ASOA05026U Eksplorativ og konfirmatorisk faktoranalyse - lukket for yderligere tilmeldinger

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Explorative and confirmatory factor analysis - closed for further registrations

Kursusindhold

Menneskers værdier og holdninger er vanskelige at måle i statistiske analyser. En måde at undersøge dem på kvantitativ er ved brug af faktoranalysen. Metoden arbejder ud fra en præmis om, at der bagved de observerede variable "skjuler" sig nogle faktorer, som er skyld i den målte variation. Eksempelvis at forskelle i besvarelser af en spørgeskemaundersøgelse om holdninger til velfærdsstaten skyldes en bagvedliggende faktor, der angiver respondenternes politiske tilhørsforhold eller om personer fra de højere sociale klasser er mere venligstemte overfor globaliseringen end personer fra lavere klasser.

Nærmere bestemt handler metoden om at måle om teoretiske begreber kan genfindes i spørgeskemaer. Faktoranalysen kan benyttes til at reducere et batteri af holdnings- og værdispørgsmål til nogle få bagvedliggende faktorer, som kan operationaliseres til sociologiske begreber. Dette fokus på bagvedliggende strukturerende faktorer kombineret med teori gør metoden til et stærkt sociologisk værktøj. Faktoranalysen har derfor spillet en stor rolle i samfundsvidenskabelige analyser lige fra Adornos studier af "Den autoritære personlighed" (1950) til moderne livsstils- og valganalyser, hvor personer kategoriseres i bestemte segmenter.

Kurset er for alle som har lyst til at vide mere om sociologiske kvantitative metoder. Der forudsættes ingen særlig statistisk kunnen, da der gives en introduktion til den statistiske grundidé bag metoden. Undervisningen er tilrettelagt således, at den studerende i løbet af kurset erhverver færdighederne til at gennemføre analyser af skalaer og modeller for latente variabler inden for samfundsvidenskaberne. Kurset vægter således en praktisk tilgang, hvor de studerende via øvelser får en grundlæggende forståelse for metoderne. Metoden er ydermere oplagt til at kombinere i mixed method design som også gør brug af kvalitative metoder.

Undervejs i kurset introduceres eksplorative tilgange til faktoranalysen herunder principal komponent analyse samt til mere konfirmatoriske tilgange som eksempelvis strukturelle ligningsmodeller. Øvelserne tager udgangspunkt i Stata.

Målbeskrivelser
Målet er at give de studerende en introduktion til statistiske målemodeller, som giver dem redskaberne til at de selv efterfølgende kan specialisere sig i de forskellige præsenterede metoder.
Undervisningsmateriale
Poul Kline (1994) An Easy Guide to Factor Analysis. Routledge. Samt diverse artikler (uddeles undervejs).
Grundlæggende kendskab til statistiske metode samt Stata på brugerniveau.
Undervisningen vil veksle mellem ca.1 times forelæsning og to timers praktiske øvelser.
Det forventes, at alle studerende medbringer egen PC og har installeret Stata inden kursusstart.

Kurset fungerer også som liniefag for specialiseringsretningen: Metode

SAMF IT har oprettet en side for installering af programmer på egne computere: http:/​​​/​​​samf-it.ku.dk/​​​stud/​​​programmer
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 61,25
  • Eksamensforberedelse
  • 61,25
  • Forelæsninger
  • 15
  • I alt
  • 137,50
Point
5 ECTS
Prøveform
Løbende bedømmelse
Aktiv undervisningsdeltagelse
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Intern bedømmelse
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen
Point
5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Omfang: Max 7½ side á 2400 tegn (inkl. mellemrum). Ved gruppebesvarelser tillægges 50 % á 2400 tegn pr. ekstra studerende.
Bemærk: Ved gruppebesvarelser skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Eksamensperiode
Aflevering af eksamensopgaver: Kl. 12.00 i sekretariatet (16.1.34) Datoen er 12. september 2014.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen