APSK05114U Valgfag - Udviklingspsykopatologi
Elective course - Developmental Psychopathology
Udviklingspsykopatologi
Udviklingspsykopatologi forstår psykiske lidelser som en
udviklingsproces. Denne udvikling er bestemt af det enkelte
individs biologi, psykologi og dets sociale livsbetingelser, samt
ikke mindst af selve udviklingsprocessen, det dynamiske samspil
mellem det biologisk, psykologiske og sociale niveau, der gør hver
udviklingssti unik for det enkelte individ.
Udviklingspsykopatologien beskæftiger sig med, hvordan en række
psykiske grundfunktioner indenfor affekter, kognition, og sociale
færdigheder udvikles, og ser på risikoudvikling på disse områder i
et livslangt perspektiv der omfatter både barndom, ungdom og
voksenalder.
I dette valgfag er en række undervisere gået sammen for at dække og
belyse den udviklingspsykopatologiske tilgang fra forskellige
vinkler. Der vil være en gennemgående tovholder samt nye
oplægsholdere ved hver undervisningsgang. Undervisningen har til
formål at give den studerende en grundig indsigt i den
udviklingspsykopatologiske tilgang. Denne forståelse vil udgøre et
godt grundlag for at få en mere integreret forståelse af
uddannelsens forskellige discipliner såvel indenfor det
normalpsykologiske som det kliniske område. Eksamensformen er aktiv
deltagelse af de studerende i form af bl.a. diskutantgrupper samt
individuel aflevering af responspapirer.
Holdundervisning 12 uger, med start uge 36 – Elektronisk tilmelding via Selvbetjeningen på KUnet fra 15. maj - 1. juni 2013
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 24
- I alt
- 24
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringAktiv deltagelse: Til alle undervisningsgange med undtagelse af første og sidste gang (i alt 10 gange) oploader hver studerende senest 24 timer før et responspapir på ca. 1,5 normal-side på Absalon i mappen "responspapirer" til den pågældende undervisningsgang.
Der kan frit vælges mellem:
a) en kritisk refleksion over litteraturen til den pågældende undervisningsgang med inddra-gelse af indhold fra de tidligere undervisningsgange.
b) Et spørgsmål til undervisningen samt baggrunden for spørgsmålet ud fra litteraturen til den pågældende undervisningsgang med inddragelse af indhold fra de tidligere undervis-ningsgange.
c) Forslå et muligt fremtidigt forskningsprojekt eller en intervention – forebyggelse eller
behandling - ud fra litteraturen til den pågældende undervisningsgang med inddragelse af indhold fra de tidligere undervisningsgange.
Hvert responspapir vurderes godkendt-ikke godkendt ved hver undervisningsgang af under-viser for den pågældende gang.
Derudover deltager de studerende aktivt på holdet via resumeopgaver i grupper, samt al-mindelig aktiv deltagelse i diskussioner i undervisningen.
Kurset er bestået ved 75 % aktiv fremmøde inklusiv godkendte responspapirer på max 14 sider. 75 % = fremmøde i alt mindst 9 gange og i alt mindst 8 godkendte responspapirer.
Pensum: 1000 sider obligatorisk
Gruppeprøvebestemmelse: responspapirer afleveres individuelt
Afsluttende opgave: Ingen. Responspapirerne afløser den afsluttende opgave.
Omfang: hvert responspapir skal være på ca. 1,5 sider, tilsammen skal de 10 responspapirer udgøre max 14 sider. - Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- APSK05114U
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- C
- Kursuskapacitet
- Ca. 30 studerende pr. hold
- Studienævn
- Studienævnet for Psykologi
Udbydende institut
- Institut for Psykologi
Kursusansvarlige
- Susanne Harder (susanne.harder@psy.ku.dk)