NIDB11014U Udvalgte målgrupper i idræt – idrætsspecialisering (PT-Målgruppe)
Specific Target Groups in Sport – Sport Specialization (PT-Målgruppe)
Bacheloruddannelsen i idræt
Kurset sigter imod at den studerende udvikler kompetencer til at
udarbejde og afvikle meningsfulde trænings- og læringsforløb i
specifikke idrætsdiscipliner og i forhold til særlige målgrupper
(f.eks. handikappede, sindslidende, fængselsindsatte, sårbare børn,
familier etc). Den studerende skal opnå praktisk pædagogisk
formidlingskompetence med udvalgte målgrupper, udvikle tekniske og
taktiske færdigheder og teoretisk indsigt inden for de valgte
specialiseringer.
Den studerende skal vælge 2 ud af 3 udbudte
studieelementer. De udbudte studieelementer er 1) ”Tilpasset
idræt og bevægelse”, 2) ”Leg, kamp og dans” 3) ”Fodboldtræning for
udvalgte målgrupper”
1) Tilpasset idræt og bevægelse
Der er mange grupper med særskilte behov for idrætsudøvelse.
Tilpasset Idræt og Bevægelse (forkortet TIB) betyder i denne
sammenhæng, at justere, modificere eller organisere opgaver og
aktiviteter, så de møder den enkeltes behov og fører til det
ønskede resultat. Målet med aktiviteterne er selv-aktualisering for
den enkelte, at man opnår det bedste, man kan, ud fra de
forudsætninger, man har. Her tænkes i forhold til fitness,
generelle bevægelsesfærdigheder og særlige idrætslige færdigheder.
Blandt grupperne er fængselsindsatte, sindslidende og fysisk
handikappede. De studerende skal bl.a. observere og foretage
praktikbesøg i et af de pågældende miljøer. Målsætningen med
modulet er, at give de studerende redskaber og indsigt i
planlægning og udførelse af tilpasset idræt og bevægelse i de
pågældende miljøer samt koble det til teoretisk fagstof.
2) Leg, dans og kamp - som udviklende
potentiale
Leg, dans og kamp kan anvendes til at støtte identitets- og
udviklingsprocesser hos både velfungerende og sårbare børn (f.eks.
børn med diagnoser, socialt udsatte børn, flygtningebørn) og
til at skabe fællesskab og social læring i til tider komplekse
familierelationer. Leg, dans og kamp fokuserer nemlig på
glædesfyldte og udfordrende bevægelsesaktiviteter, som kan udøves
på tværs af alder, kulturbaggrund og niveau. De studerende
introduceres for en mangfoldighed af bevægelsesaktiviteter og
teoretiske begreber i relation til leg, dans og kampkunst. Herunder
grænser, kropskontakt, tillid og risikopædagogik. Dernæst indgår de
under supervision i flere former for praktikforløb: en
undervisningspraktik for sårbare/udsatte børn i deres daglige
miljø, samt en undervisnings praktik for familier. Her er formålet
at udvikle de studerendes professionspersonlige ledelseskompetencer
i samklang med praksiskundskaber, handlekompetencer og pædagogisk
refleksivitet.
3)Fodboldtræning for udvalgte
målgrupper
Specialiseringen har fokus på tilpasning af fodboldtræning (med
perspektivering til andre boldspilsaktiviteter) til udvalgte
målgrupper. Hvordan tilpasses træning, øvelser og spil til udvalgte
målgrupper? Kurset spænder fra motionsfodbold (med eksemplificering
fra forskningsprojekter med raske kvinder, mænd, børn, ældre,
hjemløse, diabetes patienter og kræftramte) til elitetræning, og
har fokus på hvilken indflydelse dette kan have på diverse
fysiologiske, psykologiske og sociologiske out-come parametre? De
studerende vil indgå i kortere praktikforløb hvor de skal
tilrettelægge/tilpasse boldspil til udvalgt målgruppe og evaluere
dette forløb.
