågældende genstandsfelt/problematik
· gøre den behandlede litteratur til genstand for selvstændig bearbejdning og kritisk stillingtagen
· udfolde teoretiske betragtninger stillet over for det pågældende genstandsfelt/problematik
Roberta Sassatelli (2007) Consumer Culture: History, Theory and Politics benyttes som oversigtsbog.
Pensum består i et udvalg af artikler og kapitler - såvel teori som empiriske studier - herunder tekster af: Zygmunt Bauman, Pierre Bourdieu, Mary Douglas, Claude Fischler, Bente Halkier, Daniel Miller, Elisabeth Shove, Alan Warde m.fl.
Nogle tekster vil blive trykt i et kompendium, mens der vil være adgang til andre via Absalon.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 123,5
- Forberedelse
- 123,5
- Holdundervisning
- 28
- I alt
- 275,0
Ansøgningsfrist 1. juni (for efterårskurser) og 1. december (for
forårskurser).
Tilmelding som meritstuderende; læs mere her
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringAfløsningsopgaven kan udarbejdes individuelt eller i grupper (max. 4 studerende pr. gruppe). Ved gruppebesvarelser skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres. Afløsningsopgaven må i forbindelse med fag tillagt 10 ECTS maximalt fylde 15 sider á 2400 tegn. Ved gruppebesvarelser tillægges 7½ sider á 2400 tegn pr. ekstra studerende.
Det maksimale omfang for afløsningsopgaver i forbindelse med fag tillagt et andet antal ECTS end 10 ECTS reguleres proportionalt hermed. Petitum for afløsningsopgaven sammensættes frit af den studerende
inden for kursusbeskrivelsens rammer. - Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
- Reeksamen
- Aflevering af eksamensopgaver:
Kl. 12.00 i sekretariatet (16.1.26)
Datoer er ikke fastlagt endnu (er klar i løbet af september måned)
Kriterier for bedømmelse
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøveGruppe/individuel: Individuel opgave, kan afleveres i gruppe.
Omfang: Synopsen max 3 sider á 2400 tegn.
Synopsen er beregnet som diskussionsgrundlag og indgår ikke i bedømmelsen. - Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
- Eksamensperiode
- Aflevering af eksamensopgaver: Kl. 12.00 i sekretariatet (16.1.26) Datoer er ikke fastlagt endnu (er klar i løbet af september måned)
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- ASOK05317U
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skema
- Kursuskapacitet
- Maks. 30 studerende
- Efter- og videreuddannelse
- Pris
- Læs mere om Åbent Universitet og priser her.
- Studienævn
- Sociologisk studienævn
Udbydende institut
- Sociologisk Institut
Kursusansvarlige
- Christian Stenbak Larsen (csla@phmetropol.dk)
- David Kiertzner (dk@samf.ku.dk)
Studiekoordinator
Undervisere
Ph.d. Christian Stenbak Larsen, lektor, Global Nutrition and
Health, Professionshøjskolen Metropol
csla@phmetropol.dk
tlf. 72 48 70 73