APSB11017U Bachelorprojekt
Bachelor Thesis
Bachelorprojektet består af en beskrivelse,
analyse og diskussion af en selvvalgt afgrænset faglig
problemstilling. Bachelorprojektet behandler et psykologisk fænomen
fra et eller (tværgående) flere af områderne
personlighedspsykologi, socialpsykologi, udviklingspsykologi og
kognitionspsykologi.
Under ovenstående ramme udbydes følgende bachelorhold i
forårssemestret 2014
Hold 1 og 2 v/Vanessa Sonne-Ragans
Undervisningen på hold 1-2 sigter mod at deltagerne
opnår erfaring med og viden om hvordan videnskabsteorien integreres
i skriftlige opgaver. Konkret vil en række centrale termer
som; subjekt, objekt, ontologi og epistemologi blive gennemgået.
Fokus er på at vise hvordan sådanne begreber på forskellig vis kan
organisere udarbejdelsen af teoretiske opgaver eller teoretiske
afsnit i empiriske opgaver. Udover anvendelsesperspektivet på
videnskabsteorien, vil der blive fokuseret på at fremme deltagernes
forståelse for den videnskabelige genre, herunder vil temaer som
videnskabelige teorier, videnskabelige objekter, videnskabelige
modeller etc. blive berørt. Den overordnede målsætning er at
deltagerne får en lærerig skriveproces, og producerer et BA projekt
de kan stå inde for, i forlængelse heraf, at alle opnår
grundlæggende viden om den videnskabelige erkendelsesproces som den
kommer til udtryk i videnskabelige opgaver. Undervisningen tager
udgangspunkt i bogen Anvendt Videnskabsteori. Reflekteret
teoribrug i videnskabelige opgaver. Samfundslitteratur. 2012.
OBS – Vejledning ved Vanessa Sonne-Ragans fortrinsvis vil
foregå pr. mail og Skype. Vejledning i København vil ske i det
omfang det er muligt for hende.
Hold 3 v. Tone Roald
Dette hold henvender sig hovedsagelig til jer med
interesser indenfor de personlighed-, social- og
udviklingspsykologiske områder, hvor jeres personlige engagement i
forhold til valg af tema sættes i samspil med den videnskabelige
opgave. I de forskellige undervisningsgange arbejder vi os i
fællesskab gennem opgavens opbygning og indhold, med vægt på den
gode fænomenbeskrivelse som grundlag for teoretisk diskussion. Vi
bevæger os gennem bacheloropgavens mange faser fra indledning,
problemformulering og problemudfoldelse til konklusion, og ser fx
på hvordan subjektivitet, objektivitet og andre
videnskabsteoretiske udfordringer kan inddrages i projektet. Det er
en god ide at skriveprocessen følger undervisningsforløbet til en
hvis grad, sådan at jeres eget arbejde kan inddrages i forløbet.
Undervisningen komplimenterer den individuelle vejledning og
fordrer aktiv deltagelse. Mine egne hovedinteresser ligger
indenfor udforskningen af affektivitet, fænomenologi og
æstetik.
Hold 4 v/Thomas Habekost og Søren Kyllingsbæk
Dette hold henvender sig til studerende, der ønsker
at skrive om et psykologisk fænomen inden for eksperimentel
kognitionspsykologi, neuropsykologi eller tilgrænsende kliniske og
udviklingspsykopatologiske emner (f.eks. ADHD, autisme, depression
eller andre forstyrrelser med væsentlige neuropsykologiske
elementer). Målet med holdet er at styrke forbindelsen mellem
grundfagene i kognitionspsykologi, biologisk psykologi og
neuropsykologi og de afsluttende dele af studiet via
bacheloropgaven. Hovedformålet med holdundervisningen er at
understøtte og supplere den individuelle vejledning af opgaverne
(som deles mellem de to undervisere). Der vil være generel
undervisning i den akademiske skriveproces og dens forskellige
faser (problemafgrænsning, litteratursøgning, disponering af
teksten osv.) og råd om hvad der karakteriserer ”den gode opgave”
på dette niveau. De konkrete projekter på holdet vil løbende blive
inddraget som eksempler i undervisningen. Vi planlægger også
tematiske diskussioner af emner, der har relevans på tværs af
opgaverne. Dette kan for eksempel være hjernevidenskabernes
relation til psykologien, styrker og svagheder ved bestemte
forskningsretninger eller balancen mellem teoretisk refleksion og
empiriske undersøgelser”
Hold 5 v/Jytte Bang
Undervisningen vil forme sig som en indføring i at
skrive bachelorprojektet med vægt på de forskellige aspekter og
krav der generelt er i forbindelse med skrivningen af en akademisk
opgave samt de specifikke krav, der vedrører bachelorprojektet. Vi
vil arbejde med, hvad et psykologisk fænomen er, hvad en teoretisk
metode er og hvordan analyse, diskussion og argument kan bygges op.
