APSK05005U Arbejds- og organisationspsykologi - Seminarhold incl. forelæsningsrække

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Work and Organizational Psychology - Seminar class including lecture series

Uddannelse
Kandidatuddannelsen i Psykologi 2010 – studieordningen
Kursusindhold
  • Arbejds- og organisationspsykologi beskæftiger sig med forholdet mellem individ, arbejde og organisering samt udredning, intervention og evaluering i forhold til de organisatoriske, gruppemæssige og individuelle krav og muligheder, der eksisterer for såvel den individuelle som den kollektive mestring af organisationens opgaver.

Fagelementernes centrale emner:

  • Forskningsresultater vedrørende problemstillinger knyttet til temaer som f.eks. reorganisering, fleksibelt arbejde, stress, ledelse, teamstruktur, coaching, og konflikter.
  • Fortolkning og formidling af resultater fra arbejds- og organisationspsykologisk udredning og intervention i forhold til ansatte og ledelse.
  • Identifikation, vurdering, anvendelse og udvikling af metoder til forebyggelse af og indgriben i arbejds- og organisationspsykologiske problemer.
  • Evalueringsmetoder til vurdering af arbejds- og organisationspsykologisk intervention.
  • Etiske problemstillinger i relation til forskellige forståelsesmåder og interventionsformer i den konkrete praksis.
  • Juridiske forhold vedrørende arbejdet med intervention og evaluering.

Arbejds- og organisationspsykologi omfatter følgende fagelementer:

Seminarhold (incl. forelæsningsrække) (fagelement 312) og praksishold (313).

Under ovenstående ramme udbydes følgende seminarhold i efterårssemestret 2013:

Seminarhold 1 v/Annie Høgh og Faezeh Zand - Psykologiske perspektiver på psykisk arbejdsmiljø, negative sociale relationer, stress og resiliens.
Psykisk arbejdsmiljø har stor betydning for medarbejdernes helbred og velbefindende. For at psykologer kan intervenere og arbejde med forebyggelse og organisationsudvikling er det vigtigt at kunne anvende forskningsbaserede teoretiske perspektiver og afprøvede metoder til udviklingsarbejdet. På seminarholdet vil vi analysere og diskutere teorier og praksiseksempler gennem fx casearbejde. Vi vil fokusere på psykologens rolle som forandringsagent i forbindelse med udvikling af psykisk arbejdsmiljø og ledelse, herunder fokusere på stress, konflikter og mobning samt organisationsudvikling ift håndtering og forebyggelse af negative sociale relationer. Formålet med kurset er at videreudvikle deltagernes 1. teoretiske forståelse indenfor arbejds- og organisationspsykologi, 2. evne til at analysere konkrete og aktuelle problemstillinger indenfor det psykiske arbejdsmiljøområde samt 3. handlestrategier for konkrete interventioner i organisationer i forhold til fx stress, konflikter og mobning. Undervisningen vil foregå som en vekselvirkning mellem oplæg, gruppeøvelser og plenumdiskussioner.


Seminarhold 2 v/Janne Skakon og Lisbeth Harms - Risk at Work – Studies of human and organizational factors in the formation of a safe work culture.
Course Content The concept of risk has become an increasingly important issue in society, in organizations and in daily work practices. As a consequence methods for risk assessment and management have become cornerstones in the organizational formation of a safety culture.
The course takes a psychological approach to risk and safety. It starts out by analyzing the concept of risk and related psychological concepts including the psychometric approach to risk perception, theories of risk behavior and safety culture. The course continues by linking the concepts to actual work practices, e.g. by introducing a case organization and by discussing methods of risk management with related external experts.
The aim of the course is to make the participants fit for professionally dealing with risk assessment and risk communication in various work environments. Therefore, all participants, divided in teams, are required to participate in case-oriented field work, to prepare homework related to the case study and to prepare written or oral presentations for the course meetings. Participants are also required to create a poster, since the course will be terminated by a poster presentation session with participation of external experts.
A full activity plan for the course and instructions for the first course meeting will be available in the group room at ABSALON by week 34. Before course start the students must read:
Fishoff, B and J. Kadvany (2011) Risk: A very short introduction. Oxford University Press (135 pages).
Hatch, M.J. (2011) Organizations: A very short introduction. Oxford University Press (120 pages)



