AANB11045U Frygtens antropologi: Menneskers og samfunds forhold til fare
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Anthropology of Fear: Humans' & societies' concepts of fear
Kursusindhold
Kurset tager udgangspunkt
i en læseplan, der indeholder antropologiske, sociologiske og
filosofiske tekster, der diskuterer frygtbegrebet, forhold og
fænomener som fremkalder frygt blandt mennesker og samfund, og de
kulturelle, sociale og samfundsmæssige handlinger som frygt
afføder.
Kursets formål er derigennem at få skabt en forståelse for, hvordan antropologien kan tilgå de kontemporære diskurser, der beretter/beskriver, at vi lever i en verden, der i høj grad er kendtegnet ved risici, utryghed, usikkerhed og fare.
Samtidig er det kursets målsætning at skabe en forståelse, der i nogen grad transcenderer tid og rum ved eksemeplvis at pege på ligheder mellem ’frygt’ hos Malinowskis trobriander eller Evans-Pritchards azande og så ”os” mennesker, der fx lever i Becks postmoderne risikosamfund eller i Agambens undtagelsestilstand.
Herigennem søges en Antropologi om frygt; en viden om Mennesker og deres måde at forstå og leve i/med, men også på robust og kreativ vis modgå (resiliens) forskellige former for fare.
Kursets formål er derigennem at få skabt en forståelse for, hvordan antropologien kan tilgå de kontemporære diskurser, der beretter/beskriver, at vi lever i en verden, der i høj grad er kendtegnet ved risici, utryghed, usikkerhed og fare.
Samtidig er det kursets målsætning at skabe en forståelse, der i nogen grad transcenderer tid og rum ved eksemeplvis at pege på ligheder mellem ’frygt’ hos Malinowskis trobriander eller Evans-Pritchards azande og så ”os” mennesker, der fx lever i Becks postmoderne risikosamfund eller i Agambens undtagelsestilstand.
Herigennem søges en Antropologi om frygt; en viden om Mennesker og deres måde at forstå og leve i/med, men også på robust og kreativ vis modgå (resiliens) forskellige former for fare.
Målbeskrivelser
Den studerende skal i den afsluttende eksamen skrive et essay (med baggrund i kursets læseplan), der viser, at han/hun sprogligt klart og fagligt velargumenteret kan:
|
Undervisningsmateriale
500 siders obligatorisk
litterarur + 200 siders selvvalgt litteratur for
kandidatsstuderende. Selvvalgt litteratur skal være relevant.
Kompendium kan købes i bogladen (Academic Books).
Undervisningsform
Kurset består af lige dele
præsentation og diskussion af kursets læseplan; relateret til
relevante historiske eller nutidige fænomener, hvorigennem de
studerende reflekterer over og kontekstualiserer en antropologi om
frygt.
Kurset vil løbende invitere forskere med viden om ’frygtfænomener’ til at fremlægge og diskutere egen eller anden kursusrelevant forskning.
Kurset vil løbende invitere forskere med viden om ’frygtfænomener’ til at fremlægge og diskutere egen eller anden kursusrelevant forskning.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 35
- Seminarhold
- 28
- Studiegrupper
- 16
- Undervisningsforberedelse
- 131
- I alt
- 210
Tilmelding
Selvbetjeningen på KUnet
Meritstuderende kan finde mere information om tilmelding
her.
Eksamen 1 (Studerende indskrevet på KA-2008
studieordningen)
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- PortfolioPortofolioopgaver: Underviseren fastsætter hvor mange portfolioopgaver, der skal afleveres og længden af disse.
Minimum 75% af portofolio opgaverne indgår i den samlede bedømmelse.
Underviser meddeler ved kursets afslutning hvilke opgaver, der ligger til grund for bedømmelsen.
Eksamen skal altid vedrøre en problemstilling relevant for kurset og skal inkludere litteratur fra kurset.
Essayet kan skrives individuelt eller i grupper på maksimum 4 personer. Ved gruppebesvarelser skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres, så det sikres at individuel bedømmelse finder sted. Læs mere om reglerne for gruppeeksaminer i studieordningens punkt 4.3.1 - Krav til indstilling til eksamen
- Den studerende skal deltage aktivt i undervisningen for at kunne aflægge eksamen i kurset. Parametrene for aktiv deltagelse fastsættes af underviser og kan f.eks. være oplæg.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Der er udpeget en sekundær intern bedømmer på denne eksamen, der vil deltage i bedømmelsen, hvis den primære bedømmer finder dette er nødvendigt
- Reeksamen
- 1. og 2. reeksamen: Den studerende skal have deltaget i 1.
eksamensforsøg for at have ret til reeksamen. Den studerende skal
tilmelde sig reeksamen.
Skriftlig eksamen: Nyt essay/nye portofolioopgaver afleveres med ny problemformulering, det må gerne omhandle samme emne. Afleveres ved den udmeldte reeksamensdato.
Ved mundtlig eksamen: Den studerende skal udarbejde et nyt oplæg til mundtlig eksamen, det må gerne omhandle samme emne. Herefter skal den studerende op til ny mundtlig eksamen.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelser.
Eksamen 2 (Alle andre studerende)
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- PortfolioPortofolioopgaver: Underviseren fastsætter hvor mange portfolioopgaver, der skal afleveres og længden af disse.
Minimum 75% af portofolio opgaverne indgår i den samlede bedømmelse.
Underviser meddeler ved kursets afslutning hvilke opgaver, der ligger til grund for bedømmelsen.
Eksamen skal altid vedrøre en problemstilling relevant for kurset og skal inkludere litteratur fra kurset.
Essayet kan skrives individuelt eller i grupper på maksimum 4 personer. Ved gruppebesvarelser skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres, så det sikres at individuel bedømmelse finder sted. Læs mere om reglerne for gruppeeksaminer i studieordningens punkt 4.3.1 - Krav til indstilling til eksamen
- Den studerende skal deltage aktivt i undervisningen for at kunne aflægge eksamen i kurset. Parametrene for aktiv deltagelse fastsættes af underviser og kan f.eks. være oplæg.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Der er udpeget en sekundær intern bedømmer på denne eksamen, der vil deltage i bedømmelsen, hvis den primære bedømmer finder dette er nødvendigt
- Reeksamen
- 1. og 2. reeksamen: Den studerende skal have deltaget i 1.
eksamensforsøg for at have ret til reeksamen. Den studerende skal
tilmelde sig reeksamen.
Skriftlig eksamen: Nyt essay/nye portofolioopgaver afleveres med ny problemformulering, det må gerne omhandle samme emne. Afleveres ved den udmeldte reeksamensdato.
Ved mundtlig eksamen: Den studerende skal udarbejde et nyt oplæg til mundtlig eksamen, det må gerne omhandle samme emne. Herefter skal den studerende op til ny mundtlig eksamen.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelser.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- AANB11045U
- Point
- Se eksamensbeskrivelse
- Niveau
- BachelorBachelor tilvalg,Kandidat,Kandidat tilvalg
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Forår og Blok 3
- Skemagruppe
- Se skema
- Kursuskapacitet
- 30
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Antropologi studienævn
Udbydende institut
- Institut for antropologi
Kursusansvarlige
- Henrik Erdman Vigh (hv@anthro.ku.dk)
Undervisere
Henrik Vigh
Jesper Poulsen-Hansen, jesper@gemeinschaft.dk
Gemt den
03-03-2014