ASOK05232U Foucault II: Subjektivering og/eller selv
Foucault II: Subjectification and/or self
I forlængelse af de mere strukturalistiske studier over for eksempel galskab og viden dedikerede Foucault den sidste del af sit forfatterskab til mere specifikt at undersøge hvordan mennesker gøres til subjekter, hvad det indebærer og hvad det egentligt betyder. Subjektivering fremstår i dobbelt forstand som udfaldet af de magt—vidensprocesser som indenfor en bestemt periode strukturerer måden vi tænker på. Dels fuldender begrebet således Foucaults analytiske model som det tredje ben i magt—viden—subjekt-triaden. Dels er det i sidste ende altid subjektet som tænkningen udspringer af. Det er i måden vi forstår os selv, at vidensstrukturerne og magten afspejler sig.
Kurset vil koncentrere sig om at udrede og diskutere Foucaults teori om subjektet. Vi vil dels studere, hvordan teorien forbinder sig til de tidligere og mere strukturalistiske studier af viden og magt. Kursets hovedvægt vil imidlertid ligge på udarbejdelsen af teorien om subjektet sådan som den formuleres i bøgerne om seksualitetens historie (især bind 2 og 3) samt i en række forelæsninger i perioden 1979-1984. Undervejs vil vi bl.a. gennemgå og diskutere ’selv-teknologier’ og ’subjektets hermeneutik’ samt problematisere grundfæstede kategorier som ’frihed’, ’normal’ og ’seksualitet’.
Foucaults subjekt-kategori har siden den for alvor blev formuleret i Seksualitetens historie (1976, 1984) forplantet sig i andre socialvidenskabelige teorier som for eksempel governmentality-studies, queer theory og social constructionism. Disse vil blive berørt i slutningen af kurset – forhåbentlig i en gæsteforelæsning af en dansk ekspert på området.
Formålet med kurset er at give en grundig gennemgang af Foucaults teori om subjektet, som vil gøre det muligt at bruge teorien aktivt for eksempel i sammenhæng med andre fag, konkrete temaer og/eller specialet.
Nærmere bestemt skal den studerende kunne:
• formulere en afgrænset og præcis problemstilling med udgangspunkt i det udbudte fags teoretiske
problematik
• strukturere og argumentere overbevisende i behandlingen af den præciserede problemstilling
• inddrage relevant litteratur vedrørende teori, begreber og analyser
• gøre den behandlede litteratur til genstand for selvstændig bearbejdning og kritisk stillingtagen
• udfolde teoretiske betragtninger i en videnskabsteoretisk, metodologisk eller praktisk kontekst
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 124,5
- Forberedelse
- 124,5
- Holdundervisning
- 26
- I alt
- 275,0
Ansøgningsfrist 1. juni (for efterårskurser) og 1. december (for
forårskurser).
Tilmelding som meritstuderende; læs mere her
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringKan udarbejdes individuelt eller i grupper (max. 4 studerende pr. gruppe). Ved gruppebesvarelser skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres. Afløsningsopgaven må i forbindelse med fag tillagt 10 ECTS maximalt fylde 15 sider á 2400 tegn. Ved gruppebesvarelser tillægges 7½ sider á 2400 tegn pr. ekstra studerende. Det maksimale omfang for afløsningsopgaver i forbindelse med fag tillagt et andet antal ECTS end 10 ECTS reguleres proportionalt hermed. Petitum for afløsningsopgaven sammensættes frit af den studerende inden for kursusbeskrivelsens rammer.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
- Stilles/dato: Aflevering:
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- ASOK05232U
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skema
- Efter- og videreuddannelse
- Pris
- Studienævn
- Sociologisk studienævn
Udbydende institut
- Sociologisk Institut
Kursusansvarlige
- David Kiertzner (dk@samf.ku.dk)
Studiekoordinator - vpb282 vpb282 (Lars.Fynbo@soc.ku.dk)
Undervisere
Lars Fynbo