APSK05003U Arbejds- og organisationspsykologi - Praksishold

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Work and Organizational Psychology - Practical training

Uddannelse
Kandidatuddannelsen i Psykologi 2010 – studieordningen
Kursusindhold

Arbejds- og organisationspsykologi beskæftiger sig med forholdet mellem individ, arbejde og organisering samt udredning, intervention og evaluering i forhold til de organisatoriske, gruppemæssige og individuelle krav og muligheder, der eksisterer for såvel den individuelle som den kollektive mestring af organisationens opgaver.

Fagelementernes centrale emner:

  • Forskningsresultater vedrørende problemstillinger knyttet til temaer som f.eks. reorganisering, fleksibelt arbejde, stress, ledelse, teamstruktur, coaching, og konflikter.
  • Fortolkning og formidling af resultater fra arbejds- og organisationspsykologisk udredning og intervention i forhold til ansatte og ledelse.
  • Identifikation, vurdering, anvendelse og udvikling af metoder til forebyggelse af og indgriben i arbejds- og organisationspsykologiske problemer.
  • Evalueringsmetoder til vurdering af arbejds- og organisationspsykologisk intervention.
  • Etiske problemstillinger i relation til forskellige forståelsesmåder og interventionsformer i den konkrete praksis.
  • Juridiske forhold vedrørende arbejdet med intervention og evaluering.

Under ovenstående ramme udbydes følgende praksishold:

Praksishold 1 v/Camilla Raymond

"Psykologi i organisationer: Hvordan kan vi som psykologer anvende vores faglighed, så det skaber værdi i praksis?

Igennem undervisningsrækken vil vi med udgangspunkt i de psykologiske teorier og metoder undersøge, hvordan vi konkret kan omsætte vores psykologiske faglighed i en verden hvor opgaven er i centrum og der er fokus på resultatskabelse og bundlinje. Et centralt spørgsmål vil være "om psykologen kan tilføre feltet mere og andet end de gængse HRM teorier". Undervisningen vil inddrage de interesser der er blandt de studerende og vil med udgangspunkt i konkrete cases fra virkeligheden, give de studerende mulighed for at afprøve hvordan udvalgte teorier og metoder kan sættes i spil i en konkret situation. Vi vil blandt andet diskutere og reflektere over klassiske organisationspsykologiske begreber som; Forandring og forandringsprocesser, Individuel og kollektiv læring, Læring i organisationer samt kompetenceudvikling. Der vil også i undervisningen blive plads til at inddrage og reflektere over de metoder som konsulenter i dag benytter sig af.”

Undervisning på følgende datoer: 6/9, 13/9, 20/9, 4/10, 11/10, 1/11 og 8/11-2013

Målbeskrivelser

Den studerende skal kunne:

  • Redegøre for udvalgte arbejds- og organisationspsykologiske problemstillinger ud fra primære eller sekundære erfaringer med interventionsforløb, teoretisk begrundede interventionsformer, udrednings- og evalueringsmetoder.
  • Analysere primært eller sekundært erfarede interventionsforløb ud fra arbejds- og organisationspsykologiske teorier og interventionsformer, samt udrednings- og evalueringsmetoder.
Seminarhold (fagelement 312) skal bestås samtidig med eller forud for praksishold.
Professionel psykologisk færdighedstræning (fagelement 361) skal bestås samtidig med eller forud for praksishold.
  • Kategori
  • Timer
  • Praksishold
  • 35
  • I alt
  • 35
Point
5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
PRØVEFORM: Mindst 75 % fremmøde, aktiv deltagelse i undervisningen samt afsluttende skriftlig opgave, der med inddragelse af litteraturen reflekterer en i forhold til praksisholdet relevant problemstilling.
GRUPPEPRØVEBESTEMMELSE: Prøven kan kun aflægges som individuel prøve.
OMFANG: Max 5 siders fri skriftlig hjemmeopgave.
Krav til indstilling til eksamen
Mindst 75 % fremmøde, aktiv deltagelse i undervisningen
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode
Januar/juni
Reeksamen
Februar/August
Kriterier for bedømmelse