ASOK05235U ’Klassiske’ og nyere emotionssociologiske teorier

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

’Classical ’ and newer theories within sociology of emotions

Uddannelse
KA Teorifag

NB Dette kursus er aflyst!
Kursusindhold
Formålet med kurset er at give et overblik over centrale teorier indenfor ’følelsernes sociologi’ samt et indblik i hvordan disse teorier er blevet anvendt til at belyse sociale fænomener.
Målbeskrivelser

Følelsernes sociologi er en del af sociologien og har tilsvarende haft forskellig plads i sociologiens historie. Emotioner har glimret ved sit fravær, eller de har eksisteret som passioner, rus, sentiments mv, Årstallet 970’erne er af mange blevet defineret som skelsættende for opkomsten at et radikalt fokus på emotioner, som integreret dimension i det sociale liv. Herfra kan nævnes historiske sociologiske teoretikere som Norbert Elias, Cas Wouters, Peter Stearns m.fl., kulturteoretikere som Rom Harre, Catherine Lutz, James Averill , Hochschild mv. samt interaktionsteoretiker som Candace Clark , Thomas Scheff , Theordore Kemper og Randall Collins. Ovennævnte teoretikere kan betragtes som ’kvasi’  klassikere

Formålet med kurset er at fokusere på nyere tendenser indenfor følelsernes sociologi. Hvor bevæger vores forståelse af følelser sig hen? Hertil vil der blive fokuseret på nyere teoretiske diskussioner,  konkret Collins nye teori omkring vold,  udvikling og kritik af den kulturteoretiske tilgang til emotioner,  udvikling af teori om emotioner på makroplan, nye teorier som inddrager evolutionsteori, krop og biologi samt diskussionen omkring affekt begrebet samt relationer mellem denne diskussion og den såkaldte ’følelsernes sociologi’. 

Studenter- og læreroplæg
Kurset fungerer også som liniefag for specialiseringsretningen: Kultursociologi
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 61,75
  • Forberedelse
  • 61,75
  • Holdundervisning
  • 14
  • I alt
  • 137,50
Point
5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Afløsningsopgaven:
Gruppe/individuel: kan afvikles individuelt eller i gruppe (max 4. personer pr. gruppe)
Omfang: Max 7½ sider á 2400 tegn. Ved gruppebesvarelse tillægges 50% af 7½ sider á 2400 tegn pr. ekstra studerende
Bemærk: Ved gruppebesvarelser skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Eksamensperiode
Stilles/dato: Aflevering:
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen