AANB11004U Faghistorie II

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

History of Anthropological Theory II

Kursusindhold

Formålet med kurset er at præsentere den studerende for antropologiens historiske udvikling gennem en læsning af primærtekster. Dette indebærer en indføring i antropologiens teoretiske, metodiske og institutionelle udvikling.

De studerende indføres i antropologiens teoretiske, metodiske og institutionelle udvikling. Kurset begynder med en gennemgang af de klassiske sociologer (Marx/Durkheim/Weber) og beskæftiger sig efterfølgende overvejende med indflydelsesrige antropologer, der tilhører de store antropologiske skoler: britisk funktionalisme og strukturfunktionalisme, den amerikanske kulturantropologiske skole og den franske skole. Det er målet, at den studerende skal kunne se teoriernes muligheder og begrænsninger.

I faghistorie II præsenteres den studerende for perioden fra ca. 1950 og frem.

Målbeskrivelser

Den studerende skal med udgangspunkt i det spørgsmål, der trækkes til eksamen, give en velstruktureret og klar mundtlig fremstilling, der viser at han/hun kan:

  • identificere de væsentligste debatter i antropologien efter 1950
  • redegøre for disse debatters centrale begreber og indbyrdes forhold
  • diskutere periodens centrale begreber og dominerende problemstillinger
  • sammenfatte den faghistoriske udvikling i lyset af samfundets udvikling
Herudover skal den studerende opfylde Institut for Antropologis form og sprogkrav (se studieordningens punkt 4.3.2 om form og sprogkrav).

En grundbog, som giver en samlet oversigt over faghistorien samt udvalgte artikler eller tekstuddrag, som giver et repræsentativt billede af centrale skoler og forskere.

Ca. 500 sider
Faghistorie I skal være bestået før faghistorie II kan påbegyndes
Forelæsningsrække
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 20
  • Undervisningsforberedelse
  • 275
  • I alt
  • 295
Point
10 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 30 min med opsyn.
Individuel, mundtlig eksamen; bunden prøve. Den studerende træk-ker et spørgsmål i pensum. Tilladt hjælpemiddel ved eks¬amen er anvendt kursuslitteratur og den studerendes egne notater.

30 minutter (+ forberedelse 15 min.)
Krav til indstilling til eksamen
Der kan stilles krav om at de studerende skal deltage i opgaver i løbet af semestret for at kunne deltage i den afsluttende eksamen.
Hjælpemidler
Skriftlige hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Reeksamen
1. reeksamen: En 3 timers skriftlig eksamen på den udmeldte reeksamensdato. Den studerende skal være tilmeldt reeksamen for at kunne deltage.
2. reeksamen: En 3 timers skriftlig eksamen ved næste eksamenstermin. Den studerende skal være tilmeldt reeksamen for at kunne deltage.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelserne