ASOK05199U Projektledelse i organisationer
Project management in organizations
• Redegørelse for feltet hovedemner, samt begrebet projektledelse og dets betydning for organisationer.
• Anvendelse samt diskussion af forskellige metoder/redskaber til at lede projekter og processer af en divers karakter
• Konkrete redskaber til systematisk at planlægge, strukturere, budgetlægge, tidsestimere, dokumentere, ressourceallokere, og evaluere projektindsatser samt større events og kampagner.
• Herunder: Praktisk brug af bl.a. Gantt chart, WBS (Work Breakdown Structure), Business cases.
• Gennemgå og diskutere faser i et projektforløb
• Diskussion af betydningen af god (projekt)ledelse
• Diskussion af (teori og praksis) Management vs. ledelse
• Anvende og kombinere viden om organisationers struktur, kultur og processer til at forklare, hvordan projekter i givne omgivelser ledes bedst muligt
• Organisations- og arbejdspsykologi (herunder coaching)
• Teams: Teamroller, teamdynamik og ledelse af teams
Seminarets målsætning er at sætte den studerende i stand til
efter endt undervisning at kunne (jf. indholdsbeskrivelsen):
• Redegøre for feltets hovedemner, begreber og dets betydning for
organisationer
• Anvende, diskutere, analysere forskellige (konkrete)
metoder/redskaber til at lede projekter og processer af en divers
karakter.
• Præsentere løsninger på konkrete projekter/cases
• Diskutere betydningen af samt aspekter ved
• Diskutere af betydningen af god (projekt)ledelse
• Diskussion forskellen (teori og praksis) mellem management vs.
ledelse
• Anvende og kombinere viden og teori om organisationers struktur,
kultur og processer til at forklare, hvordan projekter i givne
omgivelser ledes bedst muligt.
• Relatere emner fra Organisations- og arbejdspsykologien (herunder
coaching) til at skabe bedre forståelse for projektarbejde og
projektledelse
• Have indsigt i hvorledes teams, teamroller, teamdynamik bidrager
til gennemførelse af projekter med flere personer involveret
Kurset har som overordnet formål, arbejde med projektledelse
baseret på faglig indsigt og metoder forbundet med særlig de
udfordringer, der er med projekter i rammerne af organisationer.
Derfor vil teorien på kurset indeholde elementer fra
organisationspsykologi, forvaltning samt mere managementinspirerede
tilgange.
Deltagerne vil også få mulighed for at arbejde med oplevede udfordringer i eget projektarbejde og dermed med også at med finde praktiske løsninger herpå.
Kurset har til formål at introducere deltagerne til
projektledelse som et disciplineret felt, med egne metoder og
faglighed.
Kurset har til formål at præsentere et fag i udvikling, derfor er
seminaret også kun en introduktion til arbejdet med
projektledelse.
Bason: Strategi og organisering af innovation, I:
Velfærdsinnovation, 2007
Clegg, S. m.fl: Managing and Organizations – An introduction to
theory and Practise, sage 2005
Clematide & Lassen red.: Virksomheden og det udviklende
arbejde, Samfundslitteratur 1999
Davila m.fl: Learning innovation & Cultivating innovation, I:
Making Innovation Work, 2006
Donnellon, A.; Leading Teams, Harvard Business School Press 2006
Duffy, M.G.: Managing Projects, Harvard Business School Press 2006
E. Schein: Organisationskultur og ledelse, Valmuen, 1994
Eriksen, M. m.fl: God Lean Ledelse, Børsens Forlag 2005
Graversen & Holt Larsen: Arbejdslivets psykologi, Hans
Reitzels Forlag, 2004
Greve, C.: Offentlig Ledelse og Styrin, Jurist- og
Økonomforbundets Forlag 2007
Grønhaug m.fl.: Ledelse i teori og praksis, Fagbokforlaget 2006
Heath, R.L. m.fl: Strategic Issues Management – Organizations and
Public policy Challenges, Sage2009
Kaufmann & Kaufmann: Psykologi i organisasjon og ledelse,
Fagbokforlaget(Norge) 2003
Kelley, T.: Ten Faces of innovation, Doubleday, 2005
Kelley, T.: The Art of Innovation, Doubleday, 2001
Lindegaard & Ryding Olsson: Power i projekter og portefølje,
Jurist og Økonomforbundets forlag 2005
Madsen, F.: Projektledelse, Børsens Forlag 2006
Mintzberg, H. Structures in Fives – Designing effective
organizations, Prentice Hall 1983
Mintzberg, H.: Managing, Prentice Hall 2009
Røvik, K.A.: Organisasjonsteori for offentlig sektor – instrument,
kultur, myte, Universitetsforlaget 2004
Thylefors, I: Lederskab i velfærdsorganisationer, hans Reitzels
Forlag 2008
Undervisningen vil således tilrettelægges med en kombination af teori og praksis. Der vil være oplæg fra samt diskussion med underviseren. Under denne del vil seminaret indeholde præsentation og diskussion af litteratur og metoder indenfor området.
