ASOK05088U Evaluering - metoder, teorier og praksis

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Evaluation - methods, theories and practice

Uddannelse
KA Metodefag
Kursusindhold

Kandidater fra samfundsvidenskabelige uddannelser vil i større eller mindre udstrækning komme i berøring med evalueringer, enten som evaluatorer af forskellige indsatser, som kritiske læsere af evalueringer eller som udbydere med behov for at få foretaget evalueringer. Derfor er der et udbredt behov for at klæde de studerende grundigt på til disse opgaver. Kurset sigter mod at give deltagerne et kendskab til forskellige typer af evalueringer (mål, effekt, bruger, formativ, kollegial m.fl.), samt til debatten om anvendelse af evalueringer. Desuden søger kurset at give deltagerne et indblik i de politiske, administrative og forskningsmæssige sammenhænge, hvori evalueringer gennemføres og forventes anvendt. Endelig vil deltagerne stifte bekendtskab med de erhvervsmæssige roller som sociologer kan få i forbindelse med evalueringer. Det er fx rollerne som evaluator (fx forsker eller konsulent), rekvirent (fx ministerier eller virksomheder) og bruger af evalueringsresultater i faglige og ledelsesmæssige sammenhænge.

Målbeskrivelser
Formålet med kurset er at give deltagerne kompetencer til at designe og vurdere evalueringer af offentlige indsatser (politikker, programmer, projekter og lignende) i forhold til såvel deres tilrettelæggelse, gennemførelse som anvendelse.

Nærmere bestemt skal den studerende kunne: 

• anstille betragtninger over, hvilke problemstillinger den pågældende metode er egnet til at belyse 
• demonstrere forståelse for, hvilke procedurer til indsamling og bearbejdning af data, som den på-
gældende metode påberåber sig 
• anføre hvilke analyseparadigme(r), den pågældende metode er bærer af 
• reflektere over den pågældende metodes styrke og svagheder 
• anvende den pågældende metode stillet over for et givet datamateriale og forholde sig konstruktivt 
og kritisk hertil

Kompendium med udvalgt litteratur. Kan købes i Bogladen på CSS.


1. kursusgang

Introduktion til evalueringsbegrebet og evaluering i samfundsperspektiv. Herunder gennemgang af kursets struktur. Præsentation af plan for holdundervisning.

Pensum:

Patton, Michael Quinn (2002): Qualitative Research & Evaluation Methodsp. 209-227

Hammer, Svein (2004): Hvordan kan vi måle dette? I Sosiologi i dag, årgang 34, nr. 4/2004 s. 9-26

Davies, Philip et.al. (2006): Government as Structural Context for Evaluation. In Jenifer Green et.al (2006): The Sage Handbook of Evaluation, p. 163-183

Dahler-Larsen, Peter (2011): The Evaluation Society p. 183-225

2. kursusgang

Faser i gennemførelse af evalueringer

Pensum:

Rieper, Olaf (red) (2004): Håndbog i evaluering, s 34-49

Foss Hansen, Hanne (2003): Evaluering i staten, s. 17-70 og s. 163-184
 

3. kursusgang

Evalueringsmodeller med særlig fokus på effektevaluering 

Pensum:

Vedung, Evert (2009): Utvärdering i politik och forvaltning s. 91-155.

Bamberger, Michael, Jim Rugh and Linda Mabry (2006): RealWorld Evaluation, p. 194-229

Mark, Melvin M. and Gary T. Henry (2006): Methods for Policy-making and knowledge development evaluations. In Jenifer Green et.al (2006): The Sage Handbook of Evaluation, p. 317-339.
 

