ASOK05231U Teori & analysestrategi: Arbejdet med teoretiske begreber i empirisk analyse
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Theory and analysis theories
Uddannelse
KA Teorifag
Kursusindhold
Faget fokuserer på at
forstå, hvordan teori kan anvendelses i empiriske studier. Især
rejser vi spørgsmålet om hvad teorien og dens begreber gør
tilgængeligt for analyse i datamaterialet, samt hvordan materialet
kan underkastes granskning vha den valgte teori. Dette niveau
beskrives ofte som et analysestrategisk niveau. Faget tager
udgangspunkt i en række meget forskellige teoretiske retninger:
Actor Network Theory (ex Latour, Law), Symbolsk Interaktionisme (ex
Goffman, Blumer), Post-strukturalisme (ex. Barad, Butler) og
Non-representational theory (ex Thrift, Massumi).
Målbeskrivelser
Formålet med
undervisningen er mere generelt, at den studerende tilegner sig en
dybere forståelse af sociologisk teori. Dette indebærer fortrinsvis
en analytisk tilgang med henblik på forholdet mellem teori,
metode og empiri i en række sociologiske teoridannelser.
Sociologiske Teorifag omfatter således en præsentation af udvalgte sociologiske teorier i et videnskabsteoretisk, metodologisk eller praktisk perspektiv. Et videnskabsteoretisk perspektiv indebærer eksempelvis en
diskussion af det analytiske fundament konstituerende for en given sociologisk teori. Et metodologisk
perspektiv indebærer eksempelvis betragtninger over forskellige forklarings-, tolknings- og valideringsmodeller i sociologien, og en diskussion af hvilke data eller kombinationer af data afprøvningen af forskellige sociologiske teorier kræver. Et praktisk perspektiv indebærer belysning af spørgsmål om en given
sociologisk teoris handlingsmæssige konsekvenser med henblik på social organisation og forandring, og
hvilken rolle praksis indtager i den pågældende sociologiske teori.
metode og empiri i en række sociologiske teoridannelser.
Sociologiske Teorifag omfatter således en præsentation af udvalgte sociologiske teorier i et videnskabsteoretisk, metodologisk eller praktisk perspektiv. Et videnskabsteoretisk perspektiv indebærer eksempelvis en
diskussion af det analytiske fundament konstituerende for en given sociologisk teori. Et metodologisk
perspektiv indebærer eksempelvis betragtninger over forskellige forklarings-, tolknings- og valideringsmodeller i sociologien, og en diskussion af hvilke data eller kombinationer af data afprøvningen af forskellige sociologiske teorier kræver. Et praktisk perspektiv indebærer belysning af spørgsmål om en given
sociologisk teoris handlingsmæssige konsekvenser med henblik på social organisation og forandring, og
hvilken rolle praksis indtager i den pågældende sociologiske teori.
Faglige forudsætninger
Faget kræver en
grundlæggende forståelse for sociologiske teorier på niveau med en
BA i Sociologi.
Undervisningsform
Undervisningen vil være
baseret på forelæsninger, gæsteforelæsninger, studenteroplæg og
diskussionsgrupper.I faget vil vi både læse de teoretiske tekster
samt eksempler på hvordan de anvendes i konkret sociologisk
forskning.
Bemærkninger
De tre kandidatfag:
-”Teori & analysestrategi: Arbejdet med teoretiske begreber i empirisk analyse”,
-”Avancerede metoder til kvalitative interviews og fokusgrupper” og
-”Sociologisk feltarbejde”,
er fælles koordineret med mulighed for eksamensintegration mellem ”Teori & analysestrategi: Arbejdet med teoretiske begreber i empirisk analyse” og ”Avancerede metoder til kvalitative interviews og fokusgrupper” eller ”Sociologisk feltarbejde”.
Konkret betyder dette, at den empiri der indsamles i et af de to metodefag kan anvendes i faget ”Teori & analysestrategi: Arbejdet med teoretiske begreber i empirisk analyse”.
Der vil endvidere blive holdt en fælles afsluttende mini-konference.