FÆRDIGHEDER:
- Den studerende skal udvikle specifikke idrætspraksisfærdigheder samt færdigheder indenfor formidling som relaterer sig til et bestemt undervisningsmiljø
VIDEN:
- Kendskab til særlige fysiologiske, sociologiske, pædagogiske og psykologiske problemstillinger i forhold til bestemte idrætsspecialiseringer og udførelsen af idrætten i forhold til særlige målgrupper.
- Opnå indsigt og kunne afvikle en praksis situation med en eksperimenterende tilgang enten i forhold til en specifik idræt eller en særlig målgruppe.
KOMPETENCER:
- At kunne koble og integrere den teoretiske baggrundsviden med en analytisk indsigt og omsætte denne i praksis - for eksempel i forbindelse med praktikophold eller træningsforløb
- At kunne koble idrætspraksis til en teoretisk kontekst eller anden idrætslige kontekst, og kunne diskutere problemstillinger som kan opstå ved denne kobling.
Litteratur oplyses før kursusstart på Absalon.
Kun for studerende på bacheloruddannelsen i Idræt
- Kategori
- Timer
- Forberedelse
- 130
- Praktiske øvelser
- 76
- I alt
- 206
ved færre end 15 studerende udbydes specialisering ikke
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Praktisk skriftlig prøve, løbende gennem kursetSkriftlig aflevering, løbende gennem kursetTre uger inde i forløbet skal den studerende vælge det studieelement som han/hun vil eksamineres i.
Eksamen består af en samlet vurdering af idrætspraksis i den udvalgte specialisering og en skriftlig opgave.
Praksisevalueringens karakter afhænger af det enkelte studieelement, og kan have større vægt på praksisformidling end praksisfærdighed/forevisning eller omvendt, og kan f.eks. bestå af en eller flere videosekvenser i stedet for en praksisforevisning. Det afhænger af studieelementet.
Den skriftlige opgave er en individuel opgave og hænger sammen med praksisevalueringen. I opgaven skal der inddrages pensum, data og materiale fra praktisk/teoretiske studieopgaver/praktikophold eller lignende. - Krav til indstilling til eksamen
Der gælder et krav om registreret aktiv deltagelse i mindst 80 procent af al undervisning og at obligatoriske del-opgaver er godkendt. Ved aktiv deltagelse forstås: at den studerende indgår i undervisningen ved aktiv handling. Dvs. ved at udføre bevægelser og/eller øvrig deltagelse i den undervisning som foregår, for eksempel ved at undervise, diskutere, analysere, give feedback, coache etc.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Reeksamen
Samme krav som ved ordinær eksamen. Er der fejl eller mangler i forhold til del-opgaver, fravær etc. skal disse imødekommes senest to uger inden reeksamen. Det er muligt at gen-aflevere teoretiske eller praksis-opgaver, og eventuelle gruppe-opgaver udføres individuelt, hvis nødvendigt. Dette vurderes af underviseren.
Et opfyldt krav om aktiv deltagelse kan ”genbruges” de første tre eksamensmuligheder efter registreringen.Såfremt underviseren vurderer, at aktivitetskravet ikke er opfyldt to uger inden reeksamen, skal kurset følges igen.
Kriterier for bedømmelse
Kriterier for karakteren 12:
Karakteren 12 gives når den studerende kan forevise færdigheder og
aktiviteter med høj bevægelsesmæssig kvalitet (i
idrætsspecialiseringerne). Endvidere skal den studerende
demonstrere gode formidlingsevner samt kunne reflektere over
formidling i relation til konteksten.
Den studerende skal i overbevisende stil kunne anvende
aktiviteternes egenteori og relevant fagteoretisk stof i en analyse
og perspektivering af aktiviteten og dens
kontekst.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NIDB11014U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 4
- Skemagruppe
- A (tirs 8-12 + tors 8-17) og C
- Kursuskapacitet
- Maksimalt 60 studerende i alt og 35 pr P/T-specialisering
- Studienævn
- Studienævn for Fødevarer, Human ernæring og Idræt
Udbydende institut
- Institut for Idræt og Ernæring
Kursusansvarlige
- Jacob Wienecke (8-7f716d766d6b736d48766d807b36737d366c73)
Undervisere
Helle Winther