AANB11044U Innovation og co-creation
Innovation and co-creation
Innovation er på samfundets agenda, og fænomenet bliver diskuteret og praktiseret i politiske, akademiske og erhvervsmæssige felter. Innovation har mange former og definitioner, og begrebets flertydighed udsætter det for både lovprisning og modstand. Men hvad består dette fænomen af, når vi dykker ned i dagligdagens arbejde med innovation?
Dette kursus vil vende og dreje fænomenet innovation ved at koble teoretisk og metodisk viden med praktiske eksempler fra udvalgte virksomheder. I tæt samarbejde med Noma, Vega, IO Interactive, Nosco og MUUSE vil vi udfolde og diskutere daglige problemstillinger i arbejdet med at innovere. Hvad består den nordiske madkultur af? Hvordan ser verden ud, når digitale og fysiske univers sammenfattes i en “mixed reality”? Hvordan influerer sociale magtkampe på den gode idés overlevelsesmuligheder? Vi vil arbejde med innovation og undersøge de spørgsmål, som bliver stillet ude i organisationen eller i virksomheden.
Inden for innovationsparadigmet vil vi fokusere på teknologi, entreprenørskab, design, kreativitet, sociale bevægelser og organisationskultur.
Den studerende skal efter kursus have vist, at han/hun kan:
- Formulere en selvstændig antropologisk problemstilling indenfor kursets emneområde.
- Demonstrere faktuel viden om udvalgte etnografiske forhold og/eller empirisk forankring af det valgte kursus’ specifikke emneområde.
- Gennemføre en analyse på baggrund af centrale begreber eller temaer præsenteret på kurset.
- Demonstrere en evne til at anvende de i kurset gennemgåede teorier og begreber i relation til aktuelle cases.
- Gøre sig erfaring med anvendelse og formidling af antropologiske teorier og metoder for et ikke antropologisk publikum.
500 siders obligatorisk pensum + 200 siders ekstra selvvalgt litteratur for kandidatstuderende.
Undervisningen udfolder sig i et fire timers workshopformat, og den udspiller sig hos virksomhederne. Til hver undervisningsgang bliver de studerende introduceret til et tema (entreprenørskab, digitalisering, organisationskultur mv.), og den pågældende virksomhed (Noma, IO Interactive, Vega mv.) stiller en praktisk udfordring, som de studerene skal sætte ind i en antropologisk kontekst.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 37
- Forberedelse
- 130
- Forelæsninger
- 10
- Praktiske øvelser
- 15
- Seminarhold
- 12
- Øvelser
- 6
- I alt
- 210
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- PortfolioPortfolioopgaver: Underviseren fastsætter hvor mange portfolioopgaver, der skal afleveres og længden af disse. Minimum 75 % af portfolio opgaverne indgår i den samlede bedømmelse. Underviser meddeler ved kursets afslutning hvilke opgaver,
der ligger til grund for bedømmelsen.
Eksamen skal altid vedrøre en problemstilling relevant for kurset og skal inkludere litteratur fra kurset.
Essayet/portfolieopgaver kan skrives individuelt eller i grupper på maksimum 4 personer. Ved gruppebesvarelser skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres, så det sikres at individuel bedømmelse finder sted. Læs mere om reglerne for gruppeeksaminer i studieordningens punkt 4.3.1 - Krav til indstilling til eksamen
- Den studerende skal deltage aktivt i undervisningen for at kunne aflægge eksamen i kurset. Parametrene for aktiv deltagelse fastsættes af underviser og kan f.eks. være oplæg.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Reeksamen
- 1. og 2. reeksamen: Den studerende skal have deltaget i 1.
eksamensforsøg for at have ret til reeksamen. Den studerende skal
tilmelde sig reeksamen.
Skriftlig eksamen: Nyt essay/nye portofolioopgaver afleveres med ny problemformulering, det må gerne omhandle samme emne. Afleveres ved den udmeldte reeksamensdato.
Ved mundtlig eksamen: Den studerende skal udarbejde et nyt oplæg til mundtlig eksamen, det må gerne omhandle samme emne. Herefter skal den studerende op til ny mundtlig eksamen.
Kriterier for bedømmelse
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- PortfolioPortfolioopgaver: Underviseren fastsætter hvor mange portfolioopgaver, der skal afleveres og længden af disse. Minimum 75 % af portfolio opgaverne indgår i den samlede bedømmelse. Underviser meddeler ved kursets afslutning hvilke opgaver,
der ligger til grund for bedømmelsen.
Eksamen skal altid vedrøre en problemstilling relevant for kurset og skal inkludere litteratur fra kurset.
Essayet/portfolieopgaver kan skrives individuelt eller i grupper på maksimum 4 personer. Ved gruppebesvarelser skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres, så det sikres at individuel bedømmelse finder sted. Læs mere om reglerne for gruppeeksaminer i studieordningens punkt 4.3.1 - Krav til indstilling til eksamen
- Den studerende skal deltage aktivt i undervisningen for at kunne aflægge eksamen i kurset. Parametrene for aktiv deltagelse fastsættes af underviser og kan f.eks. være oplæg.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Reeksamen
- 1. og 2. reeksamen: Den studerende skal have deltaget i 1.
eksamensforsøg for at have ret til reeksamen. Den studerende skal
tilmelde sig reeksamen.
Skriftlig eksamen: Nyt essay/nye portofolioopgaver afleveres med ny problemformulering, det må gerne omhandle samme emne. Afleveres ved den udmeldte reeksamensdato.
Ved mundtlig eksamen: Den studerende skal udarbejde et nyt oplæg til mundtlig eksamen, det må gerne omhandle samme emne. Herefter skal den studerende op til ny mundtlig eksamen.
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- AANB11044U
- Point
- Se eksamensbeskrivelse
- Niveau
- BachelorBachelor tilvalg,Kandidat,Kandidat tilvalg
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Forår og Blok 3
- Skemagruppe
- Se skema
- Kursuskapacitet
- 25
- Efter- og videreuddannelse
- Pris
- 6000 DKR
- Studienævn
- Antropologi studienævn
Udbydende institut
- Institut for antropologi
Kursusansvarlige
- Simon Westergaard Lex (simon.lex@anthro.ku.dk)