APSK05005U Arbejds- og organisationspsykologi - Seminarhold incl. forelæsningsrække
Work and Organizational Psychology - Seminar class including lecture series
- Arbejds- og organisationspsykologi beskæftiger sig med forholdet mellem individ, arbejde og organisering samt udredning, intervention og evaluering i forhold til de organisatoriske, gruppemæssige og individuelle krav og muligheder, der eksisterer for såvel den individuelle som den kollektive mestring af organisationens opgaver.
Fagelementernes centrale emner:
- Forskningsresultater vedrørende problemstillinger knyttet til temaer som f.eks. reorganisering, fleksibelt arbejde, stress, ledelse, teamstruktur, coaching, og konflikter.
- Fortolkning og formidling af resultater fra arbejds- og organisationspsykologisk udredning og intervention i forhold til ansatte og ledelse.
- Identifikation, vurdering, anvendelse og udvikling af metoder til forebyggelse af og indgriben i arbejds- og organisationspsykologiske problemer.
- Evalueringsmetoder til vurdering af arbejds- og organisationspsykologisk intervention.
- Etiske problemstillinger i relation til forskellige forståelsesmåder og interventionsformer i den konkrete praksis.
- Juridiske forhold vedrørende arbejdet med intervention og evaluering.
Arbejds- og organisationspsykologi omfatter følgende fagelementer:
Seminarhold (incl. forelæsningsrække) (fagelement 312) og praksishold (313).
Under ovenstående ramme udbydes følgende seminarhold i efterårssemestret 2013:
Seminarhold 1 v/Annie Høgh og Faezeh Zand - Psykologiske
perspektiver på psykisk arbejdsmiljø, negative sociale relationer,
stress og resiliens.
Psykisk arbejdsmiljø har stor betydning for
medarbejdernes helbred og velbefindende. For at psykologer kan
intervenere og arbejde med forebyggelse og organisationsudvikling
er det vigtigt at kunne anvende forskningsbaserede teoretiske
perspektiver og afprøvede metoder til udviklingsarbejdet. På
seminarholdet vil vi analysere og diskutere teorier og
praksiseksempler gennem fx casearbejde. Vi vil fokusere på
psykologens rolle som forandringsagent i forbindelse med udvikling
af psykisk arbejdsmiljø og ledelse, herunder fokusere på stress,
konflikter og mobning samt organisationsudvikling ift håndtering og
forebyggelse af negative sociale relationer. Formålet med kurset er
at videreudvikle deltagernes 1. teoretiske forståelse indenfor
arbejds- og organisationspsykologi, 2. evne til at analysere
konkrete og aktuelle problemstillinger indenfor det psykiske
arbejdsmiljøområde samt 3. handlestrategier for konkrete
interventioner i organisationer i forhold til fx stress, konflikter
og mobning. Undervisningen vil foregå som en vekselvirkning mellem
oplæg, gruppeøvelser og plenumdiskussioner.
Seminarhold 2 v/Janne Skakon og Lisbeth Harms - Risk
at Work – Studies of human and organizational factors in the
formation of a safe work culture.
Course Content The concept of risk has become an increasingly
important issue in society, in organizations and in daily work
practices. As a consequence methods for risk assessment and
management have become cornerstones in the organizational formation
of a safety culture.
The course takes a psychological approach to risk and safety. It
starts out by analyzing the concept of risk and related
psychological concepts including the psychometric approach to risk
perception, theories of risk behavior and safety culture. The
course continues by linking the concepts to actual work practices,
e.g. by introducing a case organization and by discussing methods
of risk management with related external experts.
The aim of the course is to make the participants fit for
professionally dealing with risk assessment and risk communication
in various work environments. Therefore, all participants, divided
in teams, are required to participate in case-oriented field work,
to prepare homework related to the case study and to prepare
written or oral presentations for the course meetings. Participants
are also required to create a poster, since the course will be
terminated by a poster presentation session with participation of
external experts.
A full activity plan for the course and instructions for the first
course meeting will be available in the group room at ABSALON by
week 34. Before course start the students must read:
Fishoff, B and J. Kadvany (2011) Risk: A very short introduction.
