NIDK10008U Bevægelsespsykologi, sundhedspædagogik og praktikerforskning

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

The Psychology of Movement, Health Education and Research into Practice

Kursusindhold
Overordnede teoretiske fokuseringer:
  • Bevægelsespsykologi og fænomenologisk inspireret sundhedspædagogik. Aktuelle forskningstendenser.
  • Overordnede teoretiske tilgange til det helhedsorienterede og både vestligt og østligt inspirerede kropssyn og dets ophav og nybrud i forhold til den idrætslige praksis.
  • Praktikerforskning med et narrativt perspektiv.

Tematiske fokuseringer

  • Det bevægelsespædagogiske/sundhedspædagogiske felt: Kroppens betydning for personlig og social udvikling. Idrættens og bevægelsens potentialer til at kunne styrke livsglæde, kropskontakt, tillid, fællesskab og identitetsudvikling i forhold til fx børn, unge eller særlige målgrupper. Ekskursion til aktuelt projekt.
  • Det professionspersonlige felt: Kroppens sprog i professionel praksis. Om kontakt, nærvær ledersakb og personlig kommunikation.
  • Det terapeutiske felt: Om krop og eksistens, bevægelsespsykologi, kropsterapi og danseterapi.

Kurset indholder desuden en samklang af bevægelse og teori.

Målbeskrivelser

Viden: Den studerende skal erhverve sig viden om

  • Overordnede teoretiske tilgange til det helhedsorienterede og både vestligt og østligt inspirerede kropssyn og dets ophav og nybrud i forhold til den idrætslige praksis.
  • En bevægelsespsykologisk og fænomenologisk inspireret sundhedspædagogisk tilgang til krop, bevægelse og idræt og åbent og kritisk kunne forhold sig til relevansen af at arbejde med et helhedsorienteret kropssyn i forhold til forskellige problemstillinger og mangfoldige idrætslige kontekster.
  • Især opnå viden om, hvordan der kan arbejdes med ovenstående i det bevægelsespædagogiske, professionspersonlige eller terapeutiske felt.

Færdigheder:
Den studerende skal  kunne arbejde med en narrativ og praktikerfokuseret forskningstilgang, der tager udgangspunkt i empiri fra praksis og forholder sig til relevant teori og praksis inden for det fagets emneområde

Kompetencer:
Den studerende skal

Opnå kompetence til at arbejde med en bevægelsespsykologisk og sundhedspædagogisk og praktikerforskningsfokuseret tilgang til idræt og bevægelse.

Blive i stand til at undersøge potentialet i at arbejde med at helhedsorienteret kropssyn med fokus på personlig og social udvikling i mangfoldige idrætslige kontekster.

Udvikle kompetent kendskab til mulige anvendelsesmuligheder indenfor den studerendes fremtidige profession som fx underviser, projektleder, konsulent, leder eller forsker, herunder indsigt i egne ressourcer og udviklingsmuligheder.
Litteratur oplyses før kursusstart på Absalon
Forelæsninger, gruppearbejder, praksisøvelser, feltarbejde, studenterpræsentationer og diskussioner.
Valgfrit modul på den Humanistisk-Samfundsvidenskabelige kandidatuddannelse i idrætsvidenskab.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 2
  • Forberedelse
  • 70
  • Forelæsninger
  • 18
  • Kollokvier
  • 14
  • Praktiske øvelser
  • 10
  • Projektarbejde
  • 72
  • Teoretiske øvelser
  • 18
  • Vejledning
  • 2
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 30 min
Opgaveoplæg udleveres ved studiestart og det skriftlige oplæg (8 sider) afleveres en uge inden eksamen, hvorefter det forsvares ved den mundtlige prøve, baseret på en praktikerorienteret narrativ forskningstilgang.
Krav til indstilling til eksamen
At den studerende har deltaget aktivt i undervisningen og har fået godkendt de obligatoriske studieopgaver.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Karakteren 12 gives, når den studerende igennem en skriftlig opgave udtømmende har demonstreret evne til
  • At bearbejde pensum på en reflekteret og selvstændig måde.
  • At vise teoretisk overblik, praktisk indsigt, fordybelse, selvstændighed og kompetence i forhold til at formulere og bearbejde en relevant problemstilling
  • At kunne skabe empiri gennem en narrativ og praktikerfokuseret forskningstilgang og at kunne analysere, fortolke og diskutere af materialet på en åben, kritisk og kreativ måde.
  • At kunne anvende relevant teori og relatere og fortolke problemstilling og empiri til pensum.
  • At kunne evaluere og vurdere kvaliteter og eventuelle mangler ved eget projekt.
  • At vise indsigt i egne ressourcer, udviklingsmuligheder og projektets mulige udviklingspotentialer i forhold til praksis.