TTEABADO2U BA-6. semester: Dogmatik med Økumenisk Teologi 2

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Systematic Theology & Ecumenical Theology 2

Uddannelse
Teologi
Kursusindhold

 

Forår 2015:

Emne:

Dogmatikken behandler den kristne lære i et historisk og systematisk perspektiv. Til faget hører den økumeniske teologi, der omhandler forholdet mellem de kristne kirkeretninger, og religionernes teologi, der drøfter forholdet mellem kristendommen og de andre religioner.

DO 2 forudsætter DO 1, som har givet en indføring i Folkekirkens bekendelsesskrifter og i en moderne lærebog i faget. I DO 2 læses der dogmatiske tekster fra oldkirken til i dag. Oldkirkens tekster repræsenterer både den østkirkelige og vestkirkelige tradition. Grundet det kulturelle nærhedsprincip lægges der i øvrigt særligt vægt på Luthers teologiske tekster fra 1500-tallet, og i nyere tid særligt på protestantisk teologi i det 19. århundrede (fx Schleiermacher, Grundtvig og Kierkegaard) og 20. århundrede (fx Barth, Bultmann og Bonhoeffer).

 

Læringsmål:

Det tilstræbes, at den studerende opnår følgende kvalifikationer:

  • fortrolighed med fagets bærende terminologi og grundproblemer

Denne fortrolighed opnås en præcis læsning af de dogmatiske tekster, samlet om teksternes struktur og bærende teologiske begreber, støttet af oversigtsforelæsninger.

  • kendskab til centrale dogmatiske teksternes oprindelse og brug samt færdighed i fortolkning af fortidige og nutidige dogmatiske tekster

  • Teksterne gennemgås i plenum på baggrund af historiske kontekst, men med særligt henblik på deres erfaringsmæssige aktualitet og mulige betydning i dag. Færdighed i fortolkning opøves gennem en opmærksomhed om teksterne objektive kendemærker, deres forløb og struktur.

  • evne til reflekteret sammenligning og vurdering af forskellige dogmatiske positioner

 

Der lægges her vægt på ligheder og forskelle mellem forskellige teologiske positioner på tværs af forskellige epoker. Det er således meget vel muligt, at en ældre tekst kan gøres gældende som mere nutidsrelevant end en nyere tekst. Vurderingen af de teologiske teksters relative styrker og svagheder hører med til dogmatikkens centrale arbejdsområde, og kurset rummer derfor kollokvier, dvs. diskussioner heraf mellem de studerende, og mellem lærer og studerende.

  • forståelse af sammenhænge og brudflader i den dogmatiske tradition

De teologiske tekster repræsenterer forskellige traditioner og forskellige bud på kristendommens anliggende(r). Det hører derfor med til dogmatikkens arbejdsområde på både kontinuitet og konflikt i kristendommens historie.  

  • evne til fremstilling af dogmatiske problemstillinger

  • Faget omfatter ikke alene tekstlæsninger, men også diskussioner af mere overordnede problemstillinger af relevans for nutiden. Den studerende skal i løbet af kurset selv lære at formulere både teksternes indhold og de overordnede problemstillinger, som de giver anledning til.

Forberedelse:

Undervisningen forløber over 1 semester med 2 x 2 ugentlige timer. Der skal beregnes ca. 6 timers forberedelse pr. gang, hvortil kommer eksamenslæsning. 

Undervisningen tilrettelægges som holdundervisning med arbejdsformer, der forudsætter selvstændig forberedelse samt den studerendes aktive deltagelse fx i form af oplæg om teksterne, kollokvier i plenum, individuelle refleksioner (kortere indlæg), deltagelse i gruppearbejde samlet om en given problemstilling, samt evaluering.

Pensum:

Pensum for Do 1-2 omfatter en sammenhængende fremstilling af dogmatikken af ca. 250 siders omfang, folkekirkens bekendelsesskrifter læst på originalsproget (ca. 75 sider) og med kommentar

(ca. 225 sider) samt dogmatiske tekster, der som hovedregel læses på originalsproget (ca. 450 s.). Dele af pensum gennemgås i DO 1 (75 samt 225 sider), andre dele i DO 2 (450 siders tekster).

 

Litteratur DO 1:

Clayton, P. 2010. Transforming Christian Theology for Church and Society. Minneapolis: Fortress Press, 69-78 (9 sider)

Barth, K. 1978. Innføring i evangelisk teologi. [Oversatt og med indledning af Kjetil Hafstad] [1962] i Land og Kirke. Oslo: Norsk Gyldendal, 15-21 (6 sider)

Nørgaard-Højen, P. 2000/2001. Den danske folkekirkes bekendelsesskrifter 1-2. København: Anis, 73-175, 181-195,197-222, 225-245, 247-351, 359-366, 375-396 (i alt 283 sider)

Nørgaard-Højen, P. 2013. Økumenisk teologi. En introduktion. København: Anis, 112-153 (i alt 41 sider)

Pannenberg, W. 1991. An Introduction to Systematic Theology. Grand Rapids: Eerdmanns, 3-19 (16 sider)

Pattison, G. 2005. A Short Course in Christian Doctrine. London: SCM Press, 1-180 (180 sider)

 

I alt: 569 (75 + 252 + 242, hvoraf ca. 150 kan afløses)

 

Litteratur DO 2:

Afdeling for Dogmatik, Århus Universitet (red.). Teologiske tekster. Århus: Århus Universitetsforlag, 31-47, 107-135, 139-155, 158-168, 168-183, 201-224, 273-288, 309-322, 327-338, 339-350, 351-367, 369-379, 381-407 (210 sider)

Cone, J. 2013. A Black Theology of Liberation. [1970]. New York: Orbis, 1-22, 137-153 (37 sider)

Fælleserklæring om retfærdiggørelsen. 1996. København: Det mellemkirkelige råd, 15-28 (13 sider)

Jenson, R. W. 2009. A Religion Against itself. Eugene: Wipf and Stock, 11-26 (15 sider)

Jenson, R. W. 2008. Den treenige identitet. Gud ifølge evangeliet. Oversat af Karsten Farup Hansen og Lars Sandbeck. København: Anis, 63-84 (21 sider)

Konkordieformlen, http://www.lutherdansk.dk/KB-titelside/default.htm , 11-20, 33-36 (14 sider) [Die Konkordienformel, 1967. Die Bekenntnisschriften der evangelisch-lutherischen Kirche. Göttingen. Vandenhoeck & Ruprecht, 843-913, 1063-1091)]

Moltmann, J. 2004. The Coming of God.  Oversat af Margret Kohl [1995]. Minneapolis: Fortress 58-77 (19 sider)

Pannenberg, W. 1991. An Introduction to Systematic Theology. Grand Rapids: Eerdmanns, 37-52 (14 sider)

Prenter, R. 1998. Skabelse og genløsning. [1955]. København: Anis, 588-624 (36 sider)

Schleiermacher, F. 2010. Om religionen.Taler til de dannede blandt dens foragtere. [1799]. København: Anis, 51-104 (53 sider)

Tillich, P. 1973. Systematic Theology Vol 1. [1951]. Chicago: University of Chicago Press, 3-28, 59-65 (31 sider)

I alt 456 sider

 

Eksamenspensum DO 1 samt 2:

I alt 1025 sider

Se studieordningen
Se studieordningen
Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 1
  • Eksamensforberedelse
  • 119
  • Holdundervisning
  • 56
  • Undervisningsforberedelse
  • 184
  • I alt
  • 360
Point
15 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 30 min.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode
Vinter 2014/2015 Sommer 2015