ASOK05088U Evaluering - metoder, teorier og praksis
Evaluation - methods, theories and practice
Kandidater fra samfundsvidenskabelige uddannelser vil i større eller mindre udstrækning komme i berøring med evalueringer, enten som evaluatorer af forskellige indsatser, som kritiske læsere af evalueringer eller som udbydere med behov for at få foretaget evalueringer. Derfor er der et udbredt behov for at klæde de studerende grundigt på til disse opgaver. Kurset sigter mod at give deltagerne et kendskab til forskellige typer af evalueringer (mål, effekt, bruger, formativ, kollegial m.fl.), samt til debatten om anvendelse af evalueringer. Desuden søger kurset at give deltagerne et indblik i de politiske, administrative og forskningsmæssige sammenhænge, hvori evalueringer gennemføres og forventes anvendt. Endelig vil deltagerne stifte bekendtskab med de erhvervsmæssige roller som sociologer kan få i forbindelse med evalueringer. Det er fx rollerne som evaluator (fx forsker eller konsulent), rekvirent (fx ministerier eller virksomheder) og bruger af evalueringsresultater i faglige og ledelsesmæssige sammenhænge.
Nærmere bestemt skal den studerende kunne:
• anstille betragtninger over, hvilke problemstillinger den pågældende metode er egnet til at belyse
• demonstrere forståelse for, hvilke procedurer til indsamling og bearbejdning af data, som den på-
gældende metode påberåber sig
• anføre hvilke analyseparadigme(r), den pågældende metode er bærer af
• reflektere over den pågældende metodes styrke og svagheder
• anvende den pågældende metode stillet over for et givet datamateriale og forholde sig konstruktivt
og kritisk hertil
Kompendium med udvalgt litteratur. Kan købes i Bogladen på CSS.
1. kursusgang
Introduktion til evalueringsbegrebet og evaluering i samfundsperspektiv. Herunder gennemgang af kursets struktur. Præsentation af plan for holdundervisning.
Pensum:
Patton, Michael Quinn (2002): Qualitative Research & Evaluation Methods, p. 209-227
Hammer, Svein (2004): Hvordan kan vi måle dette? I Sosiologi i dag, årgang 34, nr. 4/2004 s. 9-26
Davies, Philip et.al. (2006): Government as Structural Context for Evaluation. In Jenifer Green et.al (2006): The Sage Handbook of Evaluation, p. 163-183
Dahler-Larsen, Peter (2011): The Evaluation Society p. 183-225
2. kursusgang
Faser i gennemførelse af evalueringer
Pensum:
Rieper, Olaf (red) (2004): Håndbog i evaluering, s 34-49
Foss Hansen, Hanne (2003): Evaluering i staten, s.
17-70 og s. 163-184
3. kursusgang
Evalueringsmodeller med særlig fokus på effektevaluering
Pensum:
Vedung, Evert (2009): Utvärdering i politik och forvaltning s. 91-155.
Bamberger, Michael, Jim Rugh and Linda Mabry (2006): RealWorld Evaluation, p. 194-229
Mark, Melvin M. and Gary T. Henry (2006): Methods for
Policy-making and knowledge development evaluations. In
Jenifer Green et.al (2006): The Sage Handbook of Evaluation, p.
317-339.
4. kursusgang
Pensum:
Bamberger, Michael, Jim Rugh and Linda Mabry (2006): RealWorld Evaluation, s. 170-193
Pawson, Ray and Nick Tilley (2004): Realistic Evaluation p. 92-123
Dahler-Larsen, Peter (2004) Virkningsevaluering, I Dahler-Larsen Peter og Hanne Kathrine Krogstrup (2009): Nye veje i evaluering. Håndbog i tre evalueringsmodeller. København: Academica. s. 51-79
Donaldson, Stewart I and Mark W. Lipsey (2006) Roles for Theory in Contemporary Evaluation Practice: Developing Practical Knowledge, in Jenifer Green et.al (2006): The Sage Handbook of Evaluation, p. 56-75
5. kursusgang
Proces- og formativ evaluering – med fokus på hvordan og hvorfor?
Pensum:
Høgsbro, Kjeld (2004): Procesevaluering. I Olaf Rieper (red) (2004): Håndbog i evaluering. AKF. s. 66-94
Greene, Jennifer C. (2006): Evaluation, Democracy and Social Change. In Jenifer Green et.al (2006) The Sage Handbook of Evaluation, p. 118-139
Koivisto, Juha (2008): Relational Evaluation in Social Work Practice. In Inge Bryderup (2008): Evidence Based and Knowledge Based Social Work, p. 103-114
6. kursusgang
Kvalitetsvurderinger af evalueringer og anvendelse af evalueringer
Pensum:
Fitzpatrick, Jody L., James R. Sanders and Blaine R. Worthen (2004): Evaluating Evaluations. In Fitzpatrick, Jody L., James R. Sanders and Blaine R. Worthen (2004): Program Evaluation. Alternative Approaches and Practical Guidelines, p. 442-460
Bamberger, Michael, Jim Rugh and Linda Mabry (2006): RealWorld Evaluation, p. 403-410
Patton, Michael Quinn (2002): Qualitative Research & Evaluation Methods s. 541-588
Weiss, Carol H. (2005): Have We Learned Anything New About the Use of Evaluation? In American Journal of Evaluation, Vol. 19, No. I, 1998, p. 21-33.
7. kursusgang
Evaluering og evidens
Pensum:
Rieper, Olaf og Hanne Foss Hansen (2007): Metodedebatten om evidens. AKF.
Link: www.akf.dk/udgivelser/container/2007/udgivelse_2445/
Hammersley, Martyn (2005): Is the evidence-based practice movement doing more good than harm? Reflections on Ian Chalmers` case for research-based policy making and practice. In Evidence & Policy vol. 1.1, p. 85-100
Chalmers, Ian (2005): If evidence-informed policy works in practice, does it matter if it doesn´t work in theory? In Evidence & Policy vol. 1.2, s. 227-42
Krogstrup, Hanne Kathrine (2011): Kampen om evidensen s. 95-111
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 123,5
- Forberedelse
- 123,5
- Forelæsninger
- 14
- Holdundervisning
- 14
- I alt
- 275,0
Ansøgningsperioden for forårskurserne er 15. november 2013 - 1.
december 2013.
Tilmelding som meritstuderende; læs mere
her
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringSkriftlig opgave
Bedømmelse efter 7-trins-skalaen
Individuel eller gruppe
Omfang: Max 15 sider á 2400 tegn (inkl. mellemrum). Ved gruppebesvarelser tillægges 50 % á 2400 tegn pr. ekstra studerende.
Bemærk: Ved gruppebesvarelser skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres. - Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
- Eksamensperiode
- Aflevering af eksamensopgaver: Kl. 12.00 i sekretariatet (16.1.34) Afleveringsdatoer vil være tilgængelige på Absalon.
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- ASOK05088U
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår og Forår
- Skemagruppe
- se skema
- Efter- og videreuddannelse
- Pris
- Læs mere om Åbent Universitet og priser her.
- Studienævn
- Sociologisk studienævn
Udbydende institut
- Sociologisk Institut
Kursusansvarlige
- Signe Pedersen (sand@samf.ku.dk)
Undervisere
Dorte Caswell, caswell@socsci.aau.dk, 23963284
Leif Olsen, LeOl@kora.dk, 43333462