Der vil være studenteroplæg. De studerende vil arbejde i teams med konkrete cases og præsentere løsninger herpå (studenteroplæg) og perspektivere i forhold til udvalgt litteratur. Udvalget af cases vil ydermere reflektere projektlederens hovedudfordringer. Derudover vil casene sætte fokus på de grundlæggende projektdiscipliner.
Faget er relevant for studerende, der ønsker at:
• Tilegne sig relevant teori og metode til at kunne styre og lede projekter i rammerne af organisationer
• Opnå praktisk erfaring med: Projekttyper- og modeller, planlægning, projektfaser, work-flow-management, budgetlægning, ressourceallokering, team-ledelse, dokumentation, evaluering og opfølgning. • I praksis at arbejde med konkrete projekter/cases. De studerende arbejder i teams
• Introduceres til projektlederrollen: herunder: Hvad er god ledelse, Ledelsesformer, ” Manager vs. Leder”
• Introduceres til elementer fra organisationspsykologien og management teori.
Der lægges vægt på at deltagerne får en anvendelsesorienteret tilgang til arbejdet med ledelse af projekter. Endvidere lægges vægt på at styrke færdigheder inden for præsentationsteknik og strukturering af projektforløb.
På denne baggrund ruster seminaret den studerende til at indgå i jobfunktioner som indbefatter projektarbejder, arbejde i teams og ikke mindst ledelse af netop projekter og teams.
• Tilegne sig relevant teori og metode til at kunne styre og lede projekter i rammerne af organisationer
• Opnå praktisk erfaring med: Projekttyper- og modeller, planlægning, projektfaser, work-flow-management, budgetlægning, ressourceallokering, team-ledelse, dokumentation, evaluering og opfølgning. • I praksis at arbejde med konkrete projekter/cases. De studerende arbejder i teams
• Introduceres til projektlederrollen: herunder: Hvad er god ledelse, Ledelsesformer, ” Manager vs. Leder”
• Introduceres til elementer fra organisationspsykologien og management teori.
Der lægges vægt på at deltagerne får en anvendelsesorienteret tilgang til arbejdet med ledelse af projekter. Endvidere lægges vægt på at styrke færdigheder inden for præsentationsteknik, strukturering af projektforløb.
På denne baggrund ruster seminaret den studerende til at indgå i jobfunktioner som indbefatter projektarbejder, arbejde i teams og ikke mindst ledelse af netop projekter og teams. Derudover sigter seminaret på at gøre øvrige faglige kompetencer tilegnet på studiet anvendelige i rammerne af dominerende arbejdsformer i det private og i organisationer.
Faget fungerer samtidig som linjefag i specialiseringsretningen: Organisation, Ledelse og Arbejdsmarked
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 123,5
- Forberedelse
- 123,5
- Holdundervisning
- 28
- I alt
- 275,0
Ansøgningsperioden for forårskurserne er 15. november 2013 - 1.
december 2013.
Tilmelding som meritstuderende; læs mere
her
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Løbende bedømmelseAktiv undervisningsdeltagelse
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- ASOK05199U
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår og Forår
- Skemagruppe
- Se skema
- Kursuskapacitet
- Max. 35 deltagere
- Efter- og videreuddannelse
- Pris
- Studienævn
- Sociologisk studienævn
Udbydende institut
- Sociologisk Institut
Kursusansvarlige
- Signe Pedersen (sand@samf.ku.dk)
Undervisere
Henrik Christian Højstrøm, politologi@gmail.com, 25311940