SVEB10387U Veterinær anatomi og fysiologi - 2

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Veterinary Anatomy and Physiology - part 2

Uddannelse
Bacheloruddannelsen i veterinærmedicin - obligatorisk
Kursusindhold
Kursets alternative titel er: De indre organers anatomi og fysiologi

Undervisningen i anatomi vil fokusere på huspattedyrenes normale struktur og opbygning fra det makroskopiske til det mikroskopiske niveau (speciel histologi) inkluderende speciel embryologi. De studerende vil opnå viden om og forståelse af følgende af kroppens organsystemer: Fordøjelsessystemet, respirationssystemet, urogenitalsystemet inkluderende placenta, immunsystemet, sanseorganer samt endokrine organer. 

Undervisningen i fysiologi vil hovedsageligt være rettet mod visse specifikke organers og organsystemers funktion, specielt fordøjelsessystemet, respirationssystemet, urogenitalsystemet inkluderende placenta, immunsystemet, sanseorganer samt endokrine organer. Der vil desuden blive lagt vægt på samspillet mellem organer i forbindelse med f.eks. smerte, regulering af blodtryk, vand- og salt-homeostase, syre- og base-homeostase, regulering af blodsukker, interaktion mellem hormon-systemer og reproduktionsfysiologi. Undervisningen omfatter tillige samspillet mellem de forskellige organer i omsætningen af hovednæringsstofferne. Dertil undervises i drøvtyggernes specielle stofomsætning. De studerendes evne til at anvende deres fysiologiske viden vil blive trænet gennem mini-cases, der tager udgangspunkt i kliniske problemstillinger.

Kursets fællestema er organrelateret undervisning der afslutningsvis sammenfattes i topografisk anatomi og heldyrsfysiologi for at give de studerende rumlig og funktionel forståelse af kroppen som helhed.
Målbeskrivelser
Når kurset er færdigt forventes den studerende:

Viden
De studerende forventes at beherske huspattedyrenes makroskopiske anatomi, fysiologi, specielle histologi og embryologi inden for angivne pensumområde og relatere denne viden til det levendes dyrs normal funktion. Vidensniveauet vil være differentieret efter den kliniske, hygieiniske og forskningsmæssige tyngde, hvormed de forskellige organsystemer vurderes at være relevante for efterfølgende kurser på veterinæruddannelsen samt for det endelige veterinære virkefelt. De studerende forventes at kunne:
- Umiddelbart forstå og anvende veterinæranatomisk (latin,græsk og dansk) nomenklatur og fysiologiske veterinær medicinske betegnelser.
- Beskrive de overordnede forhold vedrørende huspattedyrenes embryologi og relatere dette til det udvoksede dyrs anatomi og fysiologi
- Umiddelbart identificere detaljerede anatomiske (makroskopiske og histologiske) og fysiologiske forhold vedrørende fordøjelsessystemet, respirationssystemet, urogenitalsystemet inkluderende placenta, og endokrine organer og sætte disse i relation til det levende dyrs normal funktion
- Redegøre for huspattedyrenes basale topografiske anatomi
- Definere samspillet mellem organer og organsystemer 
- Definere homeostaser og kompensatoriske mekanismer i forbindelse med de vigtigste organsystemer
- Beskrive organismens reaktion på en række udefra kommende påvirkninger samt organismens adaptation til ændrede vilkår
- Identificere de basale fysiologiske muligheder for f.eks. ad farmakologisk vej at påvirke organers og organsystemers regulering og funktion

Færdigheder
De studerende forventes at kunne:
- Genkende huspattedyrenes organer samt relevante dele deraf og orientere dem topografisk.
- Læse og forstå anatomiske beskrivelser i international litteratur samt kommunikere om faglige emner med inden- og udenlandske kolleger i korrekte anatomiske nomenklatur
- Anvende viden om organers og organsystemers funktion til at kunne vurdere om en given tilstand afviger fra det normale
- Anvende anatomisk og fysiologisk viden til forståelse af patologiske tilstande og terapeutiske strategier
- Anvende fysiologisk viden til at kunne forudsige organismens reaktion på udefra kommende påvirkninger.
- Foretage en videnskabelige beskrivelse og analyse af fysiologiske og anatomiske problemstillinger

Kompetencer
De studerende forventes at kunne:
- Anvende sin praktiske og teoretiske viden om makroskopisk anatomi, speciel histologi og embryologi, herunder sin erfaring med dissektion og mikroskopi, som baggrund for at søge yderligere nødvendig viden til indlæring af og stillingtagen til kirurgiske indgreb samt medicinske og patologiske problemstillinger
- Anvende sin embryologiske viden som baggrund for at forstå reproduktionsteknologi og anvendelsen heraf i avl og biomedicinsk forskning
- Anvende fysiologisk forståelse som baggrund for tilegnelse af viden om farmakologiske og mediciniske problemstillinger, herunder stillingtagen til diagnostiske procedurer og terapeutiske strategier
- Tilegne sig ny viden til løsning af problemstillinger indenfor kursets fagområder
- Formidle faglige problemstillinger til kolleger og lægfolk
- Udarbejde bachelorprojekt indenfor det anatomiske og fysiologiske fagområde
Makroskopisk anatomi:
- Schaller, O. (2nd ed. 2007): Illustrated veterinary anatomical nomenclature. 
- Pasquini, C., Spurgeon, T. and Pasquini, S. (11th ed. 2007): Anatomy of domestic animals - Systemic and regional approach
 
- Alternative bogvalg til makroskopisk anatomi:
- Dyce, K.M., Sack, W.O and Wensing, C.J.G. (3rd ed. 2002): Textbook of veterinary anatomy.
- König, H.E. and Liebich, H.-G. (2004): Veterinary anatomy of domestic animals - Textbook and colour atlas.
 
