APSK05119U Valgfag - Parforholdets Psykologi

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Elective course - The Psychology of Relationships

Uddannelse
Kandidatuddannelsen i Psykologi 2010 – studieordningen
Kursusindhold

Parforholdets Psykologi                                                                      

Forløbet placerer sig med sit fokus på parforholdet inden for rammerne af det relationelle paradigme. Det er især intersubjektiviteten, det dialogiske og forbundetheden som livets ontologisk forudsætning, der vi inspirere forløbet.

Det moderne liv har uden tvivl skabt nye rammer omkring parforholdet og mange oplever det som en udfordring at få kærlighedslivet til at fungere og udvikle sig efterhånden som relationen bevæger sig fra forelskelsens første beruselse, til en mere etableret hverdag hvor gensidigt ansvar og forpligtelser trænger sig på. Alt imens Skilsmissestatistikkerne bekræfter at det ikke er let, vidner den uendelige strøm af kærlighedsfilm og –sange, om at parforholdet ikke blot ligger os alle på sinde, det er også i parrelationen vi investerer de dybeste håb og drømme og det er her nogle af de stærkeste følelser kommer til udtryk.

For at få indsigt i det moderne parforholds vilkår og udfordringer vil vi placere parforholdet i en sociokulturel og historisk kontekst. Vi vil fordybe forståelsen af parrelationens dynamikker via et udviklingsperspektiv hvor vi udfolder en tilsyneladende almen cyklus fra den mere irrationelle forelskelse, henover den ligeså irrationelle magtkamp til det modne kærlighedsforhold (en potentiel mulighed).

Vi vil desuden belyse parforholdet i et narrativt konstruktivistisk, et psykodynamisk, et tilknytningsteoretisk og et neuroaffektivt perspektiv. I disse perspektiver vil vi arbejde med temaer som: fastlåste mønstre, vrede, jalousi, sexualitet; samt parforholdstraumer som: svigt, vold, og utroskab.

Kursets ambition er at sætte de teoretiske indfalsvinkler i relation til parterapeutisk praksis, for her igennem at indkredse de mest effektive metoder og interventioner. Herunder vil vi reflektere og diskutere terapeutens udfordringer, rolle og primære opgaver i det komplekse, følelsesmættede parterapeutiske rum.

Formmæssigt vil forløbet være tilrettelagt som vekslen mellem oplæg, debat, illustrative øvelser, og filmklip. Sideløbende arbejdes der i dybden med et selvvalgt emne indenfor den overordnede ramme, der munder ud i en skriftlig opgav på max. 14 sider. Et ledeprincip for modulet vil være at gennemføre det i en eksemplarisk dialogisk ånd.

Målbeskrivelser

Målet med fagelementerne er at muliggøre udbygning eller perspektivering af det psykologfaglige genstandsområde gennem teoretisk eller empirisk arbejde med emneområder inden for eller relateret til psykologien. Valgfag kan tages på Institut for Psykologi eller på andre uddannelser.

SOMMER 2013
Undervisningsdage: Uge 27: 1/7; 2/7; 3/7 og 4/7 og uge 28: 9/7 og 10/7.
Alle dage fra kl. 8:00 til 12 v/John Mortensen
Sommerkursus i uge 27 og 28 – Elektronisk tilmelding via Selvbetjeningen på KUnet fra 15. maj - 1. juni 2013

FORÅR 2014
Parforholdets Psykologi: Mandag 8-12 v/John Mortensen
OBS! Holdundervisning 6 uger med start uge 6- Elektronisk tilmelding via Selvbetjeningen på KUnet fra 15. november til 1. december
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 24
  • I alt
  • 24
Point
10 ECTS
Prøveform
Kursusdeltagelse
Skriftlig aflevering
Ved kursets begyndelse skal den studerende vælge et opgavetema og senest 4. under-visningsgang skal der foreligge en godkendt problemformulering, som danner udgangs-punkt for den individuelle opgave på max. 14 sider. Intern censur på opgaven.
Den obligatoriske kursuslitteratur er på 1000 sider (hertil kommer 200 siders selvvalgt litte-ratur). Der er 75 % mødepligt med aktiv deltagelse, men de studerende forventes at delta-ge i al undervisning. Aktiv deltagelse består I et gruppebaseret oplæg. Det anbefales at oplæg og opgavetema koordineres så man både får mulighed for at arbejde i dybden med sit tema samt drage fordel af at kunne sparre med sin gruppe.
Krav til indstilling til eksamen
Mindst 75% fremmøde
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode
Juni
Reeksamen
August
Kriterier for bedømmelse