APSK05018U Social udviklings- og integrationspsykologi - Praksishold

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Community Psychology - Practical training

Uddannelse
Kandidatuddannelsen i Psykologi 2010 – studieordningen
Kursusindhold

Fagområdet social udvikling og integrationspsykologi beskæftiger sig overordnet med psykologisk intervention i sociale og kulturelle relationer.

Fagelementernes centrale emner:

  • Forholdet mellem den enkeltes udvikling af personlighed og sociale og kulturelle forhold.
  • Klassifikations- og dokumentationssystemer, deres fremstilling, håndtering og betydning for udredning og intervention som de fremtræder i psykosociale og pædagogiske interventioner.
  • Evalueringer af kvalitetsudvikling af sociale, kulturelle og personlige processer, metoder og procedurer.
  • Psykologens funktion i institutionelle, sociale og kulturelle processer her under etiske forholdemåder som forskellige forståelses og interventionsformer fordrer i den konkrete praksis.
  • Juridiske forhold vedrørende arbejde med klienter/brugere.

 Social udviklings- og integrationspsykologi omfatter følgende fagelementer:
Seminarhold (incl. forelæsningsrække) (fagelement 342) og praksishold (fagelement 343).


Under ovenstående ramme udbydes følgende praksishold:

Praksishold 1 v/David Brian Borup -Perspektiver på (be)handlings- og udviklingsarbejdet udenfor det terapeutiske rum
De første gange vil David B. Borup undervise i de praksisområder han selv kender indenfor arbejdet med marginaliserede, misbrugere, udsatte unge, projektarbejde, konsulentarbejde etc.; samt hvorledes man som psykolog kvalificerer sit arbejde i en socialpsykiatrisk institution. Hver undervisningsgang vil være bygget op omkring et tema, der undersøges i teori og praksis. Følgende temaer vil blive berørt: Handling som behandling, den psykosociale intervention og de psykosociale ”produkter”, sociale patologier, det psykiske som en social frembringelse etc. Temaer af mere dagligdagskarakter vil være fastlåsthed, fremmedgørelse, ensomhed og forsøg på at frigøre sig fra gamle problematiske handlemåder.



Kurset udbydes kun i forårssemestret

Målbeskrivelser

Den studerende skal kunne:

  • Redegøre for udvalgte psykologiske problemstillinger ud fra direkte eller indirekte erfaringer med caseforløb/eksemplariske praktiske problemstillinger og social udviklings- og integrationspsykologiske teorier og interventionsmetoder samt udrednings- og evalueringsmetoder.
  • Analysere direkte eller indirekte erfaringer med caseforløb/praktiske problemstillinger ud fra social udviklings- og integrationspsykologiske teorier og interventionsmetoder, samt udrednings- og evalueringsmetoder.
Seminarhold (fagelement 342) skal bestås samtidig med eller forud for praksishold.
Professionel psykologisk færdighedstræning (fagelement 361) skal bestås samtidig med eller forud for praksishold.
Praksishold
Hold 1: Tirsdag 12-15 v/David Brian Borup
Praksishold 14 uger med, start uge 6 - Elektronisk tilmelding via Selvbetjeningen på KUnet fra 15. november til 1. december
  • Kategori
  • Timer
  • Praksishold
  • 42
  • I alt
  • 42
Point
5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
PRØVEFORM: Mindst 75 % fremmøde, aktiv deltagelse i undervisningen samt afsluttende skriftlig opgave, der med inddragelse af litteraturen reflekterer en i forhold til praksisholdet relevant problemstilling.
GRUPPEPRØVEBESTEMMELSE: Prøven kan kun aflægges som individuel prøve.
OMFANG: Max 5 siders fri skriftlig hjemmeopgave.
Krav til indstilling til eksamen
Mindst 75 % fremmøde, aktiv deltagelse i undervisningen
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode
Januar/juni
Reeksamen
Februar/August
Kriterier for bedømmelse