Oxford University Press (135 pages).
Hatch, M.J. (2011) Organizations: A very short introduction. Oxford
University Press (120 pages)
Under ovenstående ramme udbydes følgende seminarhold i
forårssemestret 2014:
Seminarhold 1 v/ Paul M. Conway - The psychosocial work
environment, employee well-being and organizational behaviours.
Paul M. Conway is Visiting Associate Professor,
Centre of Work and Organizational Psychology, UCPH
Employers are becoming increasingly aware that building positive
psychosocial work environments is key to safeguarding employees’
well-being and promoting high levels of performance. Work and
organizational psychologists are offering consultancy to
organizations willing to find more effective ways to create and
keep a healthy, flourishing and productive workforce. This seminar
yields state-of-the-art theoretical and methodological knowledge
that will provide participants with the “know-how” required for
devising, implementing, and evaluating processes aimed at the
assessment and management of psychosocial factors in work
organizations. At the end of the course, students will be equipped
with the theoretical and metodological bases for:
- Recognizing and measuring major
work-related psychosocial factors, including chronic job stressors,
negative relations and power and politics in organizations, and
relevant indicators of impact such as health-related problems,
decreased performance and negative organizational conducts (e.g.,
sickness absence and counterproductive work behaviours);
- Understanding the role of
personality and coping styles in modifying the way the psychosocial
work environment affects individual health and
behaviours;
- Developing tailor-made assessment
and management strategies that take into account important issues
such as the specificities of the organizational contexts under
investigation and the resources available to the employers.
The classes will include combined teaching strategies such as
lectures, group work, case studies, exercises and discussions.
Seminarhold 2: Ann-Louise Holten, Postdoc og Yun
Ladegaard, PhD studerende – Organisationsforandringer og stress
De fleste mennesker vil før eller siden opleve
organisationsforandringer, som potentielt kan føre til
stress. Formålet med seminaret er at videreudvikle
deltagernes: 1. Teoretisk forståelse af organisationsforandringer
og stress (fænomenerne, årsagssammenhænge og forebyggelse). 2. Evne
til at analysere konkrete problemstillinger, tematikker og cases
indenfor området. 3. Interventionsstrategier rettede mod både
organisation og individ.
Første del af seminaret vil omhandle organisationsforandringer –
deres natur og potentielle konsekvenser. Vi vil, med udgangspunkt i
organisationspsykologisk teorier og metode, analysere forskellige
perspektiver på hvordan forandringsprocesser kan håndteres og
negative konsekvenser forebygges. Vi vil desuden se på
mellemlederens rolle og betydning i forhold til at skabe gode
forandringsprocesser.
Anden del af seminaret omhandler stress, stresshåndtering og den
stresssygemeldtes arbejdsplads. Deltagerne vil blive instrueret og
øve forskellige stresshåndteringsværktøjer, som kan bruges i
stressbehandling. Derudover vil vi gå i dybden med de
stresssygemeldtes arbejdspladser, hvad sker der på arbejdspladsen,
når en medarbejder bliver sygemeldt med stress? Hvilke faktorer
fremmer og hæmmer tilbagevenden til arbejdet? Denne del har særlig
fokus på leder, kolleger og arbejdsmiljøorganisation.
Seminaret vil bestå af oplæg, øvelser, gruppearbejde,
præsentationer og casearbejde. Der vil desuden indgå et
virksomhedsbesøg for hver del.
Datoer for undervisning: 17/2, 24/2, 3/3, 10/3, 24/3, 31/3, 7/4,
28/4 og 5/5
Den studerende skal ved lynprøven kunne:
- Redegøre for centrale elementer ved arbejds- og organisationspsykologiske teorier, begreber og interventionsformer.
- Beskrive ligheder og forskelle mellem arbejds- og organisationspsykologiske teorier, begreber, empiri og interventionsformer.
Den studerende skal kunne:
- Afgrænse en arbejds- og organisationspsykologisk problemstilling på basis af kendskab til et sæt af teorier, begreber, empiri og interventionsformer.
- Analysere den udvalgte problemstilling ud fra særligt udvalgte teorier og metodiske tilgange, samt empirisk viden.
- Belyse styrker og svagheder ved de valgte tilgange til problemstillingen ved at sammenligne med andre teorier og metodiske tilgange, samt empirisk viden.
- Diskutere den foretagne analyse af problemstillingen ved brug af en sammenhængende faglig argumentationsform.
- Redegøre for centrale problemstillinger, begreber, teorier og empirisk viden inden for det område, som seminarholdet omfatter.
Oversigtsforelæsning: mandag 8-10 lokale CSS v/ Annie Høgh m.fl. ENGELSK
Oversigtsforelæsning 6 uger, med start uge 36
Seminarhold
Hold 1: Tirsdag 12-15, Annie Høgh og Faezeh Zand - start uge 37
Hold 2: Mandag 10-13, Janne Skakon og Lisbeth Harms
Seminarhold 10 uger, med start uge 36 el. 37 – Elektronisk tilmelding via Selvbetjeningen på KUnet fra 15. maj - 1. juni 2013.
FORÅR 2014
Oversigtsforelæsning: Fredag 10-12 lokale CSS v/ Annie Høgh m.fl. – Engelsk
Oversigtsforelæsning 6 uger, med start uge 6
Seminarhold
Hold 1:Mandag 10-13, Paul M. Conway – start uge 7
Hold 2:Mandag 10-13, Ann-Louise Holten & Yun Ladegaard – start uge 8
Seminarhold 10 uger, med start uge 7 eller 8 - Elektronisk tilmelding via Selvbetjeningen på KUnet fra 15. november til 1. december
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 12
- Seminarhold
- 30
- I alt
- 42
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- AndetPRØVEFORM: Fri mundtlig prøve på baggrund af synopsis.
GRUPPEPRØVEBESTEMMELSE: Studerende kan skrive synopsis sammen i grupper dog max 3 personer. Den mundtlige del afvikles individuelt, og der foretages individuel bedømmelse. Den enkelte studerende i gruppen kan ikke overhøre eksamen af en anden studerende i samme gruppe.
OMFANG: Den mundtlige del varer 30 min, inkl. evt. mundtligt oplæg fra eksaminanden. Synopsens omfang er max 6 sider, uanset om det er en individuel synopsis eller en gruppesynopsis. Ved gruppesynopsis skal hver enkelt studerendes bidrag i det skriftlige produkt ikke angives.
SÆRLIGE BESTEMMELSER: Prøven har form som en mundtlig sagsfremstilling af den valgte problemstilling, efterfulgt af en af eksaminator ledet diskussion mellem den studerende, eksaminator og censor. Vurderingen vægter den skriftlige del med ca. 1/3 og den mundtlige med ca. 2/3. - Krav til indstilling til eksamen
- For at kunne gå til synopsiseksamen skal den studerende efter
forelæsningsrækkens afslutning bestå en lynprøve.
Lynprøve:
PRØVEFORM: Skriftlig prøve på universitetet.
BEDØMMELSESFORM: Bestået/Ikke bestået.
OMFANG: Den studerende har 3 timer til sin rådighed. Besvarelsen af hvert enkelt spørgsmål må være på ca. ½ side.
HJÆLPEMIDLER: Ved lynprøven kan der ikke medbringes hjælpemidler. - Hjælpemidler
- Kun visse hjælpemidler tilladt
Til den mundtlige del af synopsisprøven kan eksaminanden medbringe hjælpemidler, såsom overheads, tabeller m.v.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
- Synopsis aflevering december/maj, mundtlig januar/juni
- Reeksamen
- Februar/August
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- APSK05005U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår og Forår
- Skemagruppe
- B
- Kursuskapacitet
- Ca. 30 studerende pr. hold
- Studienævn
- Studienævnet for Psykologi
Udbydende institut
- Institut for Psykologi
Kursusansvarlige
- Annie Høgh (Hogh) (annie.hoeg@psy.ku.dk)