SFOK16003U Intervention og evaluering; introduktion til metode og teori
Intervention and evaluation; Introduction to methods and theory
Kandidatuddannelsen i folkesundhedsvidenskab
Undervisningen vil præsentere forskellige planlægningstrin i
udviklingen af interventioner med folkesundhedsrelevante mål.
Kurset vil især have fokus på den komplekse intervention, og i
løbet af kurset vil de forskellige trin i udviklingen og
evalueringen af interventioner bliver gennemgået. Dette omfatter A)
behovsanalyse, udvikling af programteori og implementering, og B)
proces - og implementeringsevaluering samt effektevaluering. Kurset
vil tillige give de studerende indsigt i de metoder og teorier, der
knytter sig til de forskellige evalueringsformer, herunder den
realistiske evaluering.
Kurset vil blive bygget op omkring en række forelæsninger med både
interne og eksterne undervisere og med efterfølgende diskussion,
øvelser og studenterfremlæggelse. Ved kursusstart vælger de
studerende i grupper, hvilket folkesundhedsrelevant indsatsområde,
der vil arbejde med gennem kurset.
Efter endt kursus forventes den studerende at:
Have opnået følgende viden:
- kunne redegøre for de forskellige stadier i en
interventionsudvikling, herunder kunne redegøre for den komplekse
interventions karakteristika
- kunne redegøre for formålet med de forskellige
evalueringstyper og de tilhørende teoretiske udgangspunkter
- kunne reflektere over forskellige interventions - og
evalueringsdesigns
Have opnået følgende færdigheder:
- kunne udvælge og opstille relevante interventionsformer og
evalueringsdesigns i forhold til givne interventionsformer,
herunder den komplekse intervention
- kunne begrunde og vurdere de valgte designs
- kunne diskutere alternative evalueringsformer
Have opnået følgende kompetencer:
- kritisk kunne vurdere såvel interventionsformer som tilhørende
evalueringsdesigns af folkesundhedsrelevante indsatser samt selv
kunne designe og beskrive gennemførelsen af en kompleks
intervention med relevant evaluering
Information om lærebog meldes ud før semesterstart. Derudover læses supplerende videnskabelige artikler og rapporter, der enten vil blive lagt i Absalon eller uddeles.
- Kategori
- Timer
- Forberedelse
- 197
- Holdundervisning
- 30
- Projektarbejde
- 48
- I alt
- 275
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- PortfolioA.
3 hverdage før modul 4 fremsender de studerende i grupper på op til 4 personer en 2-siders synopsis i Absalon med et udkast til en behovsanalyse og en relevant programteori for et valgt indsatsområde. I modul 4 fremlægges den mundtlig præsentation af såvel behovsanalyse som den relevante programteori. Pr. gruppe afsættes 7 minutter til fremlæggelse og 7 minutter til kursusleders spørgsmål og spørgsmål fra medstuderende.
B.
I modul 6 præsenteres i samme grupper som i modul 4 en poster med udførlig beskrivelse af et interventionsdesign for det indsatsområde, der blev fremlagt i modul 4. Der skal fokuseres på den komplekse intervention med en udførlig beskrivelse af interventionens implementeringsplan.
C.
I modul 8 og 9 præsenterer hver gruppe et relevant design for såvel implementeringsevalueringen som effektevalueringen. De deltagende grupper kombineres i par, så alle studerende både fremlægger og opponerer.
D.
Efter modul 10 afleverer hver gruppe en mindre skriftlig redegørelse på max 5-7 sider for deres refleksioner over de valgte interventions- og evalueringsdesign, som de har arbejdet med i løbet af kurset. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- godkendt/ikke godkendt
- Censurform
- Ingen ekstern censur
portfolio eksamen
- Eksamensperiode
Se eksamensplanen her: http://sund.ku.dk/uddannelse/vejledning-information/eksamensplaner/folkesundhedsvidenskab/
- Reeksamen
Se eksamensplanen her: http://sund.ku.dk/uddannelse/vejledning-information/eksamensplaner/folkesundhedsvidenskab/
Kriterier for bedømmelse
For at bestå kurset skal den studerende kunne:
Demonstrere viden ved at kunne redegøre for formålet med
forskellige interventions – og evalueringstyper og de tilhørende
teoretiske udgangspunkter samt kunne reflektere over forskellige
interventions- og evalueringsdesigns
Demonstrere færdigheder ved at udvælge og opstille relevante
interventions – og evalueringsdesigns, ved at begrunde og vurdere
de valgte designs, og ved at diskutere alternative interventions-
og evalueringsformer
Demonstrere kompetencer ved at kunne vurdere såvel
interventionsformer for folkesundhedsrelevante mål - og
evalueringer af folkesundhedsrelevante indsatser samt selv kunne
designe og beskrive gennemførelsen af en intervention med relevant
evaluering
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SFOK16003U
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skema i syllabus.
- Kursuskapacitet
- Maks. 32 studerende
- Studienævn
- Studienævn for Folkesundhedsvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Folkesundhedsvidenskab
Kursusansvarlige
- Ulla Christensen (4-7a71686d45787a736933707a336970)