ASOA05047U Logik og samfund - Bemærk: kurset er aflyst

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Logic and Society

Uddannelse
KA Valgfag
Kursusindhold

Sociologien synes i disse år fanget mellem en relativerende konstruktivisme og en metodisk og praktisk realisme, der med Adornos ord blot ”fordobler” tingenes tilstand. Herved risikerer sociologien at bidrage til en udvanding af den offentlige debat, hvor udvekslingen af argumenter erstattes af retorisk-diskursive indramninger af problematikker på den ene side, og teknokratiske løsninger på politiske problemer på den anden.

Med udgangspunkt i denne betænkelighed er kursets formål at genoverveje sociologiens grundlagsproblematikker og sammenhængen med sociologiens stilling i samfundet.

Der vil gennem kurset blive lagt vægt på at kontekstualisere de behandlede emner for således at fremhæve de prekære samfundsmæssige forhold, der igennem tiden har motiveret sociologer, samfundsforskere og filosoffer, og dermed drage paralleller til nutidens sociologiske udfordringer. Der vil være særligt fokus på den tyske sociologiske tradition.

Kurset falder i tre moduler: 1) Logik, 2) Metodestridigheder, 3) Demokrati og offentlighed

Logik

Logikmodulet tager bl.a. afsæt i den ”Lehrstuhlstreit”, der i 1913 udkæmpedes på tyske universiteter, hvor en omsiggribende ”psykologisme” truede med at udmanøvrere filosofiske undervisningsstillinger, og stiller spørgsmålet: Er vi i dag vidne til en tilsvarende ”sociologisme”?

Den moderne logik, bl.a. G. Freges genese-gyldighedsdistinktion og enkelte grundlæggende regler for gyldige slutninger i udsagns- og prædikatlogikken, undersøges og diskuteres. De for sociologien vigtigste udfordringer til den empiriske videnskab og moderne logik, bl.a. D. Humes kritik af induktive slutninger og ’Russells paradoks’, introduceres og diskuteres. Ligeledes præsenteres alternativer til den moderne logik, særligt George Spencer-Browns operationelle logik.

Metodestridigheder

I denne del af kurset sættes der fokus på nogle af de centrale stridigheder, der har præget sociologien. De såkaldte ”Science wars”, hvori fysikeren Alan Sokal udgav en vrøvletekst, der imiterede poststrukturalistisk sprogbrug, understreger, hvordan sociologien til stadighed vil være præget af uenighed om de grundlæggende metodiske og teoretiske problemer. I stedet for at lukke ned for stridighederne, vil sociologiens ’sorte bokse’ åbnes (jf. B. Latour) i en undersøgelse af, hvad der egentlig var på spil hos de metodiske stridshaner, og hvordan dette fortsat kan informere og udvikle sociologien.

Ud fra hhv. M. Webers ”Werturteilsstreit” (værdidomsstrid) med de såkaldte ’katedersocialister’, ”positivismestriden”, som Th. W. Adorno og K. Popper var centrale aktører i, og N. Luhmann og J. Habermas’ systemteoristrid, tages tråden op fra første modul ift. erkendelsesteoretiske og metodiske positioner i sociologien. Begreber som værdifrihed, positivisme, den hypotetisk-deduktive metode, erkendelsesinteresser mv. vil blive genaktualiseret gennem en kritisk læsning af de oprindelige indlæg i debatterne.

Demokrati og offentlighed

I det tredje modul lægges vægten på forholdet mellem sociologiske grundproblemer og det samfund, sociologien både iagttager og er en del af. Med udgangspunkt i dette paradoksale forhold introduceres og diskuteres tværteoretiske begreber som styring, performativitet, 2. ordens-iagttagelse, emancipation, myndighed, demokrati, retorik og offentlighed.

Der vil blive lagt vægt på at inddrage aktuelle eksempler i undervisningen, ligesom studenteroplæg vil være en mulighed.

Målbeskrivelser

Den studerende vil have mulighed for at blive skarpere på forholdet mellem logiske grundlagsproblemer, sociologiske metodeproblemer og aktuelle samfundsudfordringer. Det er ikke hensigten med kurset at specialisere fagmænd inden for formel logik eller sociologisk metode, men derimod, at den studerende dannes sociologisk og bliver i stand til selvstændigt at reflektere over og tage stilling til samfundsvidenskabernes, og særligt sociologiens, grundlag, metode og formål.

Kurset vil være relevant for studerende ved det samfundsvidenskabelige og det humanistiske fakultet.

I udvælgelsen af litteratur til kurset prioriteres metodediskussioner, forelæsningsrækker og andre tekster med umiddelbar samfundsmæssig relevans i deres samtid, for på baggrund af disse mere levende genrer, hvor akademikere bliver synlige som engagerede iagttagere, at fokusere på sociologiens placering i og relevans ift. samfundet.

Der vil indgå tekster af G. Frege, B. Russell, D. Hume, G. Spencer-Brown, M. Weber, Th. W. Adorno, K. Popper, N. Luhmann, J. Habermas, B. Latour m.fl.

Tekster på tysk vil indgå i kurset, hvis det ikke er muligt at skaffe en engelsk eller dansk oversættelse, men i så fald vil der være sekundærtekster og supplerende litteratur.

Der vil desuden blive stillet en bibliografisk linksamling til rådighed gennem referencemanagementprogrammet Zotero.

Kompendium påregnes udarbejdet.

Undervisningen vil veksle mellem deduktive, induktive og dialogiske former. Der vil typisk være oplæg fra underviserne af ca. en times varighed med efterfølgende diskussion. I tredje modul vil der blive lagt mere vægt på oplæg af de studerende.
Kurset fungerer også som liniefag for specialiseringsretningen: Kultursociologi
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 123,5
  • Forberedelse
  • 123,5
  • Forelæsninger
  • 28
  • I alt
  • 275,0
Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Afløsningsopgaven kan udarbejdes individuelt eller i grupper (max. 4 studerende pr. gruppe). Ved gruppebesvarelser skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres. Afløsningsopgaven må i forbindelse med fag tillagt 10 ECTS maximalt fylde 15 sider á 2400 tegn. Ved gruppebesvarelser tillægges 7½ sider á 2400 tegn pr. ekstra studerende.
Det maksimale omfang for afløsningsopgaver i forbindelse med fag tillagt et andet antal ECTS end 10 ECTS reguleres proportionalt hermed. Petitum for afløsningsopgaven sammensættes frit af den studerende
inden for kursusbeskrivelsens rammer.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Eksamensperiode
Aflevering af eksamensopgaver: Kl. 12.00 i sekretariatet (16.1.34) Afleveringsdatoer vil være tilgængelige på Absalon.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen.