AANK12005U Kandidat Speciale
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Master's Thesis
Kursusindhold
Kandidatspecialet skrives på grundlag af data fra den studerendes feltarbejde.
Målbeskrivelser
I specialet skal den studerende vise, at han/hun sprogligt klart og fagligt velargumenteret kan:
- Formulere og undersøge en antropologisk problemstilling på
grundlag af feltarbejdsmaterialet og regional, metodisk og
teoretisk viden. - Reflektere kritisk over det empiriske materiale i forhold til
feltarbejdets betingelser og de anvendte metoder. - Analysere det empiriske materiale under inddragelse af
relevant antropologisk litteratur. - Diskutere det empiriske materiale og de valgte analytiske
begreber og/eller teorier i lyset af hinanden. - Generalisere på basis af eget feltarbejde og relevant regional,
tematisk, og teoretisk litteratur. - Formidle og argumentere på en faglig funderet og
overbevisende måde.
Herudover skal den studerende opfylde Institut for Antropologis
form og sprogkrav (se studieordningens punkt 4.3.2 om form og
sprogkrav).
Læs mere om specialemodeller
her
Formelle krav
Specialet skal
forsynes med et resumé på engelsk, såfremt opgaven er skrevet på
dansk. Hvis specialet er skrevet på et fremmedsprog, bortset fra
norsk og svensk, kan resuméet skrives på dansk, jf. § 24, stk. 2 i
Eksamensbekendtgørelsen. Den maksimale længde på resuméet er 7.200
anslag. Resuméet indgår i den samlede bedømmelse af specialet.
Resuméets anslag tæller ikke med i det samlede antal anslag for
specialet.
Undervisningsform
Faglig vejledning: 6
vejledningsgange af ca. 45 min. varighed pr. opg.
Skrives speciale i gruppe på 2 stud., opnormeres hver vejledning til 45 min. x 1,5. Forud herfor kan den studerende kontakte vejleder for at udarbejde speciale-kontrakten. Denne kontakt vil ofte være i form af mail, kortere samtaler og vil svare til ca. 20 minutters vejledning pr opgave. Ved Specialet er klyngevejledning en mulighed, som er en individuel vejledning, hvor ”nogen lytter med”. En klynge består af stud., som tilknyttes den samme vejleder, typisk af 2 til 3 stud. Klyngen vil som oftest blive sammensat med udgangspunkt i en fælles tematisk eller teoretisk interesse på tværs af de stud. Alle deltager herefter i de vejledningsgange, som aftales og planlægges i fællesskab. Ved klyngevejledning opnormes hver vejledning til 45 min. x 2. Grundideen er, at de studerende efter tur modtager individuel vejledning, men samtidig kan lære af at lytte til kommentarer, der vedrører medstuderendes arbejde. Herudover gør klyngevejledning det muligt bedre at udnytte det store potentiale, som vores stud. udgør, så deres kompetencer kan komme medstuderende til gode. Det er stadig muligt at have individuel vejledning uden klynge i forbindelse med specialet, hvis en studerende eller underviser fore-trækker det. Dog kan et krav om individuel vejledning uden klynge betyde, at man ikke kan få den vejleder, man har ønsket. Man vil i så fald få tildelt en anden vejleder.
Specialeseminaret vil behandle generelle spørgsmål i specialeskrivningen, herunder:
- den analytiske proces
- udvælgelse af empiri
- integrering af teori og empiri
- hvad er kontekst?