4. kursusgang

Pensum:

Bamberger, Michael, Jim Rugh and Linda Mabry (2006): RealWorld Evaluation, s. 170-193

Pawson, Ray and Nick Tilley (2004): Realistic Evaluation p. 92-123

Dahler-Larsen, Peter (2004) Virkningsevaluering, I Dahler-Larsen Peter og Hanne Kathrine Krogstrup (2009): Nye veje i evaluering. Håndbog i tre evalueringsmodeller. København: Academica. s. 51-79

Donaldson, Stewart I and Mark W. Lipsey (2006) Roles for Theory in Contemporary Evaluation Practice: Developing Practical Knowledge, in Jenifer Green et.al (2006): The Sage Handbook of Evaluation, p. 56-75

5. kursusgang

Proces- og formativ evaluering – med fokus på hvordan og hvorfor?

Pensum:

Høgsbro, Kjeld (2004): Procesevaluering. I Olaf Rieper (red) (2004): Håndbog i evaluering. AKF. s. 66-94

Greene, Jennifer C. (2006): Evaluation, Democracy and Social Change. In Jenifer Green et.al (2006) The Sage Handbook of Evaluation, p. 118-139

Koivisto, Juha (2008): Relational Evaluation in Social Work Practice. In Inge Bryderup (2008): Evidence Based and Knowledge Based Social Work, p. 103-114

6. kursusgang

Kvalitetsvurderinger af evalueringer og anvendelse af evalueringer

Pensum:

Fitzpatrick, Jody L., James R. Sanders and Blaine R. Worthen (2004): Evaluating Evaluations. In Fitzpatrick, Jody L., James R. Sanders and Blaine R. Worthen (2004): Program Evaluation. Alternative Approaches and Practical Guidelines, p. 442-460

Bamberger, Michael, Jim Rugh and Linda Mabry (2006): RealWorld Evaluation, p. 403-410

Patton, Michael Quinn (2002): Qualitative Research & Evaluation Methods s. 541-588

Weiss, Carol H. (2005): Have We Learned Anything New About the Use of Evaluation? In American Journal of Evaluation, Vol. 19, No. I, 1998, p. 21-33.

7. kursusgang

Evaluering og evidens

Pensum:

Rieper, Olaf og Hanne Foss Hansen (2007): Metodedebatten om evidens. AKF.

Link:  www.akf.dk/​udgivelser/​container/​2007/​udgivelse_2445/​

Hammersley, Martyn (2005): Is the evidence-based practice movement doing more good than harm? Reflections on Ian Chalmers` case for research-based policy making and practice. In Evidence & Policy vol. 1.1, p. 85-100

Chalmers, Ian (2005): If evidence-informed policy works in practice, does it matter if it doesn´t work in theory? In Evidence & Policy vol. 1.2, s. 227-42

Krogstrup, Hanne Kathrine (2011): Kampen om evidensen s. 95-111 

Kurset tilrettelægges som en kombination af forelæsninger (7 gange 2 timer) og holdundervisning/​gruppearbejde (7 gange 2 timer). Deltagerne skal indgå i grupper, der skal løse opgaver og fremlægge oplæg til diskussion i forbindelse med holdundervisningen, hvor der lægges stor vægt på aktiv deltagelse og dialog. Fra 8.15-10.00 forelæses i 2 x 45 min. Fra 10.15-12.00 deles i to hold til holdundervisning og gruppearbejde. Der vil være gæsteforelæsninger 3 gange undervejs i kursusforløbet.
Kurset fungerer også som liniefag for specialiseringsretningen: Metode
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 123,5
  • Forberedelse
  • 123,5
  • Forelæsninger
  • 14
  • Holdundervisning
  • 14
  • I alt
  • 275,0
Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Skriftlig opgave
Bedømmelse efter 7-trins-skalaen
Individuel eller gruppe
Omfang: Max 15 sider á 2400 tegn (inkl. mellemrum). Ved gruppebesvarelser tillægges 50 % á 2400 tegn pr. ekstra studerende.
Bemærk: Ved gruppebesvarelser skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Eksamensperiode
Aflevering af eksamensopgaver: Kl. 12.00 i sekretariatet (16.1.34) Afleveringsdatoer vil være tilgængelige på Absalon.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen.