ASOB05011U Videregående kvalitative metoder
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Advanced qualitative methods
Uddannelse
BA: 4. semester
Kursusindhold
Faget omfatter en
teoretisk og praktisk indføring i kvalitative metoder på et
videregående niveau og udbygger den i faget Elementære
Samfundsvidenskabelige Metoder tilegnede viden.
Formålet med undervisningen er at udbygge den studerendes færdigheder i forhold til at kunne designe, gennemføre og vurdere kvaliteten af en kvalitativ undersøgelse. Dette forudsætter, at den studerende med afsæt i en velafgrænset og præcis problemstilling kan begrunde valg af delelementerne i den kvalitative undersøgelse, dvs. valg af 1) en eller kombinationen af flere videnskabsteoretiske positioner, 2) det konkrete genstandsfelt, 3) en eller kombinationen af flere kvalitative metoder og 4) en eller kombinationen af flere analysestrategier.
Formålet med undervisningen er at udbygge den studerendes færdigheder i forhold til at kunne designe, gennemføre og vurdere kvaliteten af en kvalitativ undersøgelse. Dette forudsætter, at den studerende med afsæt i en velafgrænset og præcis problemstilling kan begrunde valg af delelementerne i den kvalitative undersøgelse, dvs. valg af 1) en eller kombinationen af flere videnskabsteoretiske positioner, 2) det konkrete genstandsfelt, 3) en eller kombinationen af flere kvalitative metoder og 4) en eller kombinationen af flere analysestrategier.
Målbeskrivelser
Den
studerende skal kunne:
• udarbejde en problemstilling, der fordrer brug af kvalitative metoder
• anvende den kvalitative fagterminologi i kontekst
• anvende og på selvstændig vis kombinere
videnskabsteoretiske positioner, kvalitative metoder og analysestrategier i forhold til såvel det konkrete genstandsfelt som den specifikke kultursociologiske problemstilling, herunder anvendelse af teoretiske begreber
• identificere, analysere og reflektere over delelementernes indbyrdes dynamik, herunder ligeledes forholdet mellem metode, empiri og teori
• vurdere undersøgelsens validitet, herunder det samlede design samt metodernes muligheder og begrænsninger
• forholde sig konstruktivt og kritisk til den producerede viden
• inddrage en bred vifte af pensumlitteraturen og den selvvalgte litteratur
• udarbejde en problemstilling, der fordrer brug af kvalitative metoder
• anvende den kvalitative fagterminologi i kontekst
• anvende og på selvstændig vis kombinere
videnskabsteoretiske positioner, kvalitative metoder og analysestrategier i forhold til såvel det konkrete genstandsfelt som den specifikke kultursociologiske problemstilling, herunder anvendelse af teoretiske begreber
• identificere, analysere og reflektere over delelementernes indbyrdes dynamik, herunder ligeledes forholdet mellem metode, empiri og teori
• vurdere undersøgelsens validitet, herunder det samlede design samt metodernes muligheder og begrænsninger
• forholde sig konstruktivt og kritisk til den producerede viden
• inddrage en bred vifte af pensumlitteraturen og den selvvalgte litteratur
Undervisningsmateriale
Pensum er på 800 sider.
Kompendium + grundbog (Jennifer Mason (2006) Qualiative Researching. London, Thousand Oaks and New Delhi: Sage Publications) kan købes ved semesterstart hos Akademisk Boghandel på CSS, Øster Farimagsgade 5, bygning 7.
Pensumliste og læseplan udleveres første undervisningsgang.Faglige forudsætninger
Der er tale om et
videregående kursus og der forventes forud kendskab til kvalitative
metoder svarende til kurset ”Elementære Samfundsvidenskabelige
Metoder”
Undervisningsform
Forelæsninger,
gæsteforelæsninger, øvelser og øvelsesopgaver
Bemærkninger
Faget er hjemhørende under
modulet Samfundsvidenskabelige Metoder og tillagt 10 ECTS.
SAMF IT har oprettet en side for installering af programmer på egne computere: http://samf-it.ku.dk/stud/programmer/
SAMF IT har oprettet en side for installering af programmer på egne computere: http://samf-it.ku.dk/stud/programmer/
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 28
- Holdundervisning
- 42
- I alt
- 70
Tilmelding
Selvbetjeningen på KUnet
Ansøgningsperioden for forårskurserne er 15. november 2013 - 1.
december 2013.
Tilmelding som meritstuderende; læs mere her
Tilmelding som meritstuderende; læs mere her
Eksamen (Integreret skriftlig opgave)
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringIntegreret skriftlig opgave i fagene Kultursociologi og Videregående Kvalitative Metoder udarbejdet på 3 uger. Kan skrives individuelt eller i grupper. Ved gruppebesvarelser skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres. Opgaven må maximalt fylde 20 sider á 2400 tegn. Ved gruppebesvarelse tillægges 10 sider á 2400 tegn pr. ekstra studerende. Karakter efter 7-trins-skalaen for hvert af fagene. Ekstern censur.
Meritstuderende:
Det tillades, at meritstuderende kan aflægge eksamen kun i Videregående Kvalitative Metoder (dvs. som ikke-integreret projektopgave). Disse meritstuderende har muligheden for at udarbejde opgaven individuelt eller i grupper med andre meritstuderende, som ligeledes kun aflægger eksamen i Videregående Kvalitative Metoder. - Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
- Aflevering af eksamensopgaver: Kl. 12.00 i sekretariatet (16.1.34) Afleveringsdatoer vil være tilgængelige på Absalon.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelse og studieordning.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- ASOB05011U
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skema
- Efter- og videreuddannelse
- Pris
- Læs mere om Åbent Universitet og priser her .
- Studienævn
- Sociologisk studienævn
Udbydende institut
- Sociologisk Institut
Kursusansvarlige
- Signe Pedersen (sand@samf.ku.dk)
Undervisere
Tea Torbenfeldt Bengtsson, tb@soc.ku.dk, 35324503, kontor 16.0.79
Gemt den
14-04-2014