Under ovenstående ramme udbydes følgende seminarhold i forårssemestret 2014:

Seminarhold 1 v/ Paul M. Conway - The psychosocial work environment, employee well-being and organizational behaviours.
Paul M. Conway is Visiting Associate Professor, Centre of Work and Organizational Psychology, UCPH
Employers are becoming increasingly aware that building positive psychosocial work environments is key to safeguarding employees’ well-being and promoting high levels of performance. Work and organizational psychologists are offering consultancy to organizations willing to find more effective ways to create and keep a healthy, flourishing and productive workforce. This seminar yields state-of-the-art theoretical and methodological knowledge that will provide participants with the “know-how” required for devising, implementing, and evaluating processes aimed at the assessment and management of psychosocial factors in work organizations. At the end of the course, students will be equipped with the theoretical and metodological bases for:

-      Recognizing and measuring major work-related psychosocial factors, including chronic job stressors, negative relations and power and politics in organizations, and relevant indicators of impact such as health-related problems, decreased performance and negative organizational conducts (e.g., sickness absence and counterproductive work behaviours);

-      Understanding the role of personality and coping styles in modifying the way the psychosocial work environment affects individual health and behaviours;   

-      Developing tailor-made assessment and management strategies that take into account important issues such as the specificities of the organizational contexts under investigation and the resources available to the employers. 

The classes will include combined teaching strategies such as lectures, group work, case studies, exercises and discussions.

Seminarhold 2: Ann-Louise Holten, Postdoc og Yun Ladegaard, PhD studerende – Organisationsforandringer og stress
De fleste mennesker vil før eller siden opleve organisationsforandringer, som potentielt kan føre til stress.  Formålet med seminaret er at videreudvikle deltagernes: 1. Teoretisk forståelse af organisationsforandringer og stress (fænomenerne, årsagssammenhænge og forebyggelse). 2. Evne til at analysere konkrete problemstillinger, tematikker og cases indenfor området. 3. Interventionsstrategier rettede mod både organisation og individ.
Første del af seminaret vil omhandle organisationsforandringer – deres natur og potentielle konsekvenser. Vi vil, med udgangspunkt i organisationspsykologisk teorier og metode, analysere forskellige perspektiver på hvordan forandringsprocesser kan håndteres og negative konsekvenser forebygges. Vi vil desuden se på mellemlederens rolle og betydning i forhold til at skabe gode forandringsprocesser.
Anden del af seminaret omhandler stress, stresshåndtering og den stresssygemeldtes arbejdsplads. Deltagerne vil blive instrueret og øve forskellige stresshåndteringsværktøjer, som kan bruges i stressbehandling. Derudover vil vi gå i dybden med de stresssygemeldtes arbejdspladser, hvad sker der på arbejdspladsen, når en medarbejder bliver sygemeldt med stress? Hvilke faktorer fremmer og hæmmer tilbagevenden til arbejdet? Denne del har særlig fokus på leder, kolleger og arbejdsmiljøorganisation.
Seminaret vil bestå af oplæg, øvelser, gruppearbejde, præsentationer og casearbejde. Der vil desuden indgå et virksomhedsbesøg for hver del.
Datoer for undervisning: 17/2, 24/2, 3/3, 10/3, 24/3, 31/3, 7/4, 28/4 og 5/5

Målbeskrivelser

Den studerende skal ved lynprøven kunne:

  • Redegøre for centrale elementer ved arbejds- og organisationspsykologiske teorier, begreber og interventionsformer.
  • Beskrive ligheder og forskelle mellem arbejds- og organisationspsykologiske teorier, begreber, empiri og interventionsformer.