Vi vil endvidere se på nogle af de grundlæggende og almene
temaer/grundproblemer i psykologien samt de teoretiske/begrebslige
udfordringer, der er forbundet med dem. Vi vil endvidere også
arbejde med opgaveemner, som holdets deltagere bringer
op.
Den studerende skal kunne:
- Afgrænse et emneområde og formulere en problemstilling.
- Gennemføre relevant litteratursøgning.
- Beskrive og analysere problemstillingens psykologiske fænomen, herunder inddrage relevant teori og empiri fra litteraturen.
- Redegøre, analysere og diskutere i forhold til den formulerede problemstilling således, at der genereres en argumenteret fremstilling fra problemstilling til konklusion, som besvarer det eller de spørgsmål, problemstillingen omhandler.
- Kognitionspsykologi
- Personlighedspsykologi
- Socialpsykologi.
- Udviklingspsykologi.
Opsamlingshold: Onsdag 13-15 lokale v/Judy Gammelgaard
Holdundervisning 6 uger, med start uge 36 – Elektronisk tilmelding via Selvbetjeningen på KUnet fra 15. maj - 1. juni 2013
FORÅR 2014
Fælles forelæsningsrække:”Anvendt videnskabsteori” Onsdag 13-15, uge 7, 9 og 11 lokale CSS 35.01.06 v/Vanessa Sonne-Ragans
Hold 1: Torsdag 8-10 Vanessa Sonne-Ragans
Hold 2: Torsdag 10-12 Vanessa Sonne-Ragans
Hold 3: Tirsdag 10-12 Tone Roald
Hold 4: Torsdag 13-15 Thomas Habekost & Søren Kyllingsbæk
Hold 5: Tirsdag 10-12 Jytte Bang
Forelæsning 3 uger - uge 7, 9 og 11
Holdundervisning 8 uger med start uge 6 - Elektronisk tilmelding via Selvbetjeningen på KUnet fra 15. november til 1. december
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 6
- Holdundervisning
- 16
- I alt
- 22
- Point
- 20 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringo PRØVEFORM: Fri skriftlig hjemmeopgave.
o GRUPPEPRØVEBESTEMMELSE: Prøven kan aflægges som gruppeprøve med op til 3 deltagere. Ved gruppeprøver skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres, så det sikres, at en individuel bedømmelse finder sted. En mindre del af opgaven kan dog være fælles jf. studieordningens pkt. 4.4
o OMFANG: Omfanget af opgaven er max 25 sider ved 1 studerende, max 38 sider ved 2 studerende og max 44 sider ved 3 studerende.
Bachelorprojektet skal forsynes med et engelsk resumé på max 1 side. Resuméet indgår i bedømmelsen. - Krav til indstilling til eksamen
- Emne og selvvalgt litteratur for bachelorprojektet skal godkendes af fagansvarlig lærer senest 1 måned inden aflevering.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
- Maj/juni
- Reeksamen
- August
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- APSB11017U
- Point
- 20 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår og Forår
Forelæsning og hold i foråret
Kun opsamlingshold i efteråret - Skemagruppe
- A
- Kursuskapacitet
- Ca. 30 studerende pr. hold
- Studienævn
- Studienævnet for Psykologi
Udbydende institut
- Institut for Psykologi
Kursusansvarlige
- Pernille Hviid (pernille.hviid@psy.ku.dk)