SVEBBSCH1E Veterinært bachelorprojekt

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Veterinary BSc project

Uddannelse
bachelor Veterinærmedicin - obligatorisk
Kursusindhold

Projektet skal udarbejdes normalt som et teoretisk litteraturstudie. Den studerende kan frit vælge emne inden for et af bacheloruddannelsens fagområder.

I starten af kursusforløbet vil der blive 3 fælles forelæsninger for alle projektstuderende om:

1) videnskabsteori og hypotesegenerering,
2) opbygning af naturvidenskabelige artikler (IMRAD systemet), og
3) kritisk videnskabelig læsning og skrivning.

Det forudsættes, at den studerende selvstændigt er i stand til at søge litteratur i videnskabelige tidsskriftdatabaser, alternativt inden eller i starten af forløbet tager kursus i litteratursøgning.

Der skal indledningsvis inden aftalen indgås afholdes en samtale mellem den studerende og vejleder(e) om gensidige forventninger, mødeaftaler mm. 

Vejledningen tager derefter udgangspunkt i den indgåede aftale og i den studerendes individuelle behov. Vejleder skal fungere som faglig sparringspartner og skal primært vejlede mht. strukturering af opgaven, analysemetoder, væsentlige kilder mv. Vejleder skal som hovedregel godkende:

  • fagområde
  • problemformulering
  • væsentlige afgrænsninger
  • foreløbig disposition  

Vejleder skal som hovedregel ikke:

  • gennemlæse større dele af opgaven
  • bidrage med omfattende detailvejledning
  • være ansvarlig for indholdet mm. af den endelige opgave 

 

Målbeskrivelser

Målet med bachelorprojektet er, at give den studerende en dybere forståelse for evidensbaseret viden og forskningsformidling. Dette søges opnået ved, at den studerende skriver en projektrapport udfærdiget som en faglig oversigtsartikel på engelsk eller dansk til et veterinært  eller andet relevant tidskrift,  samt producerer en 15 minutters videnskabelig præsentation om emnet. Den studerende kan frit vælge emne inden for et af uddannelsens forudgående fagområder.

Viden

  • Opstille videnskabelige problemstillinger og hypoteser
  • Redegøre for veterinærmedicinsk viden og problemstillinger i relation til projektets fagområde med vægt på problemformulering og -analyse
  • Vurdere resultater og hypoteser i den anvendte videnskabelige originallitteratur
  • Søge, prioritere og referere litteratur 

Færdigheder

  • Identificere og bearbejde eksisterende eller ny viden inden for et af uddannelsens fagområder
  • Formidle behandlingen af problemformuleringen klart og overskueligt – både skriftligt og mundtligt – til den relevante målgruppe
  • Formidle evidensbaseret forskning i skrift og gennem mundtlig fremlæggelse
  • Fremlægge og formidle komplekse resultater og problemstillinger på skrift og via mundtlig præsentation
  • Skrive en faglig oversigtsartikel på videnskabelig basis