Speciel histologi:
- Eurell, J.A. and Frappier, B.L. (6th ed. 2006): Dellmann's textbook of veterinary histology. 
 
Embryologi:
- Hyttel, P., Sinowatz, F. and Vejlsted, M. (2009): Essentials of domestic animal embryology.
 
Fysiologi:
- Cunningham, J.G. (4th ed., 2007: Textbook of veterinary physiology. 
- Silverthorn, D.U. (4th ed., 2008): Human physiology.
SVEB13001U Veterinær etik og videnskabsteori
SVEB13000U Cytologi og almen histologi
SVEB11001U Veterinær genetik
Undervisningen i anatomi omfatter forelæsninger og praktiske demonstrationer og øvelser, herunder dissektioner, mikroskopi og et afsluttende praktisk øvelsesmodul på en uge i topografisk anatomi. Undervisningen understøttes af IT-baseret undervisningsmateriale (blended learning), f.eks. vejlednings- og demonstrationsvideoer. Såvel mikroskopiske (speciel histologi) som makroskopiske øvelser foregår for hele årgangen samlet i henholdsvis histologisalene og dissektionssalen. Dissektioner foregår i småhold. Hver dissektion afsluttes med en præsentation og frivillig spottest på dissekerede præparater, hvor de studerende kan teste deres praktiske vidensniveau. Undervisningen i fysiologi omfatter forelæsninger, praktiske øvelser, teoretiske øvelser (mini-cases) og IT-sessioner (E-læring). Der vil løbende blive afholdt IT-baserede tests kombinerende anatomiske og fysiologiske forhold, som de studerende på frivillig basis kan deltage i for at teste deres teoretiske videnmæssige niveau.

Fagets læringsmål bliver gjort tilgængeligt i elektronisk form.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 6
  • E-læring
  • 15
  • Forberedelse
  • 185
  • Forelæsninger
  • 80
  • Praktiske øvelser
  • 120
  • Teoretiske øvelser
  • 6
  • I alt
  • 412
Point
15 ECTS
Prøveform
Praktisk skriftlig prøve, 2 timer med opsyn.
Skriftlig prøve, 4 timer med opsyn.
Afsluttende praktisk skriftlig spoteksamen (1-2 timer) på Instituttet og teoretisk skriftlig stedprøve (4 timer) på Peter Bangsvej. Den praktisk skriftlige spoteksamen arrangeres i form af fremlagte præparater og øvelsesmateriale med tilhørende spørgsmål (spots). Eksaminerne afholdes over to dage.

Vægtning: Praktisk-skriftlig spoteksamen: 50 %. Teoretisk-skriftlig auditorieeksamen: 50 %. Anatomi og fysiologi skal hver især bestås som selvstændige komponenter.
Hjælpemidler
Uden hjælpemidler
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Når kurset er færdigt forventes den studerende:

Viden
De studerende forventes at beherske huspattedyrenes makroskopiske anatomi, fysiologi, specielle histologi og embryologi inden for angivne pensumområde og relatere denne viden til det levendes dyrs normal funktion. De studerende forventes at kunne:
- Umiddelbart forstå og anvende veterinæranatomisk (latin,græsk og dansk) nomenklatur og fysiologiske veterinær medicinske betegnelser.
- Beskrive de overordnede forhold vedrørende huspattedyrenes embryologi og relatere dette til det udvoksede dyrs anatomi og fysiologi
- Umiddelbart identificere detaljerede anatomiske (makroskopiske og histologiske) og fysiologiske forhold vedrørende fordøjelsessystemet, respirationssystemet, urogenitalsystemet inkluderende placenta, og endokrine organer og sætte disse i relation til det levende dyrs normal funktion
- Redegøre for huspattedyrenes basale topografiske anatomi
- Definere samspillet mellem organer og organsystemer 
- Definere homeostaser og kompensatoriske mekanismer i forbindelse med de vigtigste organsystemer
- Beskrive organismens reaktion på en række udefra kommende påvirkninger samt organismens adaptation til ændrede vilkår
- Identificere de basale fysiologiske muligheder for f.eks. ad farmakologisk vej at påvirke organers og organsystemers regulering og funktion

Færdigheder
De studerende forventes at kunne:
- Genkende huspattedyrenes organer samt relevante dele deraf og orientere dem topografisk.
- Læse og forstå anatomiske beskrivelser i international litteratur samt kommunikere om faglige emner med inden- og udenlandske kolleger i korrekte anatomiske nomenklatur
- Anvende viden om organers og organsystemers funktion til at kunne vurdere om en given tilstand afviger fra det normale
- Anvende anatomisk og fysiologisk viden til forståelse af patologiske tilstande og terapeutiske strategier
- Anvende fysiologisk viden til at kunne forudsige organismens reaktion på udefra kommende påvirkninger.
- Foretage en videnskabelige beskrivelse og analyse af fysiologiske og anatomiske problemstillinger