- validitets- og representativitetspørgsmål
- arbejdsprocessen
Formålet er:
- at skabet et forum for udveksling af erfaringer med at skrive speciale
- at give gode råd om opgaveskrivning
- at tilbyde fælles vejledning omkring generelle spørgsmål
- at etablere specialeskrivegrupper
- at imødekomme de specialestuderendes særlige behov
Skrives speciale i gruppe på 2 stud., opnormeres hver vejledning til 45 min. x 1,5. Forud herfor kan den studerende kontakte vejleder for at udarbejde speciale-kontrakten. Denne kontakt vil ofte være i form af mail, kortere samtaler og vil svare til ca. 20 minutters vejledning pr opgave. Ved Specialet er klyngevejledning en mulighed, som er en individuel vejledning, hvor ”nogen lytter med”. En klynge består af stud., som tilknyttes den samme vejleder, typisk af 2 til 3 stud. Klyngen vil som oftest blive sammensat med udgangspunkt i en fælles tematisk eller teoretisk interesse på tværs af de stud. Alle deltager herefter i de vejledningsgange, som aftales og planlægges i fællesskab. Ved klyngevejledning opnormes hver vejledning til 45 min. x 2. Grundideen er, at de studerende efter tur modtager individuel vejledning, men samtidig kan lære af at lytte til kommentarer, der vedrører medstuderendes arbejde. Herudover gør klyngevejledning det muligt bedre at udnytte det store potentiale, som vores stud. udgør, så deres kompetencer kan komme medstuderende til gode. Det er stadig muligt at have individuel vejledning uden klynge i forbindelse med specialet, hvis en studerende eller underviser fore-trækker det. Dog kan et krav om individuel vejledning uden klynge betyde, at man ikke kan få den vejleder, man har ønsket. Man vil i så fald få tildelt en anden vejleder.
Specialeseminaret vil behandle generelle spørgsmål i specialeskrivningen, herunder:
- den analytiske proces
- udvælgelse af empiri
- integrering af teori og empiri
- hvad er kontekst?
- validitets- og representativitetspørgsmål
- arbejdsprocessen
Formålet er:
- at skabet et forum for udveksling af erfaringer med at skrive speciale
- at give gode råd om opgaveskrivning
- at tilbyde fælles vejledning omkring generelle spørgsmål
- at etablere specialeskrivegrupper
- at imødekomme de specialestuderendes særlige behov
Bemærkninger
Husk tilmelding til
Specialeseminar via STADS selvbetjening.
Specialeseminaret afholdes i forår 2014:
Mandag fra kl. 9-12 i ugerne 6-21 i lokale 2.2.55, i uge 13, 18 og 21 dog i lokale CSS 2.0.42.
Specialeseminaret afholdes i forår 2014:
Mandag fra kl. 9-12 i ugerne 6-21 i lokale 2.2.55, i uge 13, 18 og 21 dog i lokale CSS 2.0.42.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 820,5
- Vejledning
- 4,5
- I alt
- 825,0
Eksamen
- Point
- 30 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringMundtligt forsvar med opsyn.Mundtlig eksamination
Den mundtlige eksamination i forlængelse af specialet tager form som en dialog mellem eksaminanden, den interne bedømmer (specialevejlederen) og den eksterne censor. Eksaminanden starter eksaminationen med et indledende oplæg på 5-10 minutter. Den efterfølgende dialog tager udgang punkt i specialet, hvorfra tråde vil blive trukket til generelle antropologiske diskussioner. Den mundtlige eksamination har varighed af en time inkl. votering. Tid til mundtlig eksamen: 45 minutter: Skrives specialet i grupper, skal hver studerende til en separat 45 minutters mundtlig eksamen. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Reeksamen
- Afleveres specialet ikke til den fastsatte deadline tæller det som et eksamensforsøg og der skal indenfor 14 dage indleveres en 2. specialekontrakt. Indlevering af en ny specialekontrakt er en forudsætning for forsat indskrivning på kandidatuddannelsen. En ny deadline sættes 3 mån efter godkendelsen af 2. specialekontrakt. Afleveres specialet ikke her, har den studerende et tredje eksamensforsøg, efter samme regler. Læs mere om reglerne for specialekontrakt på Uddannelsessiderne på Intranettet.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelse ovenfor. Bemærk opfyldes formalia ikke
afvises opgaven administrativt. Læs mere her for
KA
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- AANK12005U
- Point
- 30 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- Placering
- Forår og Efterår
- Skemagruppe
- "Specialeseminar"
- Studienævn
- Antropologi studienævn
Udbydende institut
- Institut for antropologi
Kursusansvarlige
- Charlotte Rosenmejer (cr@samf.ku.dk)
Gemt den
12-02-2014