 Kompetencer

  • Selvstændigt formidle veterinærmedicinsk videnskabelige forskningsresultater på et introducerende niveau
  • Diskutere den veterinære problemstillings videnskabelige og samfundsmæssige betydning
  • Forholde sig kritisk til litteratur, teorier/modeller og eventuelle data
  • Selvstændigt videreudvikle sin viden og færdigheder i tilknytning til fagområdet og det erhvervsområde, som uddannelsen er rettet mod.
How to write and publish a scientific paper, Robert .A. Day, University Press
Projektet skal normalt afvikles i løbet uddannelsens 3. år (jf. UB §14 stk. 5).
Bachelorprojektet skal være bedømt inden udgangen af august, hvis kandidatuddannelsen påbegyndes i starten af september.
Basale veterinære støttefag og veterinærmedicinske kurser på bacheloruddannelsens 2 første år.
Kursus i litteratursøgning (udbydes for studerende af KU's forskningsbiblioteker)
3 indledende forelæsninger / seinarer i første blokuge, derefter superviseret selvstændigt projektarbejde, som afsluttes med en projektrapport udarbejdet som en veterinærfaglig oversigtsartikel.
Bachelorprojekter kan gennemføres som gruppearbejdet, såfremt det godkendes af vejlederen i forbindelse med indgåelse af aftale. Den samlede opgave inklusive præsentationen skal i så fald have et omfang, der svarer til opgavens samlede pointværdi (dvs ved en gruppestørrelse på 3 skal opgavens omfang være 3 gange det, der forventes af en individuel opgave).
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 1
  • Forelæsninger
  • 10
  • Projektarbejde
  • 259
  • Vejledning
  • 5
  • I alt
  • 275
Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Mundtligt forsvar, maks. 30 minutter pr studerende
Bachelorprojektet afsluttes med afholdelse af et mundtligt forsvar på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet. Forsvaret består af en videnskabelig præsentation (15 min. pr studerende) og efterfølgende eksamination (maks. 15 min. for hver studerende) Forsvaret er offentligt (se note nederst i afsnittet), og hovedvejlederen bekendtgør tid og sted for afholdelse af seminaret efter aftale med den studerende.

Projektrapporten (oversigtsartiklen) kan skrives på dansk eller engelsk efter aftale med vejlederen. Projekter på dansk skal også indeholde et resumé på engelsk. Ved engelsksprogede bachelorprojekter kan den mundtlige præsentation og efterfølgende eksamination foregå på skandinavisk eller engelsk.

Bachelor projektets titel på dansk og engelsk påføres eksamensbeviset. Hvis projektet er på engelsk påføres kun engelsk titel.

Der gives én samlet karakter for projektrapport og seminar. Hovedvægten (60%) lægges på projektrapporten. Præstationen i forbindelse med det mundtlige forsvar vægtes med 40%.

Ved bedømmelsen vægtes den faglige og metodiske del lige. Ud over det faglige indhold lægges også vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne, uanset hvilket sprog det er skrevet på, idet evnen til at formidle stoffet indgår i den samlede vurdering.

Ved gruppeeksaminer skal den skriftlige projektopgave bedømmes som en fælles opgave, uanset om studerende kan definere, hvem der har skrevet de enkelte afsnit af opgaven. Det mundtlige forsvar (præsentation og eksamination af opgaven) skal foregå samlet med bidrag fra alle i gruppen. Med udgangspunkt i vurderingen af den fælles skriftlige opgave og de efterfølgende individuelle præstationer i forbindelse med præsentation og eksamination gives en individuel bedømmelse de enkelte studerende i gruppen.

Den samlede bedømmelse gives umiddelbart i forlængelse af det mundtlige forsvar.

NOTE:
Såfremt der i bachelorprojektet indgår en fortrolig del, kan der i tilslutning til eksamensseminaret afholdes et lukket møde om denne del af bachelorprojektet. I mødet deltager de(n) studerende, eksaminator og censor. Hele bachelorprojektet kan ikke forelægges på et lukket møde. Dekanen kan dog i ganske særlige tilfælde dispensere fra bestemmelsen om, at hele bachelorprojektet ikke kan forelægges på et lukket møde.
Krav til indstilling til eksamen
Aflevering af projektrapport senest 2 uger før afslutningen af projektets eksamensperiode. Projektrapporten uploades på Absalon som en pdf-fil, samt afleveres til vejleder i mindst 2 papireksemplarer (et til vejleder samt et til hver af eventuelle medvejledere, et til censor).
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode
Blokuge 9. Dog kan det mundtlige forsvar udsættes til en af de følgende uger, såfremt det er nødvendigt af hensyn til censors og/eller eksaminators tid. Bedømmelsen skal være afsluttet senest 6 uger efter projektrapporten er afleveret.
Reeksamen
Aftales med hovedvejleder
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12, skal den studerende gennem den skriftlige projektopgave, afsluttende mundlige præsentation og efterfølgende eksamination vise beherskelse af viden, færdigheder og kompetencer, som beskrevet i målbeskrivelsen.