 Den studerende skal kunne:

  • Afgrænse en arbejds- og organisationspsykologisk problemstilling på basis af kendskab til et sæt af teorier, begreber, empiri og interventionsformer.
  • Analysere den udvalgte problemstilling ud fra særligt udvalgte teorier og metodiske tilgange, samt empirisk viden.
  • Belyse styrker og svagheder ved de valgte tilgange til problemstillingen ved at sammenligne med andre teorier og metodiske tilgange, samt empirisk viden.
  • Diskutere den foretagne analyse af problemstillingen ved brug af en sammenhængende faglig argumentationsform.
  • Redegøre for centrale problemstillinger, begreber, teorier og empirisk viden inden for det område, som seminarholdet omfatter.
EFTERÅR 2013
Oversigtsforelæsning: mandag 8-10 lokale CSS v/ Annie Høgh m.fl. ENGELSK
Oversigtsforelæsning 6 uger, med start uge 36

Seminarhold
Hold 1: Tirsdag 12-15, Annie Høgh og Faezeh Zand - start uge 37
Hold 2: Mandag 10-13, Janne Skakon og Lisbeth Harms
Seminarhold 10 uger, med start uge 36 el. 37 – Elektronisk tilmelding via Selvbetjeningen på KUnet fra 15. maj - 1. juni 2013.


FORÅR 2014
Oversigtsforelæsning: Fredag 10-12 lokale CSS v/ Annie Høgh m.fl. – Engelsk
Oversigtsforelæsning 6 uger, med start uge 6

Seminarhold
Hold 1:Mandag 10-13, Paul M. Conway – start uge 7
Hold 2:Mandag 10-13, Ann-Louise Holten & Yun Ladegaard – start uge 8
Seminarhold 10 uger, med start uge 7 eller 8 - Elektronisk tilmelding via Selvbetjeningen på KUnet fra 15. november til 1. december
Seminarhold kan tages som valgfag hvis lynprøven på programmet er bestået.
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 12
  • Seminarhold
  • 30
  • I alt
  • 42
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet
PRØVEFORM: Fri mundtlig prøve på baggrund af synopsis.
GRUPPEPRØVEBESTEMMELSE: Studerende kan skrive synopsis sammen i grupper dog max 3 personer. Den mundtlige del afvikles individuelt, og der foretages individuel bedømmelse. Den enkelte studerende i gruppen kan ikke overhøre eksamen af en anden studerende i samme gruppe.
OMFANG: Den mundtlige del varer 30 min, inkl. evt. mundtligt oplæg fra eksaminanden. Synopsens omfang er max 6 sider, uanset om det er en individuel synopsis eller en gruppesynopsis. Ved gruppesynopsis skal hver enkelt studerendes bidrag i det skriftlige produkt ikke angives.
SÆRLIGE BESTEMMELSER: Prøven har form som en mundtlig sagsfremstilling af den valgte problemstilling, efterfulgt af en af eksaminator ledet diskussion mellem den studerende, eksaminator og censor. Vurderingen vægter den skriftlige del med ca. 1/3 og den mundtlige med ca. 2/3.
Krav til indstilling til eksamen
For at kunne gå til synopsiseksamen skal den studerende efter forelæsningsrækkens afslutning bestå en lynprøve.

Lynprøve:
PRØVEFORM: Skriftlig prøve på universitetet.
BEDØMMELSESFORM: Bestået/Ikke bestået.
OMFANG: Den studerende har 3 timer til sin rådighed. Besvarelsen af hvert enkelt spørgsmål må være på ca. ½ side.
HJÆLPEMIDLER: Ved lynprøven kan der ikke medbringes hjælpemidler.
Hjælpemidler
Kun visse hjælpemidler tilladt
Til den mundtlige del af synopsisprøven kan eksaminanden medbringe hjælpemidler, såsom overheads, tabeller m.v.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode
Synopsis aflevering december/maj, mundtlig januar/juni
Reeksamen
Februar/August
Kriterier for bedømmelse