ASOB05007U Social differentiering
Social Stratifaction Studies
Faget omfatter en gennemgang af klassiske og nyere
teorier vedrørende social differentiering, social ulighed samt
social inklusion og eksklusion. Endvidere omfatter faget en
gennemgang af teorier, der tematiserer mulige identitetsdannelser i
relation hertil.
Formålet med undervisningen er mere generelt, at den studerende
opnår indsigt i forskellige teorier om social differentiering, i
teorier om ulighed og om inklusion og eksklusion. Endvidere er det
et mål, at den studerende opnår indsigt i teorier vedrørende
identitetsdannelse. Faget fokuserer primært på social klasse og
stand, på køn og etnicitet som de centrale konstellationer af
differentiering. Teorier om identitetsdannelse (individuelle eller
kollektive) relaterer sig i det væsentlige hertil. Endelig er det
et mål, at den studerende kan sætte de forskellige teorier i
relation til relevante empiriske sammenhænge, således at der åbnes
for egentlig empirisk analyse.
Nærmere bestemt skal den studerende kunne:
· gøre rede for de vigtigste teorier omkring ovennævnte problemstillinger
· analysere og diskutere forskelle og ligheder mellem disse teorier
· analysere og diskutere stærke og svage sider ved de forskellige teorier
· sætte teorierne ind i en historisk, samfundsmæssig kontekst og relatere disse til konkrete problemstillinger
Meritstuderende skal samtidig søge Videregående kvantitative metoder.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 109,5
- Forberedelse
- 109,5
- Forelæsninger
- 28
- Øvelseshold
- 28
- I alt
- 275,0
Ansøgningsfrist 1. juni (for efterårskurser) og 1. december (for
forårskurser).
Tilmelding som meritstuderende; læs mere
her
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringIntegreret skriftlig opgave i fagene Social Differentiering og Videregående Kvantitative Metoder udarbejdet på 3 uger. Kan skrives individuelt eller i grupper. Ved gruppebesvarelser skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres. Opgaven må maksimalt fylde 20 sider á 2400 tegn inklusiv tabelmateriale (eventuelt yderligere tabelmateriale i bilag). Ved gruppebesvarelse tillægges 10 sider á 2400 tegn pr. ekstra studerende. Karakter efter 7-trins-skalaen for hvert af fagene. Ekstern censur. Se nærmere bestemmelser vedrørende eksamen i Eksamensvejledningen for fagene.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere.
- Eksamensperiode
- Stilles/dato: Aflevering:
Kriterier for bedømmelse
I forbindelse med udarbejdelsen af den integrerede skriftlige eksamensopgave skal den studerende kunne:
· formulere en problemstilling, som falder inden for det overordnede eksamensspørgsmål og lægger op til en konkret empirisk analyse.
Opgavebesvarelsen skal endvidere inddrage relevant teori i forhold til den empiriske analyse.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- ASOB05007U
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skema
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsning
- Efter- og videreuddannelse
- Pris
- Studienævn
- Sociologisk studienævn
Udbydende institut
- Sociologisk Institut
Kursusansvarlige
- Jeff Geerthsen Smidt (js@soc.ku.dk)
- David Kiertzner (dk@samf.ku.dk)
Studiekoordinator
Undervisere
Jeff Smidt