SPUM09031U Forskningsmetoder: Kvantitative metoder
Årgang 2014/2015
Engelsk titel
Research Methods: Quantitative Methods
Uddannelse
Master of Public Health -
obligatorisk
Kursusindhold
De studerende skal i kvantative forskningsmetoder opnå forståelse for basale epidemiologiske og statistiske begreber som undersøgelsestyper, tilfældig variation, sikkerhedsinterval og signifikantstest.
Målbeskrivelser
Efter endt kursus forventes den studerende at:
- Epidemiologi og statistik:
- kunne definere epidemiologi
- kunne forstå begrebet tilfældig variation og dets konsekvenser for epidemiologiske studier
- kunne definere og udregne simple epidemiologiske frekvens- og associationsmål og vurdere
- deres statistiske usikkerhed.
- være fortrolig med begreberne determinant, udfald, effekt og effektmodifikation
- være fortrolig med begreberne sikkerhedsinterval, signifikanstest og p-værdi
- være fortrolig med og kunne beskrive styrker og svagheder for følgende studiedesign:
- interventionsstudier, kohorte studier, case-kontrol studier og tværsnitsstudier
- kunne definere og forstå betydningen af confounding og være fortrolig med statistiske
- metoder til at tage hensyn til confounding (stratificeret analyse).
- være fortrolig med betydningen af usystematiske fejl og systematiske fejl (bias)
- kende Bradford Hill's kriterier til vurdering af årsagssammenhæng.
- have kendskab til redskaber og begreber, der anvendes til at vurdere kvalitet i
- epidemiologiske studier og dermed opnået redskaber til kritisk læsning af og diskussion af
- epidemiologiske studier.
- Databehandling:
- kunne formulere en enkel folkesundhedsvidenskabelig problemstilling, så den kan belyses
- ved hjælp af en kvantitativ spørgeskemaundersøgelse
- ved hjælp af et databehandlingsprogram kunne tilpasse og sammenstille relevante variabler,
- således at problemstillingen kan belyses ved hjælp af bivariate, stratificerede tabeller
- kunne fremstille tabeller med de relevante procentfordelinger, og derudfra kunne vurdere de
- bivariate sammenhænge
- kunne fremstille stratificerede tabeller og derudfra kunne vurdere eventuel confounding,
- mediation eller modifikation
- kunne illustrere de bivariate og stratificerede resultater i relevant, grafisk form
- kunne formidle problemstillingen og resultatet af analyserne i form af en kort rapport, bygget
- op efter de videnskabelige konventioner for IMRaD-formatet.
Undervisningsform
Forelæsning,
holdundervisning og gruppearbejde
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 38
- Forberedelse
- 147
- Holdundervisning
- 90
- I alt
- 275
Tilmelding
Selvbetjeningen på KUnet
eller http://mph.ku.dk/optagelsen/ for nye studerende
Eksamen (SPUM09001E)
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering, 7 dageMundtlig prøve, 30 minutterOpgaven består af en artikel, som anvender epidemiologiske og statistiske metoder, samt en række spørgsmål der skal besvares.
Opgaven kan besvares individuelt eller i grupper på 2 eller 3 studerende og skal have et omfang af max 5 siders normaltekst for enkelt studerende og max 7 siders normaltekst for grupper (ca. 2400 anslag pr. side inklusive mellemrum, 12 punkt skrift, mellemrum 1½).
Opgaven udleveres i sidste halvdel af kurset og den eller de studerende har 14 dage til besvarelsen. Besvarelsen sker således under kursusforløbet (i slutningen af blok 2). Opgaven afleveres sædvanligvis ca. 1 uge inden den mundtlige eksamen.
Den mundtlige eksamen varer 30 minutter, hvor den studerende de første 5-10 minutter tager udgangspunkt i den skriftlige opgave og de sidste 20 minutter går på tværs af pensum.
Vægtning: den skriftlige opgave tæller dobbelt i forhold til den mundtlige præstation. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende:
- Epidemiologi og statistik:
- kunne definere epidemiologi
- kunne forstå begrebet tilfældig variation og dets konsekvenser for epidemiologiske studier
- kunne definere og udregne simple epidemiologiske frekvens- og associationsmål og vurdere
- deres statistiske usikkerhed.
- være fortrolig med begreberne determinant, udfald, effekt og effektmodifikation
- være fortrolig med begreberne sikkerhedsinterval, signifikanstest og p-værdi
- være fortrolig med og kunne beskrive styrker og svagheder for følgende studiedesign:
- interventionsstudier, kohorte studier, case-kontrol studier og tværsnitsstudier
- kunne definere og forstå betydningen af confounding og være fortrolig med statistiske
- metoder til at tage hensyn til confounding (stratificeret analyse).
- være fortrolig med betydningen af usystematiske fejl og systematiske fejl (bias)
- kende Bradford Hill's kriterier til vurdering af årsagssammenhæng.
- have kendskab til redskaber og begreber, der anvendes til at vurdere kvalitet i
- epidemiologiske studier og dermed opnået redskaber til kritisk læsning af og diskussion af
- epidemiologiske studier.
- Databehandling:
- kunne formulere en enkel folkesundhedsvidenskabelig problemstilling, så den kan belyses
- ved hjælp af en kvantitativ spørgeskemaundersøgelse
- ved hjælp af et databehandlingsprogram kunne tilpasse og sammenstille relevante variabler,
- således at problemstillingen kan belyses ved hjælp af bivariate, stratificerede tabeller
- kunne fremstille tabeller med de relevante procentfordelinger, og derudfra kunne vurdere de
- bivariate sammenhænge
- kunne fremstille stratificerede tabeller og derudfra kunne vurdere eventuel confounding,
- mediation eller modifikation
- kunne illustrere de bivariate og stratificerede resultater i relevant, grafisk form
- kunne formidle problemstillingen og resultatet af analyserne i form af en kort rapport, bygget
- op efter de videnskabelige konventioner for IMRaD-formatet.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SPUM09031U
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- Master
- Varighed
- 1 semester
Fra og med uge 36 og til og med uge 50
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Tirsdage og torsdage
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsning
- Efter- og videreuddannelse
- Pris
15.000 DKK
- Studienævn
- Studienævn for Master i Public Health
Udbydende institut
- Institut for Folkesundhedsvidenskab
Kursusansvarlige
- Per Kragh Andersen (3-75706645676e747879667933707a336970)
Epidemiologi og biostatistik og databehandling
Gemt den
29-01-2015