Empiri-indsamlingen på de to metodefag ”Avancerede metoder til kvalitative interviews og fokusgrupper” og ”Sociologisk feltarbejde” vil være koordineret i form af en fælles felt-ekskursion i uge 45 (der er søgt penge til at tage af sted, men selvom vi ikke får finansiering, er tanken, at alle indsamler empiri på samme tid og sted).
Alle tre fag afholdes i Forskningskollektivets lokaler.
Nærværende kursus fungerer også som liniefag for specialiseringsretningen: Metode.
-”Teori & analysestrategi: Arbejdet med teoretiske begreber i empirisk analyse”,
-”Avancerede metoder til kvalitative interviews og fokusgrupper” og
-”Sociologisk feltarbejde”,
er fælles koordineret med mulighed for eksamensintegration mellem ”Teori & analysestrategi: Arbejdet med teoretiske begreber i empirisk analyse” og ”Avancerede metoder til kvalitative interviews og fokusgrupper” eller ”Sociologisk feltarbejde”.
Konkret betyder dette, at den empiri der indsamles i et af de to metodefag kan anvendes i faget ”Teori & analysestrategi: Arbejdet med teoretiske begreber i empirisk analyse”.
Der vil endvidere blive holdt en fælles afsluttende mini-konference.
Empiri-indsamlingen på de to metodefag ”Avancerede metoder til kvalitative interviews og fokusgrupper” og ”Sociologisk feltarbejde” vil være koordineret i form af en fælles felt-ekskursion i uge 45 (der er søgt penge til at tage af sted, men selvom vi ikke får finansiering, er tanken, at alle indsamler empiri på samme tid og sted).
Alle tre fag afholdes i Forskningskollektivets lokaler.
Nærværende kursus fungerer også som liniefag for specialiseringsretningen: Metode.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 123,5
- Forberedelse
- 123,5
- Holdundervisning
- 28
- I alt
- 275,0
Tilmelding
Selvbetjeningen på KUnet
Ansøgningsfrist 1. juni (for efterårskurser) og 1. december (for
forårskurser).
Tilmelding som meritstuderende; læs mere her
Eksamen (Afløsningsopgave)
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringOmfang: Max 15 sider á 2400 tegn (inkl. mellemrum). Ved gruppebesvarelser tillægges 50 % á 2400 tegn pr. ekstra studerende. Bemærk: Ved gruppebesvarelser skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres.
For de studerende, der ønsker det, er det muligt at udarbejde en integreret eksamensopgave sammen med enten metodefaget ” Avancerede metoder til kvalitative interviews og fokusgrupper” http://kurser.ku.dk/course/ASOK05430U eller "Sociologisk feltarbejde" http://kurser.ku.dk/course/ASOK05431U.
Ved integreret eksamen forstås udarbejdelsen af én samlet opgave, hvor der udarbejdes en selvvalgt teoretisk problemstilling, som kombineres med besvarelsen af eksamensspørgsmålet i nærværende metodefag. Opgaven skal vise sammenhængen mellem valg af teori og analysestrategi på den ene side og valg af metode og empirisk design på den anden side.
Der gives to separate karakterer; en for teoridelen og en for metodedelen. - Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
- Stilles/dato: Aflevering:
Kriterier for bedømmelse
Sel målbeskrivelsen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- ASOK05231U
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Undervisningen finder sted i Sociologisk Forskningskollektiv lok. 4.1.18, onsdage i uge 36-43, kl. 10-13, samt intro tirsdag i uge 36 og en konference mandag/tirsdag i uge 50 lok. 22.0.19.
- Kursuskapacitet
- Max 30 deltagere
NB Dette kursus er overtegnet og lukket for yderligere tilmeldinger.
- - Efter- og videreuddannelse
- Pris
- Studienævn
- Sociologisk studienævn
Udbydende institut
- Sociologisk Institut
Kursusansvarlige
- David Kiertzner (dk@samf.ku.dk)
Studiekoordinator
Undervisere
Jakob Demant, Center for Rusmiddelforskning, AU
Gemt den
04-09-2013